Mening eller fråga TRYCK F5.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De fem fingrarna åker på utflykt.
Advertisements

KONJUNKTIONER.
Sagan om Piffy.
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Åk 9 - året då det händer -.
P, S, O, PF, ATTR, ADVL, OIV AKTIV &PASSIV, HS&BS
adjektiv och substantiv
Samtalet På Arbetsplatsen.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Intervju inför ViV-projektet.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Att skriva en artikel.
Verbet att vara.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
presens, preteritum och futurum
Luncha och lär! Tempussystemet.
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Elva tips inför en intervjusituation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Luncha och lär! hjälpverb.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Huvudsatser och bisatser
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Vem är jag, Vem är du?.
Huvudsatser och bisatser
MAKTLEKAR.
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Konjunktioner Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
Ordföljd huvudsats.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Ordföljd huvudsats.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Mening eller fråga TRYCK F5

En mening börjar alltid med STOR bokstav och slutar med punkt. Mening eller fråga En mening börjar alltid med STOR bokstav och slutar med punkt. En mening berättar något. Exempel: Jag heter Helena. I går var jag ledig. Jag bor i Sverige. På torsdag ska jag tvätta. Jag tycker om glass. Förra året var jag i London. Jag har en son.

I en mening kommer verbet alltid på plats 2. Mening eller fråga I en mening kommer verbet alltid på plats 2. Jag heter Helena. I går var jag ledig. Jag bor i Sverige. På torsdag ska jag tvätta. Jag tycker om glass. Förra året var jag i London. Jag har en son.

Mening eller fråga En fråga på börjar alltid med STOR bokstav och slutar med frågetecken - ? En fråga vill ha ett svar. Exempel: Heter du Helena? Vem är din bästa vän? Ska du tvätta på torsdag? Bor du i Sverige? Hur mår du idag? Varför är du trött? Har du en son?

Mening eller fråga när var vilka vilken/vilket varför hur vart I en fråga som börjar med ett frågeord…… när var vilka vilken/vilket varför hur vart varifrån vem ……kommer verbet också på plats 2. Exempel: Vad heter du? Varför kommer du sent? Hur mår du? Var bor du? Vem är din bror? Varifrån kommer du?

Mening eller fråga MEN i en fråga som man kan svara ja eller nej på kommer verbet på plats 1. Heter du Helena? Var du ledig igår? Bor du i Sverige? Ska du tvätta på torsdag? Tycker du om glass? Var du i London förra året? Har du en son?

Mening eller fråga Gör en mening av orden! handlar på ICA ni Ni handlar på ICA. ett brev du skriver Du skriver ett brev. skrattar i skolan vi Vi skrattar i skolan.

Mening eller fråga Gör en fråga av orden! handlar på ICA ni Handlar ni på ICA? ett brev du skriver Skriver du ett brev? skrattar i skolan vi Skrattar vi i skolan?

Mening eller fråga Är det en mening eller en fråga? Jag åker buss Vi skriver frågor Äter du mat Hon heter Lina Ska vi åka hem Arbetar du mycket Du är fin De arbetar mycket Varför dricker du te Förstår du nu