Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
PTS Bredbandskartläggning
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Olyckor, skador och kriser i samhället
Hur mår Golfen? Hur mår Golfen? Medlemsutvecklingen
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Olycksutveckling Moped
Medling i brott- och tvistemål 2012/Statistikrapport 15/20131 Medling i brott- och tvistemål 2012 Aune Flinck, Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Säkert Bondförnuft Handledarens namn Handledare i Säkert Bondförnuft.
Trafikskyddet SIRPA RAJALIN Förarens trötthet en olycksrisk.
SNÖSKOTERRELATERADE DÖDSFALL I SVERIGE 99/00-05/06
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
World Cancer Day 2009.
Kundundersökning mars 2010
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
BRF Prästhagen, årsstämma 2005 VÄLKOMMEN TILL ORDINARIE STÄMMA BRF PRÄSTHAGEN - ÅR
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barndagvård Statistikrapport 34/20131 Barndagvård 2012 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
=.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Barndagvård Statistikrapport 30/20121 Barndagvård 2011 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Start.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Specialiserad psykiatrisk sjukvård 2013 Juha Rainio och Tarja Räty Specialiserad psykiatrisk sjukvård Statistik rapport 2/2015.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
När infaller Julafton och hur ofta?
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Presentationens avskrift:

Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen. Den vanligaste dödsorsaken på istäckta områden är drunkning ■Ungefär hälften av de omkomna hör till åldersgruppen – åringar ■Under åren 2004 – 2006 har 83 % av de omkomna varit berusade vid olyckstillfället

Omkomna i snöskoterolyckor Insamlade uppgifter från Trafikförsäkringscentralen: ■1997 = 19 ■1998 = 15 ■1999 = 13 ■2000 = 12 ■2001 = 13 ■2002 = 11 ■2003 = 9 ■2004 = 12 ■2005 = 12 ■2006 = 12 ■2007 = 8 (förhandsuppgift)

■Trafikförsäkringscentralens uppgifter är för tillfället mest tillförlitliga  De grundar sig på undersökningskommissionernas material, polisens brottsanmälningssystem samt på de ersättningar som försäkringsbolagen betalat ut på basen av trafikförsäkringen ■Statistikcentalens statistik innehåller endast få uppgifter om snöskoterolyckor (endast de som inträffar på vägområde) ■Från tidningsuppgifter får man riktgivande och viktiga uppgifter

■Majoriteten av de omkomna är manliga förare ■30 % av snöskoterolyckorna inträffade i Lapplands län och 26 % i Östra Finland ■Under åren 2004 – 2005 var medelåldern för dem som omkom 45 år ■Alkoholhalten i blodet för de omkomna uppgick till 1,2 promille under nästan alla år mellan 2004 och 2006 ■Alkohololyckor inträffar vid situationer då man färdas en kort sträcka under den mörka tiden i områden där risken att ”åka fast” är liten ■I och med rörliga polisens övervakning i Norra-Finland minskade rattfylleriolyckorna, men det är fortfarande vanligare för snöskoter än gällande annan trafik

■Den vanligaste olycksplatsen för dödsolyckorna är isområden  Åren omkom 67 % på isar  På vägområden omkom 25 %  Endast någon enstaka omkom på snöskoterleder på is eller i terrängen ■Den vanligaste dödsorsaken på is är drunkning  72 % av dem som omkom på isen drunknade  62 % av de drunknade var berusade  I övrigt var det fråga om kollisioner med strandstenar eller andra hinder samt hypotermi  I mörkret körde man ner i vak eller kolliderade med strandstenar, i dagsljus körde man ner sig i svaga isar

Olyckor på vägområden ■Av dem som omkom på vägområden var 74 % berusade ■Avkörningar i höga hastigheter, kollisioner med bommar eller med mötande fordon ■På sådana platser och vid sådana tidpunkter då det nästan inte är någon risk att ”åka fast” ■Snöskoterdödsolyckor inträffar på fritiden

Personskadeolyckor ■Den enda pålitliga källan är skadestatistiken för trafikförsäkrade snöskotrar ■Två olika begrepp  Skadornas antal: alla skador som har ersatts ur trafikförsäkringen  Antalet personskadeolyckor ger inte en exakt uppgift över antalet skadade ■Ansöker man alltid om ersättning??  Alkohol eller annan orsak som kan inverka på att man inte alltid ansöker om ersättning

■Alla skador:  1998 = 672  1999 = 613  2000 = 633  2001 = 674  2002 = 811  2003 = 744  2004 = 852 ■Antalet personskadeolyckor  1998 = 427  1999 = 395  2000 = 404  2001 = 469  2002 = 561  2003 = 551  2004 = 629  2005 = 636

■Enligt undersökningskommissionernas material:  På officiella leder i terrängen (24 %), rutter i terrängen (24 %) på isområden (24 %)  Oftast kolliderade man med hinder; sten, träd eller liknande (44 %)  Körde på ett is- eller snöhinder (14 %)  80 % vid klart eller vid molnigt väder  71 % hann inte göra något för att förhindra olyckan  Över hälften av offren hade över km körerfarenhet  25 % av förarna hade kört 100 km eller mindre med snöskoter  51 % var 21 – 40 –åringar  Av olyckorna inträffade 65 % på fritiden, 18 % av skadorna inträffade på ledd safari