Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

KKME – Livsfrågor Oktober 2007
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Studierektor/universitetsadjunkt
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Närvaro!!.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Inmatning av biogas utan propantillsats i Lunds Energis naturgasnät
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Formellt, skarpt och snyggt
Den vetenskapliga artikeln
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Att ta tempen på den unga målgruppen
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Patientupplevd vårdkvalitet
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Om kunskap som förmedlas genom ord
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Anställningsintervjun
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Teoretisk referensram
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
En kurs för att hitta din affärsidé
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Styrelseutveckling i etapper Syfte: Utveckla och förnya styrelsearbetet i SPF Inspirera till utveckling av arbetsformerna Utveckla engagemanget och samarbetet.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Formellt, skarpt och snyggt
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Marknadsundersökning Kap 9
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Säkerhet - Vad ni kan göra
Att skriva projektplan
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Sociologi Introduktion.
Undersök och analysera
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Välkomna till Ungoteket!
Presentationens avskrift:

Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser

Syfte  Syftet här är att redogöra för erfarenheterna av metoden IT-stödda fokusgrupper, dess möjligheter och begränsningar.

Metod  Fokusgrupper är lämpliga för att exempelvis studera individers attityder och värderingar. En av metodens styrkor är att interaktion mellan respondenter kan generera fler idéer och tankar än enskilda intervjuer.

Fördelar Traditionella fokusgrupper  Genererar större mängd data på samma tid  Enkelt med förklaringar och följdfrågor  Kroppsspråk och röstspel ger viktigt information  Enklare att fånga upp tysta deltagare  Deltagarna automatiskt koncentrerade på diskussionen IT-stödda fokusgrupper  Enklare att organisera  Lägre kostnader – ingen transkribering och inga resor  Kan samla ”andra” grupper, ex geografiskt spridda  Anonymitet möjliggörs  Status/grupptryck får mindre betydelse  Deltagarna väljer själva en komfortabel miljö

Nackdelar Traditionella fokusgrupper  Svåra att organisera  Alla ämnen är inte lämpliga att diskutera  Deltagarnas status/hierarki inverkar  Deltagandet kan vara ojämnt  Risk för att en norm skapas i gruppen som förhindrar att åsikter kommer fram IT-stödda fokusgrupper  Icke datoranvändare utesluts  Deltagarna kan vara koncentrerade på annat  Icke-linjär diskussion försvårar  Tidskrävande att reda ut missförstånd  Genererar mindre mängd data på samma tid  Tekniska problem kan påverka diskussionen

Genomförande  Sex IT-stödda fokusgrupper  Totalt 22 deltagare  Metoden anpassad för målgruppen – distansstudenter  Krav: dator och en webbläsare

Genomförande  Fokusgrupperna genomfördes enligt olika upplägg för att uppnå mesta möjliga gruppinteraktion. GrupperGenomförande Grupp 1Asynkront forum i 24 timmar Grupp 2Synkront i tre timmar Grupp 3-6 Synkront i 2 timmar, därefter asynkront i 22 timmar

Erfarenheter av metoden  Bra med små grupper  Bra med flexibel miljö men svårt att hålla ”uppsikt” över deltagarna  Variationer i diskussionen (synkront – asynkront forum)  Flera ämnen samtidigt gav splittrad diskussion  Oklarheter kunde uppstå

Erfarenheter av metoden  Lättare att ”prata” till punkt utan att bli avbruten  Trots ringa textmängd producerades en rik mängd data  Användningsområden: Säkerställa enkätstudie Fördjupa enkätstudie Bredda enkätstudie

Några rekommendationer  Grupperna bör inte vara för stora  Viktigt att skapa en enkel miljö i forumet  Viktigt med inledande information till deltagare  Tänka över om forumet ska vara asynkront eller synkront  Tänka över hur ämnena ska introduceras  Metoden är lämplig att använda med vissa målgrupper