Begrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Referat En sammanfattning.
Sorteringslek i skogen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
- Kroppens kontrollcentrum -
BILD
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Det finns många bildspråk !
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Klok filosofi … ?.
En berättelse i 6 kapitel
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Lokal Pedagogisk Planering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Vem är du?.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Anställningsintervjun
KÄLLKRITIK.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
En guide för arbeten i SO
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Krafter Vad är kraft? Finns det olika sorters krafter?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Artist’s books. Gestaltningsproblem: Utgå från en bok och gör den till ett konstobjekt. Tematiskt innehåll: berätta något om dig själv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Lyrik.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Språkutvecklande Arbetssätt i ämnet Idrott och Hälsa
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Presentationens avskrift:

Begrepp

OBJEKT och KONTEXT BESKRIVA och TOLKA

Vad ska man lära sig? Man ska förstå och kunna använda begreppen Objekt (och artefakt) Kontext Tolka Beskriva när vi pratar om bilder tillsammans i klassrummet.

Vad ska vi göra? Lära oss vad begreppen betyder. Göra en bilduppgift som hänger ihop med begreppen. Skriva en reflektion om arbetet med bilduppgiften.

OBJEKT Vad är ett objekt för något?

Ordet objekt betyder nästan detsamma som ordet sak. Här ser du två olika sorters objekt. Vilken är skillnaden mellan dem?

Man kan ta på ett objekt. Ett objekt kan vara gjort både av naturen och av människan. Ett objekt som är gjort av människor kallas för artefakt.

Vilka av objekten är artefakter?

Ordet kontext betyder sammanhang. Det är sammanhanget som avgör hur vi tolkar det som vi ser och upplever. Exempel: Ett barn i ett klassrum tolkar vi som en elev. Samma barn på ett sjukhus tolkar vi som en patient. Barnet själv tänker på sig själv som ”jag” – varken som elev eller patient.

Vilka objekt ser du och i vilken kontext?

Genom att placera ett objekt i en kontext kan man berätta något med en bild. Genom att placera ett objekt i en kontext kan man också ställa frågor och sätta igång tittarnas fantasi.

Här är ett objekt: En ganska stor sten

Här är tre olika kontexter för objektet: 1. Marken utomhus 2. Golvet inomhus 3. En soffa Vilken eller vilka av sammanhangen är vanlig för en sten? Vilken eller vilka av sammanhangen är ovanlig för en sten? Vilken eller vilka av kontexterna väcker din fantasi?

Skillnaden mellan beskrivning och tolkning I en beskrivning av en bild berättar man vad man ser, man berättar om objekten och kontexten var för sig. I en tolkning berättar man om hur objekten och kontexten hänger ihop, vad de berättar om tillsammans.

Beskrivning: Jag ser en ganska stor sten som ligger på golvet nedanför ett fönster. Bredvid stenen ligger det glasskärvor. Tolkning: Någon har stått utanför och kastat en sten igenom fönstret.

Slut