Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG
Miljöanpassat anses snarare billigare än dyrare 2 Är det dyrare eller billigare för transportören att köra miljöanpassat? Bas: Samtliga, 243 intervjuer
En minskning av CO2-utsläpp med cirka en tredjedel redan idag 3 Hur mycket tror du att man inom inrikes lastbilstransporter skulle kunna minska CO2- utsläppen totalt med teknik och åtgärder som finns att tillgå idag? Svara i procent. Bas: Samtliga, 243 intervjuer % Medel
Samordnade transporter tros ha störst betydelse 4 I vilken utsträckning tror du att följande åtgärder kan minsta utsläppen av CO2 idag? Bas: Samtliga, 243 intervjuer I mycket/ganska stor utsträckning %
Något större minskning till Hur mycket tror du att man inom inrikes lastbilstransporter kommer kunna minska CO2-utsläppen totalt till år 2030? Svara i procent. Bas: Samtliga, 243 intervjuer % Medel
Nya drivmedel tror man på till Bas: Samtliga, 243 intervjuer I mycket/ganska stor utsträckning % I vilken utsträckning tror du att följande åtgärder kan minsta utsläppen av CO2 inom inrikes lastbilstransporter till år 2030?
Offentliga inköpare är mer optimistiska 7 Hur mycket tror du att man inom inrikes lastbilstransporter skulle kunna minska CO2-utsläppen totalt med teknik och åtgärder som finns att tillgå idag/kommer kunna minska CO2-utsläppen totalt till år 2030? Svara i procent. Bas: Samtliga, 243 intervjuer % Medel
Ekonomi och lagstiftning främsta drivkrafterna 8 Bas: Samtliga, 243 intervjuer Vad anser du främst driver utvecklingen inom miljöanpassade inrikes lastbilstransporter, är det...?
Öppna svar – Krav i upphandlingar vanligast 9 Bas: Samtliga, 243 intervjuer Vad tror du att du skulle kunna göra i din position för att påverka att ni väljer mer miljöanpassade godstransportlösningar?