Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process 000321 Informatik A.3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Teknisk psykologi – design för användaren
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Förmågor & Centralt innehåll
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Att bygga en fungerande webbplats
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Perspektiv på arkitektur
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Mental träning Mål & Motivation
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Den protestantiska etiken
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Debattartikel.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Mallar svenska.
Välkommen!
:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign : metodik 3p.  Metodik, inte metoder.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
på personer i behov av hjälp
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Juridikens filosofiska grundvalar
Design & Utvärdering, 5 poäng
Kritiskt förhållningssätt
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3

Om föreläsningen Produkt –produktsemantik Process –vision, operativ bild, specifikation

Produktkvaliteter "Snabb" "Cool" "Vacker" "Ändamålsenlig" "Ekonomisk" "Flexibel" "Socialt lämplig" "Rolig" "Etiskt försvarbar" "Töntig" "Förkastlig" "Tråkig" "Ful"

Ett designproblem Vad är en produkt? Vad betyder den? –Vad kan vi mäta? Vad kan vi inte mäta? –Subjektiva vs objektiva egenskaper Problemet –när en IT-artefakt utformas kommer den att tillskrivas egenskaper oavsett om de är mätbara eller ej

Handlingsutrymme På vilket sätt skapar IT-artefakten möjligheter och begränsningar för handling?

Föränderlighet Till vilken grad är det möjligt att förändra IT-artefakten? –form –funktion –struktur

Genomskinlighet Är det möjligt för användaren att förstå artefaktens inre mekanismer och dra nytta av den förståelsen? –När och varför är detta önskvärt?

Handlingskaraktär Vilken typ av handlingar är IT- artefakten utformad för att stödja? –Verktygshandlingar? –Arenahandlingar? –Konversationshandlingar?

Inre motivation Kan det vara ett självändamål att använda IT-artefakten?

Designprocessen Olika aspekter av designprocessen –teamarbete –kreativitet –etik & estetik Löwgren & Stolterman –övergripande om hela designprocessen med inriktning på inledande aktiviteter

Utmärkande drag hos designprocessen Inte en linjär process –snarare dynamisk; processens delar påverkar varandra Ständigt skiftande sätt att betrakta situationen på –del - helhet –abstrakt - konkret Olika abstraktionsnivåer –vision –operativ bild –specifikation

Vision En vision –är en övergripande och ofta vag idé om hur en viss designsituation kan betraktas –fungerar som organiserande princip som ger stöd åt att tänka på designsituationen Exempel: Litteratursökning på bibliotek –“gränssnittsproblem” –“utbildningsproblem”

Operativ bild En operativ bild –är en konkret gestaltning av visionen –kan vara skisser av olika karaktär och detaljeringsgrad –förändras genom dialektisk växelverkan med designsituation och vision –är nödvändig för att kunna värdera visionen Exempel –skisser på hur delar av gränssnittet skulle kunna utformas –grova utkast till utbildnings- och informationsmaterial

Specifikation En specifikation –är ett resultat av en bedömning av den operativa bilden –är inte väsensskild från den operativa bilden; den operativa bilden beslutas bli en specifikation av de egenskaper som IT-artefakten är tänkt att ha Specifikationens karaktär –kan skilja sig väsentligt åt beroende på designvisionen

Övningsuppgift Välj ut tre av de tio IT- dimensioner som L & S presenterar. Försök att karaktärisera MS PowerPoint med hjälp av dessa.

Design, Konst & Konstruktion