Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prata inte med utan om en aktiv missbrukare
Advertisements

Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Tredje steget i tandvårdsreformen
Användande av hjärt-EKO på intensivvårdsavdelningar i Sverige
Mårten Lagergren Gysinge 5 oktober 2011
Samhället är mer än summan av sina delar
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Vad är teknik?.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Landsbygdsutveckling med radikalt nya förutsättningar.
Levnadsvillkor och resursfördelning
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Hälsa och Kondition.
Beroende och den växande hjärnan
Behöver vi främja kvinnors företagande? Vad behöver kvinnor som företagare? Ser kvinnors och mäns behov olika ut? Gör stöden någon nytta? Spelar kön någon.
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Namn på siffror i ett tal
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Att samtala med ungdomar om tobak
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
“Trust is fragile. It is typically created rather slowly, but it can be destroyed in an instant…” Paul Slovic.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ta ställning och handla!
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Intelligens Förnuft och känsla.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Hälsorelaterad livskvalitet HRQoL i SWEDCON Birgitta Svensson.
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Görs det få utredningar inom SLL? Område Totalt påbörjade fördjupade utredningar år 2013 Befolkning (0 t o m 17 år) per 31 dec 2013 Andel påbörjade.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Fysisk aktivitet bland barn i Europa Patrick Bergman Leg Sjukgymnast, PhD Universitetslektor Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap.
Läkaren och sjukintyget
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Samhällsvetenskapliga metoder
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Hälsa.
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
När är farmaka indicerat hos unga med depression? Anne-Liis von Knorring Uppsala.
Hälsa och Kondition.
KONFLIKTER.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av frågeformat Uppgifter i prov och test Skal-/enkätfrågor.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Mer Energi i Hummelsta En undersökning om effekten av utökad fysisk aktivitet, inom ramen för skoldagen, har på skolprestation och mående hos elever i.
”Sockerdricka trädet”
Coaching.
SKL:s brukarundersökning 2016 Individ- och familjeomsorg
Kritiskt förhållningssätt
Beslutsfattande C U.
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut 2017-04-08 Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut Daniel Västfjäll Professor i Kognitiv Psykologi Institutionen för Beteendevetenskap och Lärande LiU Center för Beteende- och NeuroEkonomi & Decision Research, Eugene, Oregon Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiU:s grafiska profil. Du skriver in din rubrik och eventuell underrubrik i det blå fältet på sid 1. Det blå fältet kan justeras för att stämma överens med rubrikens längd. Namn och institutionstillhörighet ersätter den svarta texten. Börja sedan skriva in din text på sid 2. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Sidan 3 anger placering av bilder och grafik. Titta gärna på ”Baspresentation 2011” för exempel. Den sista bilden är en avslutningsbild som visar LiU:s logotype och webbadress. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Linköpings universitet

Hur fattar vi beslut? Traditionell syn: väga för- o nackdelar; nyttomaximera Integrerar all information och väljer ”det bästa alternativet” (PPM-val?) Homo Economicus

Känsla mot analytisk(rationell) kognition Frontalkortex Parietalkortex mPFC mOFC vmPFC Mesolimbic dopamin belöningssystem

Många beslut kräver självkontroll (exekutiva funktioner) Köpa nu – betala (mer) senare, smslån etc Analytisk kognition utvecklas under hela livet, Känslomässig kognition (erfarenhet) också!

Förnuft och Känsla: Ett två komponents-system Rationella: Analytiskt Logiskt Medvetet Långsamt Ganska nytt (kognitiva) (rätt-fel) Känslomässiga: Affektivt Intuitivt och holistiskt Erfarenhetsbaserat Snabbt Omedvetet (emotionella) (bra-dåligt) Epstein, 1994, Kahneman, 2003 Slovic mfl 2002, Peters, Västfjäll, Slovic & Gärling, 2006

Intuition och reflektion En boll och ett slagträ kostar 110 kr tillsammans. Slagträt kostar 100 kr mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Intuition och reflektion En boll och ett slagträ kostar 110 kr tillsammans. Slagträt kostar 100 kr mer än bollen. Hur mycket kostar bollen? Intuitivt, men felaktigt, svar: 10 Kr (mellan 50-80% av deltagare svarar detta) Rätt svar: 5 kr

Balans mellan systemen Situationella faktorer Tidspress/belastning, relevans, typ av bedömning, fokus på känslor Individuella skillnader Ålder, erfarenhet, utbildning osv…

Experiment på balansen mellan känsla och förnuft Västfjäll mfl, 2011

Experiment på balansen mellan känsla och förnuft Västfjäll mfl, 2011

Numerisk förmåga Förmåga att använda grundläggande matematiska och statistiska koncept Ungefär hälften av alla vuxna Amerikaner saknar grundläggande mattekunskaper för att förstå information i en dagstidning (Peters mfl, 2006) Mäts med mattetest Read slide. Even highly educated people have difficulty with relatively simple numeracy questions (Lipkus et al., 2001) Kirsch et al. (2002) suggest that about half of Americans lack the minimal math skills needed to use numbers embedded in printed materials like newspapers.

Numeracy Scale (Lipkus, Samsa, & Rimer, 2001) Vilket av följande siffor innebr den största risken att få en sjukdom? 1 på 100, 1 på 1000, 1 på 10 % correct Many choices involve numeric information. The data I’ll present today suggest that information processing and decisions will differ depending upon numeric ability. We’ve run a series of studies at Decision Research with different groups of people, ranging from college undergraduates, to employed age adults with more than HS degree and those with a high school degree or less education, and finally older adults who are 65 and above. We asked numeracy questions like the one here and find that people vary quite a bit in their numerical ability. This is a fairly easy question, but not everyone answers it correctly and fewer people answer it correctly with less education and older age.

Risken att insjukna i en viss typ av sjukdom är. 0005. Av 10 Risken att insjukna i en viss typ av sjukdom är .0005. Av 10.000 människor, hur många förväntas bli sjuka? % correct Here’s a somewhat harder numeracy question. Fewer than half of our employed age adults with a high school education or less answered this correctly. Lipkus et al. developed an 11-item scale to measure numeracy; we also have 15 items in a modified version of the scale. In each study that I’ll present today, we used a median split on one of these scales based on the number of total items they answered correctly and identify subjects as being either lower or higher in numeracy.

Numeracy scores Mindre analytiska Mer analytiska Less Numerate High Numerate % who receive this score What does this say about what even educated decision makers understand and don’t understand with respect to the numbers such as risks that are presented? Eleven items in the Numeracy Scale (Lipkus et al., 2001). Mean (median) score in Study One=8.4 (9) out of 11 possible. We defined the high numerate as getting 9-11 of these items correct; the less numerate got fewer correct. Most, if not all of the people in this room, are highly numeric. Number correct (out of 11 possible)

Attribut-inramning “Emily,” har 74% rätt på sitt prov (positiv inramning) eller 26% fel (negativ ram) Försöksdeltagare uppdelade på hög-låg numerisk förmåga fick bedöma kvaliten på Emilys arbete The impact of frames seems to be due to people relying on information in the form it was given. It may be however, that people who have greater number ability may be more likely and/or more able to transform numbers from one format to another in which case they will show less of a framing effect. In this experiment, we described college students such as Emily as receiving either 74% correct on her exam (a positive frame) or 26% incorrect (a negative frame) and asked subjects to rate their quality of work based on this information. Peters, Västfjäll et al. (2006) Psychological Science.

(Frame, p<.001; Numeracy, n.s.; Interaction, p<.05) Numerisk förmåga och inramning : Individer med hög numerisk förmåga är bättre på att översätta siffror In the figure I show low numerates on the left and high numerates on the right. The bars represent the mean rated quality of work depending on whether the information was provided in the positive frame (the green bars) or a negative frame (the red bars). A bigger framing is represented by a larger difference between the green and red bars. As you can see, the low numerate show a much larger effect of frame compared to high numerates, suggesting that the high numerates may not rely on information in its given form as much as low numerates. (Frame, p<.001; Numeracy, n.s.; Interaction, p<.05)

Känslor är Ibland bra, ibland dåligt…. Bild används med tillåtelse av Paul Slovic

Donationer till individer Forskningen visar att man väljer att donera baserat på de känslor man känner – oro, sympati, ledsamhet, stolt (om man ger) etc Vilka känslor man känner beror på hur individen beskrivs ”Identifierat offer” mot ”statistiskt offer” Ett barn Behov av rent vatten Rokia, 7 år från Mali. Behov av rent vatten

Rokia

Rokia Moussa

Västfjäll, Peters & Slovic, 2006; Slovic, 2007 Positiva Känslor Donationer

Hjärnavbildningstudier av donationsbeslut Foto: CMIV, LiU

Genevsky, Västfjäll, Slovic & Knutson (2012)

Sammanfattning Känslor, som tankar, finns i hjärnan och utvecklas hela livet Både känslor och tankar påverkar våra beslut –ibland på ett bra sätt och ibland på ett dåligt sätt Emotionell rationalitet = känslor ofta ett effektivt, snabbt och bra sätt att fatta beslut. Utan känslor ofta sämre beslut. Analytisk kognition viktigt för självkontroll, förståelse av information och ”informerade beslut”. Analytisk kognition kan tränas!

Tack! daniel.vastfjall@liu.se