VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER. VILL ÖVERTYGA OSS OM ATT DENNA PRODUKT ÄR DEN BÄSTA. PROPAGANDA.
HISTORIA RECLAMO= ROPA HÖGT. RYKTEN MELLAN MÄNNISKOR. GRAFIKSKYLTAR. 1800- TALETS TIDNINGAR SATTE FART PÅ REKLAMEN, FLER KUNDE LÄSA. UNDER 1900- TALET KOM NYA MEDIER FÖR ATT FRAMFÖRA REKLAM. VILKA?
VARFÖR ANVÄNDA SIG AV REKLAM? LOCKA TILL KÖP VISA UPP SINA PRODUKTER ELLER TJÄNSTER ”MITT ÄR DET BÄSTA”
Grundstereotyper SKÖNHETSSLAVEN PROJEKTÖREN HUSHÅLLSFUNKTIONÄREN MACHOMANNEN KÄRLEKSGUDINNAN/- GUDEN TÖNTEN
STEREOTYPER KVINNOR FRAMSTÄLLS SOM HEMMAFRUAR HELT BEROENDE AV MANNEN. MANNEN FRAMSTÄLLS SOM RIDDAREN I BLANK RUSTNING, KAN ALLT.
INGET ÄR VAD DET VERKAR VARA ALLT ÄR FÖRSKÖNAT FÖR ATT ALLT SKA VARA PERFEKT! DET FINNS OFTAST INTE NÅGON MODELL SOM SER UT SÅ SOM HON/ HAN FRAMSTÄLLS I REKLAMEN I VERKLIGHETEN!!!
Do and don't i din reklam Om reklamen anses bryta mot någon av de bestämmelser som finns angående reklam anmäls man till reklamombudsmannen för prövning. Friad eller fälld. Icke sa nicke till; rasism, ”jag är den bästa produkten över alla andra”- uttalanden, sexuell, könsdiskriminering och vilseledande reklam. (m.m.) Www.reklamombudsmannen.org
Av: Beatrice Fälldin