Dans – eller rörelse till musik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Spänst 5 Veckors program för att förbättra din SPÄNST
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Förskoleklassen på Södermalms skola
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
Ett arbetsområde om poesi
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Bedömning.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Läroplansnätverk förskola
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Retorik & Argumentation
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Läroplansträff fritidshem
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Stumfilm åk 7.
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
För att inkludera alla Ljusdal IF
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då?
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Personligt brev.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Lära för livet!.
Musikpassuppgift.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Trivselregler P07-Furulund
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Dans – eller rörelse till musik Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 8 HT 2014

Uppgiften Ni skall i smågrupper skapa en dans. Ni väljer musik själv. Alla i gruppen skall vara med och skapa dansen/rörelserna. Lektionstiden ni får skall räcka för er presentation, vill ni öva mer hemma så får ni göra det. Detta är en förberedande uppgift inför motionsgprogrammet som skall göra i år 9. Dansen skall vara minst 1 min. 30 sek.

Musikanalys Lyssna in vad som är vers, refräng, mellanspel osv. LYSSNA, LYSSNA…….. Döp dem till teman – A, B, A1 osv. Liknande teman har liknande benämning. Hur skall jag använda dessa teman? Vilka rörelser skall jag ha med? När ska de komma utifrån musiken? Träna – träna – träna.

Musikanalys Pulshöjare – löpning. ”Maniac” Intro IIII IIII Joggstuds   Intro IIII IIII Joggstuds IIII IIII Hoppsasteg A Vers IIII IIII Löp runt IIII IIII B Ref IIII IIII Löp på stället II A Vers IIII IIII Löp runt B1 Ref IIII IIII Löp på stället + armar upp C M-spel IIII IIII Hoppsasteg D Guitar IIII IIII Sidolöp. 123 stopp, 123 stopp A1 Vers IIII IIII Löp runt B1 Ref IIII IIII Löp på stället Musikanalys

Mål med uppgiften Att ge en grund inför motionsprogrammet i år 9. Få inblick i vad dans/rörelse till musik, kan vara. Våga presentera ett arbete till musik inför sin grupp. Syfte Ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter. Ge eleverna möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra. Bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga Centralt innehåll ”dans och rörelser till musik,”

Betyg Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse samt träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.

Konkretisering Konkretisering av kunskapskraven i dans – rörelse till musik för år 8 E: Eleven klarar av att genomföra några steg i takt till musiken, samt gör sitt bästa och samarbetar med övriga gruppmedlemmar i övningen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en lämplig låt väljas. C: Eleven klarar av stora delar av stegen i en följd i takt till musiken, samt gör sitt bästa och samarbetar med övriga gruppmedlemmar i övningen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en lämplig låt väljas. Dessutom bedöms kreativitet, fantasi och finess. A: Eleven behärskar takt och rytm fullt ut oavsett vilken genre det är på musiken. Bidrar med sin kunskap för att lyfta andra elever i gruppen. I skapandet av den egna dansen i grupp ska en låt väljas, med motivering till varför den passar till rörelserna i sammanhanget. Dessutom bedöms kreativitet, fantasi och finess. (Hur musiken utnyttjas, hur rummet används, tydligt start och stopp, följer rörelserna musiken, formationer)

Vad är det jag tittar på? Att ni är väl inövade. Att hela gruppen jobbar för att få till en bra presentation. Att hela gruppen samspelar. Att ni rör i takt till musiken och utnyttjar musikens karaktär. Att ni rör er med inlevelse, (tillåtet att spexa och ta ut svängarna). Att det finns en början och ett slut.

Tidsplan klass 8 a & c Uppstart och gruppindelning sker idag. Om det finns tid över kan ni börja lyssna till musik. Dansträning på två lektionstillfällen, vecka 43 och 45 Redovisning sista idrottslektionen vecka 45. Första 30 minuterna får ni till genrep.

Tidsplan klass 8 d & e Uppstart och gruppindelning sker idag. Om det finns tid över kan ni börja lyssna till musik. Dansträning andra pass v43. Träning utan MGu v45. Träning första lektion v46. Redovisning sista idrottslektionen vecka 46.

Vad kan vara dans? http://www.youtube.com/watch?v=WpmILPAcRQo http://www.youtube.com/watch?v=U-0OgH4vRSo http://www.youtube.com/watch?v=sNHi7Wa7vpc http://www.youtube.com/watch?v=yoLmphvOkgc http://www.youtube.com/watch?v=RnwK2WhGktw http://www.youtube.com/watch?v=ZnPHAZ8QKKA http://www.youtube.com/watch?v=vQVRFazbnGU http://www.youtube.com/watch?v=i_DP-8drVi0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=zl3jZNuRi20