Koulua on käytävä 2013 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Källkritik.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Historien om Antiken i Grekland.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Att träna Läsförståelse
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Pedagogisk dokumentation
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Länsresultat.
ERGONOMI Vad är det?.
Unga i Piteå granskar måltider
Journalister har ofta kontakt med forskare
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Nya utvecklingssamtal
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
En ny ung lärarinna har sitt avslutningsprov inför klassen. För sysselsätta barnen med något harmlöst hade hon följande förslag: Eleverna skulle växelvis.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
”På egna vingar”. The route 15 mars Greece March 20th.
Vad tycker du om att läsa?
Debattera.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff Välkomna!.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Skolutveckling via digitala medier
Trivselsundersökning 2014 Brukarundersökning höst 2014 (utdrag) Skolor som blev kontaktade Alla 882 trivselskolorna som var aktiva hösten Besvarde.
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Läroplansträff Välkomna!.
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Rökning som hälsoproblem
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elev loggbok.
Vad tycker eleverna? Vad tänker eleverna i klass sex om arbetsro kamratrelationer mm? Anika Leim Specialpedagog Rotskärsskolan
Skolan elever yngre 2016.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Koulua on käytävä 2013 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning Life in Classrooms som förebild  forskaren vet inte riktigt vad han underöker. T.ex. Jackson litate på det att han hittar ngt (det tog 11 månader för honom att hitta vad han egentligen undersöker).

Officiell skola (en maskin)  läroplan  läroböcker  undervisning  utvärdering (9 år i skola = ett avgångsbetyg)  man är en elev även om man är borta från en lektion (man måste förklara varför man inte var närvarande)  skolans idé = ngt skall undervisas  eleverna är yrkeskunniga elever (de vet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet)

Inofficiell skola  informell växelverkan  rasterna  veckosluten  läraren (har en bra dag, har en dålig dag)  vem leder skolan (”som som röker tobak”)

Fysisk skola  skolbygnad  dörren är öppen, dörren är stängd  vem har nyckel?  när får man gå på toaletten?  när skall man äta?  skolbyggnaden är gjord för att organisera (t.ex. En elev i korridoren är på fel ställe om lektionerna i skolan är på gång)

W-typer och M-typer  W-typerna värderar högt den inofficiella skolan. De tycker inte om skola och utbilning, men de tycker om sin skola, sin skolklass, sina skolkamrater  M-tyyperna värderar skola och utbilning högt, men sin egen skola värderar lågt.

Vem dominerar i klassen?  klassen domineras antingen av dem som förhåller sig positivt till skolan eller av dem som förhåller sig negativt till skolan inom vuxenutbildning finns inte samma konflikt (t.ex. Arbis)  eleverna är skickliga på att hindra undervisning (t.ex. onödiga frågor)  en vikarie => klassen är orolig

Grupparbete  läraren fattar beslut om grupperna  grupperna splitras, ty eleverna söker sig till sina kompisar  en del arbetar ensamma  en del loggar in på Facebook, även om de borde söka information  problematisera inte (man skall snabbt bli färdig)  text från ett litet papper till ett stort papper

Nya inläningsprocesser  eleven måste starta olika inlärningsprocesser 45 min matematik 45 min geografi 45 min svenska  eleverna vill inte tillämpa det som de lärde sig 45 minuter sedan (olika ämnen är olika ämnen)

Exit  ”Lisää tämä statukseesi jos olet lukiossa ja naurat amiksille, joille annat potkut firmastasi.”  ”lisää tämä statukseesi, jos olet amiksessa ja saat 10 vuoden päästä tulla Bemarilla nauraen MacDonaldsin Drive In:iin tilaamaan lukiolaiselta kerrosaterian ja tämän jälkeen käydä Prismasta ostamassa uuden tv:n lukiolaistädiltä/-sedältä.”

…  ”Parempi olla porukassa väärässä paikassa kuin yksin oikeassa paikassa.”  alla är inte med i gruppen  en del isolerar sig  en del av eleverna isoleras