Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Det är enkelt för mig men hur ska jag få det att bli begripligt, det är ju det hela läraryrket går ut på egentligen, att få min kunskap att bli begriplig. (Albin)
Syfte och frågor Att undersöka hur samhällskunskapslärarstudenter utvecklar förmågan att transformera nationalekonomisk teori till ekonomiundervisning i samband med teoretiska och praktiska studier. Hur utvecklas fyra samhällskunskapslärarstudenters utsagor om undervisning om ekonomi inom ramen för lärarutbildningsämnet och skolämnet och samhällskunskap i samband med nationalekonomiska teoretiska studier och i samband med VFU? Hur utvecklas samma samhällskunskapslärarstudenters Pedagogical Content Knowledge om ekonomi i samband med nationalekonomiska teoretiska studier och i samband VFU?
Stats- vetenskap National- ekonomi Sociologi Något om samhällskunskap
Bärande teorier & metod Lee S Shulman – PCK Nilsson & Loughran – Big Ideas Stora idéer Lätt /svårt Vardags- kunskap Ny teori Intervju 1 VFU Ämneskunskaper Kontextkunskaper Utveckling PCK Intervju 2Intervju 3 Stora idéer Lätt /svårt
Slutsatser PCK utvecklas i form av en process Studenternas stora idéer – det nationalekonomiska teorin måste kopplas till elevernas verklighet – den nationalekonomiska teorin måste förenklas då lärarutbildningsämnet transformeras till skolämnet samhällskunskap – sambanden mellan begreppen och betydelsen av dem måste tydliggöras