Säkerheten främst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Säkerhetsrisker vid svenska kärnkraftverk Rolf Lindahl, Greenpeace.
Att följa processer och resultat i Senior alert
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Riskbild vid arbete i spår
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Avtal om lokal lönebildning 2011
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Förberedelser för arbetet
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
Nätverk kursplanepiloter
Patientsäkerhetskultur
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Arbetsmiljöverkets erfarenheter
VerksamhetsområdeInvesterings erfarenheter ”arbete i spår”
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Nyheter i TTJ från
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Samverkan.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
HbA1c <50 efter kost beh
Patientsäkerhetsronder 2017
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Välkommen till handläggarträff!
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
I offentlighetens tjänst
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Patientsäkerhetsronder 2017
Presentationens avskrift:

Säkerheten främst

Säkerheten främst Negativ utveckling – ökat antal tillbud och olyckor Bristande säkerhetskultur - reglerna följs inte Nu krävs en förändring i förhållningssätt! En överlevnadsfråga – säkerheten ifrågasätts Ledarskap innebär att gå före Attityder – tänk risk Uppföljning, dialog och återkoppling Transportstyrelsens krav September -10: Omedelbara åtgärder April -11: Långsiktigt hållbara åtgärder Maj - 11: Föreläggande

Förändringar från 1 juni 2011 En ny version av BVF 923. Den ersätter de kompletterande regler till BVF923 som beslutades den 4 oktober 2010. Skydd och säkerhetsplanering ersätts med riskbedömning. En checklista tas fram som ett särskilt dokument. Checklistan kommer att börja gälla 1 september och ska användas vid riskbedömning av alla aktiviteter. Riskbedömningen ska ske per aktivitet och både vid förplanering, kontroll av förplanering och direktplanering. Möjlighet att använda yttertågvarnare slopas. Funktionen SoS-planerare införs.

Förändringar från 10 december 2011 Reglerna för handhavande och framförande av tunga spårgående arbetsredskap i förändrad version. Kompetenskrav för operatörer och besiktningspersonal av tunga spårgående arbetsredskap. Kompetenskrav för SoS-planerare. Förändrade kompetenskrav för SoS-ledare. Nya utbildningsplaner för SoS-ledare, SoS-planerare, operatörer och besiktningspersonal.

Övriga åtgärder Tillsyningsmän och SoS-ledare ska registreras i Järnvägens funktion för personcertifiering (JP) senast under 2012 för att få arbeta på Trafikverkets infrastruktur. Alla lärare och informatörer ska också vara registrerade. I ett senare skede ska också tunga spårgående arbetsredskap, operatörer och besiktningspersonal registreras i JP. Trafikverket ska tillsammans med entreprenörerna se över planeringsförfarandet i syfte att arbeten ska kunna genomföras på ett säkert och ur ett kapacitetshänseende effektivt sätt.

Trafikverkets implementering Informationsmöten som riktar sig till entreprenadföretagens ledning genomförs 25 maj Luleå, 26 maj Stockholm och 27 maj Malmö. Informationsbrev skickas till entreprenadföretagen. Information redovisas på Trafikverkets webb och intranät. Information skickas inom Trafikverkets organisation. Möten genomförs med beställare, förvaltare och trafikledning.

Entreprenadföretagens implementering Entreprenadföretagen ska i egen regi genomföra aktiviteter med syfte att regelverket ska följas. Entreprenadföretagen ska redovisa till Trafikverket på vilket sätt, och inom vilken tidsperiod man meddelar egen personal och underentreprenörer om de förändrade reglerna samt hur man säkerställer att riskbedömningar genomförs.

Trafikverkets uppföljning arbetsplatskontroller Arbetsplatskontroller kommer fortlöpande att utföras av personal som står i oberoende ställning till verksamheten som ska följas upp. I arbetsplatskontrollerna kommer även kvalitetskontroll av planering att ske. Arbetsplatskontrollerna utförs både planerade i förväg i samråd med entreprenör och beställare och som oanmälda. I direkt anknytning till kontrollen sker en muntlig återkoppling till entreprenörens arbetsledning och beställare Trafikverket. Varje utförd kontroll redovisas i en rapport. Uppföljning av eventuella åtgärdsförslag sker efter varje kontroll.

Trafikverkets uppföljning avvikelser De avvikelser som upptäcks och bedöms vara av allvarligare art rapporteras till Transportstyrelsen senast nästkommande arbetsdag. Avvikelser registreras i Synergi. Genomförda kontroller och funna avvikelser sammanställs och redovisas skriftligen till Transportstyrelsen månadsvis.

Trafikverkets uppföljning ledning Fokus på trafiksäkerheten kommer att förstärkas vid uppstartsmöten och byggmöten. Särskilda företagsbesök genomförs hos entreprenören. Trafikverket ställer krav på entreprenörerna att genomföra arbetsplatskontroller. Vid byggmöten följs upp att ett entreprenören utför arbetsplatskontroller och resultatet av dessa. Ett dokumenteringsverktyg för beställare att använda vid byggmöten kommer att tas fram.