Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Kurvor, derivator och integraler
MaB: Andragradsfunktioner
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är teknik?.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Pedagogisk dokumentation
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Högskoleförberedelse
SET Social Emotionell Träning
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Matematik Kurs C Grafer och derivator.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kunskapskrav och matriser
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Rörelse och konstruktion
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
DERIVATAN EN INTRODUKTION.
Karlstads Universitet
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 16.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kurvor, derivator och integraler
Vad vi behöver när vi kunskapar
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Presentationens avskrift:

Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet

Traditionellt upplägg i kursplaner Innehållet som en lista över ämnes- moment, begrepp, metoder, tekniker Ex ”kunna arbeta med räta linjens ekvation i olika former samt lösa linjära olikheter och ekvations- system, med grafiska och algebraiska metoder” Inledande beskrivning av övergripande mål i allmänna termer

Kursplaneinnehåll Ämnets syfte Mål att sträva mot Ämnets karaktär och uppbyggnad Mål som eleverna ska ha uppnått efter avslutad kurs Betygskriterier

Nackdelar med detta upplägg Kunnandet blir identifierat med listan över ämnesmoment och metoder Detta kan ge en kraftig reduktion av bilden av ämneskunskapen som förs fram i styrdokumenten

Andra upplägg NCTMs Principles and Standards ( KOM-projektet (pub.uvm.dk/2002/kom) TIMSS (nces.ed.gov/timss) PISA (

Kompetenser och ämnesområden Kompetenser (Del)ämnesområden

Kompetenser (Processmål, förmågor) Problemlösningskompetens Algoritmkompetens Begreppskompetens Modelleringskompetens Resonemangskompetens Kommunikationskompetens

Problemlösningskompetens Kunna lösa uppgifter där uppgifts- lösaren inte har någon färdig lösningsmetod tillgänglig. Tillämpa sina kunskaper i en ny situation. ”Matematisk problemlösning en skapande aktivitet”, ”Problemlösning process som kräver tid”, mål om användning utanför skolan, *Ev. betyder ”problem” olika saker på olika ställen i kursplanen.

Exempel Problemlösningsuppgift (NKP MaC vt-96, uppgift 13) Om funktionen f vet man följande: f (7) = 3 och för 7 < x < 9 gäller att 0,8 < f ’(x) < 1,2 Bestäm största möjliga värde för f (9).

Algoritmkompetens Känna till och kunna använda för kursen relevanta rutinprocedurer. Effektivt vid rutinuppgiftslösning. Behövs för att kunna fokusera PL och underlättar lärande av nya begrepp och metoder. *Eventuellt betyder ”problem” rutinuppgift vid några ställen i kursplanen som t ex vid ett G-kriterium.

Exempel Algoritmkompetensuppgift (NKP MaC vt-00 uppgift 6) Bestäm med hjälp av derivata eventuella maximi-, minimi- eller terasspunkter till kurvan y = 2x 3 - 3x 2.

Exempel på Algoritmkompetensuppgift (NKP MaD vt-99, uppgift 9b) Triangeln ABC är given enligt figur. Beräkna arean av triangeln. (OBS! figuren är ej skalenlig)

Modelleringskompetens Matematikuppgift Verklig modell Matematisk modellMatematiska resultat Tolkade resultat Rapporterade resultat Matematiska modelleringsprocessen Inommatematisk värld Utommatematisk värld (Står mycket om i kursplanerna)

Exempel Modelleringskompetensuppgift Bestäm arean av bordet

Exempel 2 Uppgift Anders bästa tid på 100 m löpning är 10 sekunder. Hur lång tid tar det för honom att springa m? Vanligt lösning 100 x 10 s = 1000 s

Resonemangskompetens Argumentering som sker på allmänna logiska och speciella ämnesteoretiska grunder Odefinierat begrepp. Dock jfr andra ramverk. Kritisk granskning och bevis finns på flera ställen.

Exempel Resonemangsuppgift (NKP MaC vt-02, uppgift 6) Förklara, med hjälp av en graf, varför derivatan till en konstant funktion är noll.

Begreppskompetens Förtrogenhet med innebörden av ett begrepps definition. Det inkluderar förmågan att använda innebörden av ett begrepp. Ämnet inte uppbyggt av fasta regler som endast skall läras utantill (Skolverket). Behövs för att lösa icke-rutin uppgifter utanför skolan och erfara matematikens skönhet och logik

Exempel Begreppskompetensuppgift (NKP MaC vt-98, uppgift 5) Förklara, med hjälp av ett exempel, begreppet bortfall i en statistisk undersökning.

Exempel Begreppskompetensuppgift (NKP MaC vt-97, uppgift 11) En kompis till dig, som läser samma mattekurs som du, kommer fram till dig och säger ”Jag fattar inte ett dugg av det här med derivata”. Hjälp din kompis genom att förklara vad derivata är. Förklara så utförligt du kan och på så många sätt du kan. Du ska inte härleda eller beskriva deriveringsreglerna.

Exempel Begreppskompetensuppgift (NKP MaC vt-96, uppgift 13) Om funktionen f vet man följande: f (7) = 3 och för 7 < x < 9 gäller att 0,8 < f ’(x) < 1,2 Bestäm största möjliga värde för f (9).

Kommunikationskompetens Förmågan att kunna kommunicera om matematiska id é er och tankeg å ngar s å v ä l muntligt som i skriftlig form. Finns tydligt p å flera st ä llen i kursplanen

Exempel Kommunikationskompetensuppgift (NKP MaC vt-97, uppgift 11) En kompis till dig, som läser samma mattekurs som du, kommer fram till dig och säger ”Jag fattar inte ett dugg av det här med derivata”. Hjälp din kompis genom att förklara vad derivata är. Förklara så utförligt du kan och på så många sätt du kan. Du ska inte härleda eller beskriva deriveringsreglerna.

Exempel Kommunikationskompetens- uppgift (NKP MaC vt-98, uppgift 5) Förklara, med hjälp av ett exempel, begreppet bortfall i en statistisk undersökning.

Diskussionsfrågor