Aktionsforskningsinspirerat utvecklingsarbete - inriktning barnbiblioteksverksamhet Att använda forskning i biblioteksarbetet Stockholm 15 september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Patientenkät sommaren -13
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Chefsmöte Kultur i Väst
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Ungas frågor om alkohol och droger
Alla har inneboende.
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Veronica Maggio Veronica Maggio.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Ett ödesdigert misstag…
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
När vi är ensamma på banan – regionvalet 15 maj 2011.
Rita av.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Sleeping girl Roy Lichtenstein.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Examensarbeten och skolutveckling
Elizabeth Odalen Bjord
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Vad vill DU? Dina idéer, förslag och tankar om: Kyrkan och ungdomssamlingarna För 2011.
Frihetstiden
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Jag heter Sussi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
:56 Utvärdering Kartritarutbildning Sälen Svarslogg.
MIN PRAO-DAG PÅ HÖGKULLEN Steg upp Färdig åkte. BÖRJAN PÅ DAGEN  Jag hjälpte till  Frukosten  Jag la puzzel  Vi gick ut  Träffade barn och vuxna.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Har jag sagt tyst så menar jag faktiskt, TYST!!!
Masterprogrammet i offentlig förvaltning Termin två, andra delen av terminen VT15.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Mitt yrke Jag har arbetat som lärare sedan 2003.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Föräldramöte 25 september. Mötesprogram Vision Rolig fakta! Vad vi erbjudit under 2012 Träningsgrupper 2012 Organisationen 2012 Hemsidan Närmaste tiden.
Min handduk ht 2013! Av: Ronja Petarsson! .
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Ett sätt att locka unga kompetenser till offentlig verksamhet
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Experiment med vatten Densitet.
Elev loggbok.
Börja och avsluta med tid
GJORD AV: Erik Hassléus
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

Aktionsforskningsinspirerat utvecklingsarbete - inriktning barnbiblioteksverksamhet Att använda forskning i biblioteksarbetet Stockholm 15 september 2011

Innehållsförteckning Kultur i Väst Kultur i Väst och glappet mellan forskning och praktik Vad är aktionsforskning? Vad gjorde vi? Hur blev det?

Röster från kursen ”Jag tycker det var oerhört lärorikt. Visserligen kändes det lite jobbigt ibland när tiden inte ville räcka till. Men kursen kändes angelägen då den knöts till mitt dagliga arbete”. ” Mina tankar kring utvecklingsarbetet har förändrats. Jag inser att små medel kan ge stora resultat om man iakttar vad som sker”. ”Det har belyst vardagsarbetet och fått igång mig att pröva en aktion på ett område som jag länge velat göra något inom. Gett mig insikt om att det går att pröva sig fram. Inspirerande!” ”Kan börja i liten skala, pröva det jag vill förbättra och låta det växa till större förändringar”. ’ ”Bra handledning, fått hjälp med inriktning, fokusering på vad jag skulle göra och se på det jag gör”. ”Bra diskussioner, tydlig ”ledning”, bra grund för att jobba aktionsforskningsinspirerat. ”Kunskapsinriktad” kurs”.

Veta mera? Kultur i Väst: rapportserie