Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren Välkommen till bridgelärarutbildning Slutsatsen i Bridge. Hur man lär folk att bli kortspelare Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren Ver 1.0
Vad vi ska gå igenom på detta pass! Logiken i budgivningen Logiken i spelet Vilka egenskaper har en bra bridgespelare Hur man tränar på att bli en bättre spelare Ver 1.0
Varför? Måste man bjuda med 6 poäng om partnern har öppnat på 1 i färg? Ver 1.0
Aktivt lyssnande på budgivningen Att efter varje bud, måla upp handen för dig 1 h – p – 1 s – p 4 kort i hjärter, 13 poäng 2 h – p – 2 nt – p Har nog 6 kort i hjärter, 13-16 poäng Ver 1.0
Utspel Hur många poäng har motståndarna? Hur många har du själv? Vad blir det kvar till din partner? Dra med ett lågt kort för bra i färgen (attityd). Ver 1.0
Spelförare Räkna vinnare i sangspel. Räkna förlorare i färgspel. Har någon av motståndarna bjudit något? Vem har ”korten”? Vad kan du läsa ut av utspelet? Hur är färgen fördelad? Har någon visat 10 p men inte öppnat, placera resten av korten hos den andre. Ver 1.0
Försvarsspel Räkna vinnare i sangspel. Räkna förlorare i färgspel. Vad kan du dra för slutsats av budgivningen? Markera så tydligt det går. Ver 1.0
Allmänt Spela med (eller mot) bättre spelare. Träna med en färg. Diskutera givarna dagen efter Läs mycket bridge Träna med en färg. Ta betalt för korten. Bridgens ekonomi. Hur maximerar du inkomster Hur minimerar du utgifterna Ver 1.0
Träna på fördelning. Räkna färgernas fördelning. Tänk aldrig ”hur många kort har gått i den färgen” Om någon har 6 kort i färgen du själv har 2. Hur sitter färgen? (5-0, 4-1, 3-2, 1-4, 0-5)? ”Träna ex bilnummer”. Du ser en 5:a och en 4:a. Vilka fördelningar finns kvar? Ver 1.0
Vilka egenskaper utmärker en god kortspelare? Koncentrationsförmåga Fantasi Förmåga att sätta sig in hur andra resonerar Förmåga att dra slutsatser Förmåga att kunna räkna till 13 God kunskap om budgivning Ännu mera budgivning Ver 1.0
Grupparbeten I dokumentationen ”Lärarteknik” finns ett avsnitt som heter Hur blir man kortspelare. Där finns gruppuppgifterna. Lös dem! Ver 1.0
Träna med en färg I en senare lektion får utspelaren: D 10 8 7 2 och spelar ut tvåan. ”Kom igen”. 6 5 D 10 8 7 2 K 9 3 E kn 4 Hur illustrerar du problemet? Ver 1.0
Laguppgifter Fritt givna brickor. Rak mitchell med totalpoäng. Grupp- Fördelar, nackdelar. Ver 1.0