Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig, 14-06-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer
RINKEBYSKOLAN
Att kläcka och vaska idéer
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Öppen lab. kring cellandningen
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Muntligt Jag kan….
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Ett ödesdigert misstag…
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
I transit – ensamkommande barn berättar
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Från vardagskunskap till vetenskap
Opinion Pension - Oro och levnadsstandard Maj 2008.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kunskapskrav och matriser
Att rita en instruktion
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Lönesamtalet.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Tips till dina inlämningsarbeten To v 15 maila det praktiska arbetet. To v 17 maila Din livsstil (teoretiskt arbete med fakta från sid 1-3)
Samhällsvetenskapliga metoder
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
ELEKTRONIKINGENJÖR ARBETSMETODER & VERKTYG. ?PROBLEM? Litet större Som störtas bort Händernågot annat ska då hända I omgivningensignalera.
Introduktion & Säkerhet del 1
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
företag, din ledarposition och ledartyp
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Vilka är vi och vem är jag?
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
ASTRONOMI.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Erving Goffman Erving Goffman (1922 – 1982) En av sociologins moderna klassiker.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Få sparar till sin partner Internetenkät Norstat 23 april – 4 maj 2015 Dan Adolphson, trygghetsekonom AMF, Johanna Sarfati, Information AMF,
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
STUDENTREKRYTERING.
Elev loggbok.
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,

Det är enkelt för mig men hur ska jag få det att bli begripligt, det är ju det hela läraryrket går ut på egentligen, att få min kunskap att bli begriplig. (Albin)

Syfte och frågor Att undersöka hur samhällskunskapslärarstudenter utvecklar förmågan att transformera nationalekonomisk teori till ekonomiundervisning i samband med teoretiska och praktiska studier. Hur utvecklas fyra samhällskunskapslärarstudenters utsagor om undervisning om ekonomi inom ramen för lärarutbildningsämnet och skolämnet och samhällskunskap i samband med nationalekonomiska teoretiska studier och i samband med VFU? Hur utvecklas samma samhällskunskapslärarstudenters Pedagogical Content Knowledge om ekonomi i samband med nationalekonomiska teoretiska studier och i samband VFU?

Stats- vetenskap National- ekonomi Sociologi Något om samhällskunskap

Bärande teorier & metod Lee S Shulman – PCK Nilsson & Loughran – Big Ideas Stora idéer Lätt /svårt Vardags- kunskap Ny teori Intervju 1 VFU Ämneskunskaper Kontextkunskaper Utveckling PCK Intervju 2Intervju 3 Stora idéer Lätt /svårt

Slutsatser PCK utvecklas i form av en process Studenternas stora idéer – det nationalekonomiska teorin måste kopplas till elevernas verklighet – den nationalekonomiska teorin måste förenklas då lärarutbildningsämnet transformeras till skolämnet samhällskunskap – sambanden mellan begreppen och betydelsen av dem måste tydliggöras