MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Leverantör.
Ringa video- samtal med datorn
Strukturerad dokumentation och XML
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Hardware OS Data, User settings Applications IT utmaningar Beroenden mellan PC komponenter hämmar flexibiliteten Vad förändras Beroenden bryts med hjälp.
Anders Månson David Danielsson
Programmering B PHP Lektion 1
23 saker •Fortbildningskurs 8 februari- 4 juni 2008 •Syften: Uppmuntra personalen att experimentera samt att lära sig mer om nya tjänster och verktyg.
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 6 och 7 Ergo-Check Arbetsställnings- Check.
Design/eget företagande
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Medieteknik.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Utbildningswebben Lär dig mer. Hitta och registrera dig till en utbildning Utbildningswebben är din startpunkt när du vill utbilda dig. Här finns verktyget.
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign
Ajax Dynamiska webbsystem. AJAX och web 2.0 Web 2.0 är egentligen bara ett ”buzzword” för en modern webbsajt. Innehållet skulle till exempel vara: Rich.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Gävle Centrumsamverkan QR-utbildning. Möjligheterna med QR.
Modellering med UML
Radarmålföljning av mänskliga nervsignaler Bättre kunskap om de icke myeliniserade (C-) fibrerna skulle kunna leda till förbättrade eller nya metoder för.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
En PowerPoint om PowerPoint
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Välkommen till Del 1.
Välkommen till PowerPoint
Internet Styrdatorer och kablar Uppkopplade användare Servrar 182.QRZN.
Ljud.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Next previous Mjukvaruprocessen: översikt och repetition. XP: problemformulering. JUnit. Innehåll Allmännt om utvecklingsprocesser från Bruegge kapitel.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
KONFIDENTIELLT. Distribution endast till partners enligt sekretessavtal. Microsoft utfäster inga garantier, varken uttryckliga eller underförstådda. ©
Lync-möten Ansluta till ett Lync-möte Schemalägga ett Lync-möte
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.
Mahmud Al Hakim 2  Mål för kursen  Kursplanering  Kurslitteratur  Betygsättning  Grunder om databaser  Tabeller.
DA5201: Musikprogrammering och mobil ljuddesign
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Stumfilm åk 7.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Modul 6 Använda Internet för arbete och lärande. Inlärningsmål  6.1 Identifiera metoder för att få åtkomst till Internet.  6.2 Använda webbläsare för.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
22 April 2015IS1200 Datorteknik, föreläsning 11 IS1200 Datorteknik Föreläsning 1 Introduktion.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Föreläsningsanteckningar Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program.
En mobil växel olik alla andra
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Ljudteknik Projekt 5p
Bygdegården – en plats för konst och kultur!
Presentationens avskrift:

MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1

Översikt Vad är interaktiv ljuddesign? Hur vi gör i kursen Utrustning och verktyg Teori

Vad är interaktiv ljuddesign? Interaktiv; som sker i samarbete mellan datoranvändare och dator, växelverkan, ömsesidig påverkan, samverkan, växelspel Ljud som kan reagera på yttre faktorer, påverkas i realtid Ett nytt forsknings- och designområde pga av ny teknologi

Vad är interaktiv ljuddesign? Nyskapande musik: algoritmisk komposition, mikrotonalitet, fraktalmusik, självgenererande musik Intelligenta musikinstrument och kompositionsverktyg Ljud till datorspel som skapas och genereras i realtid, physical modelling Maskin/människa-interaktion i samhället (telekom, fordon, vård, etc.) Interaktiva musikinstallationer: Strainings (wave regler + granularsyntes trumpet, Max/MSP), Orfi (JAZZ wave, MINI regler, GLCH regler, SuperCollider), VOXX regler inspelning + syntes)

Vad är interaktiv ljuddesign? Interaktiv ljuddesign och musik har parametrar som kan styras av regler, algoritmer, sensorer, nätverk etc. eller manuellt live på scen Exempel (bra för inspiration): Golan Levins audiovisuella verk är mycket imponerande. Det ser så enkelt ut, men är tekniskt mycket komplicerat. Se videor av hans "Messa di Voce"

Vad är interaktiv ljuddesign? Varför bygga egna musikinstrument? Gör att du kan förverkliga dina egna idéer om musik - idéer som inte är tillgängliga i kommersiell programvara skapa en egen unik miljö för komponerande och liveframträdande skapa ditt eget bibliotek med moduler / patcher - standard programvara för ljud är konservativa, dyra och fulla med saker som du inte behöver

Vad är interaktiv ljuddesign? Fördelar Ger nya möjligheter med icke-linjära musikstycken - bryter upp statisk form Ingen fast längd - avsnitt och form kan variera i längd och ordning för varje gång det spelas - musiken kan enkelt justeras för att passa t.ex. teaterpjäser och dansstycken Kommersiella jinglar kan automatiskt fylla ut tomma tidsluckor Musik i spel - anpassar sig till vad som händer - oändlig ljudvariation

Vad är interaktiv ljuddesign? Fördelar Bra för att framföra musik live - tempo, intensitet, komplexitet, form kan ställas in för att matcha atmosfär och stämning - fördröjningstider, reverb, spatialisation kan anpassas direkt för att passa i rummet - klangfärg och enveloper kan mappas om och rearrangeras i farten Traditionellt tolkas musiken av musiker - idag, när det är lätt att fixera musik, behöver vi andra former av variation, inte bara statisk inspelas musik som är 100% repeterbar Interaktiv = unikhet?

Vad är interaktiv ljuddesign? Nackdelar Risken för fel, kraschar, osv. Krävs mycket tid och kraft - som skulle kunna användas för att faktiskt göra musik Tekniska problem, buggar och underhåll av kod - översätta till nya system och uppdateringar Mycket tid kan gå förlorad genom att skriva om existerande funktionalitet - minimera genom att återanvända egen och andras kod Man glömmer hur den egna koden fungerar - det finns inga manualer, FAQ eller helpdesk Kostar extra CPU-tid för att generera ljud i realtid - spelutvecklare gillar inte det

Hur vi gör kursen Föreläsningar Övningar Labbar Presentationer Projektarbete Kommentera varandras Lab, Övn, Pres. på forum!

Hur vi gör kursen Föreläsningar och övningar Två laborationer (2hp) För alla laborationer gäller: obligatorisk närvaro inlämningsuppgift individuellt arbete (även om en laboration görs i grupp så lämnar var och en in sin egen redovisning/källkod) Projekt (2.5hp) Skapa ett interaktivt musikinstrument i Pd

Hur vi gör kursen Lab 1 Bygg din egen ljudfilsspelare och manipulator Använd den för att skapa sex ljudfiler som uttrycker din identitet GUI-click eller Mouseover effect Radio jingle Mobile ringtone Burst of noise Rhythmical loop eller Beat Ambient sound (dvs. bakgrunds-, miljö- eller atmosfärljud)

Hur vi gör kursen Lab 2 Bygg din egen effektkedja Skapa olika dsp-effekter med parameterkontroll Koppla ihop effekterna seriellt i en kedja Anslut en ljudkälla till datorns ljudingång (adapter behövs till Latitude) Arbeta i par genom att skicka ljudet från en dator till en annan

Hur vi gör kursen Projektarbete Skapa ett interaktivt musikinstrument i Pd Instrumentet skall använda ljudfiler realtidssyntes dsp-effekter och skall kunna kontrolleras interkativt utanför datorn

Utrustning och verktyg Kurssida på Moodle med Forum (all kommunikation) Laptops Pure Data Audacity Ljudkort Mikrofoner MIDI-kontroller TouchOSC (iPhone/android) reacTIVision Gamepads

Teori Kurslitteratur Kreidler, Johannes (2009), Programming Electronic Music in Pure Data. Wolke Verlagsges. Mbh.. (278 s). ISBN Available online for free: Marstal Henrik, Moos Henriette (2001), Filtreringer - Elektronisk musik fra tonegeneratorer til samplere Høst & Søn, Köpenhamn. (347 s). ISBN