Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Vad är studiehandledning?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
SFI PÅ DISTANS VI FICK MÖJLIGHET ATT PROVA GENOM INNAN-PROJEKTET
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Skriftspråksförändringar
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Svenska och SAS på Internet
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Modersmålens dag! Den 21 februari firades Modersmålens dag över hela världen. För att fira den internationella modersmålsdagen utförde modesmålslärarna.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Föräldraråd
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Skolutveckling via digitala medier
Delaktighet.
Utmaningar i arbetet med BfL
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Lära för livet!.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande   Sfi i Hudiksvall Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Svenska för invandrare Bakgrund och syfte   Vi har allt fler studerande på studieväg 1 Vi behöver överbrygga informationsklyftan Vi vill underlätta för eleverna att nå upp till kunskapskraven Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Språkstöd på modersmål där eleverna: Samtalar för att bli medvetna om sitt eget lärande   Hittar likheter och skillnader mellan sitt modersmål och svenska språket Får hjälp att förstå och att göra sig förstådda Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Svenska för invandrare Hur gör vi? Språkstödjarna träffar sina olika språkgrupper 1 gång/vecka 1,5 – 3 timmar   Sfi-lärare deltar och samtalar med gruppen vid några tillfällen med språkstödjaren som tolk Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Svenska för invandrare Förväntade effekter Ökad individanpassning: Ökad Flexibilitet: Eleverna: Lärarna: Kan uttrycka sina behov och önskemål Kan förstå kunskapskraven Blir medvetna om hur de kan studera Kan lättare identifiera hindren Kan anpassa och förändra undervisningen Svenska för invandrare Höjd kvalitet: Ger en snabbare väg in i det nya språket Ökar möjligheterna att nå målen __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Svenska för invandrare Svårigheter Schemaläggning Förändringar i grupper Elever på olika nivå Många olika språk, med varierat antal elever Rekrytering av språkstödjare Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Positiva erfarenheter Trygghet Engagerade elever Språkstödjaren – en förebild Nya insikter hos elever och lärare Svenska för invandrare __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul

Välkommen att kontakta oss: Margot Lindmark, lärare Tack för att Du lyssnade! Vill Du veta mer? Välkommen att kontakta oss: Svenska för invandrare Margot Lindmark, lärare margot.lindmark@hutb.se Anders Olsson, rektor anders.olsson@hudiksvall.se __________________________________________________________ Besök: Norra kyrkogatan 39 Tfn vxl: 0650-193 00 www.hudiksvall.se/cul