1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003
2 Vad kommer att hända på de motorvägar som höjs från 110 till 130 km/h? 1 Ökad körglädje för vissa och ökad stress och oro för andra 2 Ökad medelhastighet för personbilar (från ca 115 till ca 125 km/h) 3 Minskad restid för personbilar (ca 8% eller 2,5 sek/km) 4 Ökad hastighetsspridning som sannolikt leder till fler körfälts- byten och omkörningar 5 Ökad efterlevnad på de höjda vägarna men kanske minskad efterlevnad på andra vägar 6 Ökad olycksrisk med 15-20% 7 Ökad personskaderisk med 25-30% 8 Ökad risk för dödliga skador med ca 40% 9 Ökad drivmedelsförbrukning och CO2-utsläpp från personbilar med ca 10% 10 Ökat utsläpp av VOC från personbilar med ca 30% 11 Ökat utsläpp av NOx från personbilar med 15-20% 12 Slitaget av personbilar kommer att öka Trafikdage på Aalborg 2003
3
4
5
6
7
8
9
10 Trafikdage på Aalborg 2003
11 Trafikdage på Aalborg 2003
12 Trafikdage på Aalborg 2003
13 Trafikdage på Aalborg 2003
14 Trafikdage på Aalborg 2003
15 Text ur annons för Saab Sport Combi ”I nya Saab 9-5 Aero Sport Combi går det alldeles utmärkt att kombinera kärleken till bilkörning med andra passioner i livet. ……………………………… Och sist, men inte minst, har den extremt vridstarka turbomotorn begåvats med ytterligare 20 hästkrafter. Vad sägs om att släppa loss alla 250 på en provtur?” Trafikdage på Aalborg 2003
16 Svenska Dagbladet 2003 Trafikdage på Aalborg 2003
17 Audi. ”I vanlig sport kallas det doping” ” I årtionden har vi tillfört ämnen som gör våra bilar nästan osportsligt överlägsna i sin sport. ……….. Om du tar bort dekaler, extra spoilers och lite annat från vår STCC-bil så har du i princip en Audi A4. Och i en Audi A4 med nya turbomotorn på 190 hk kommer du definitivt att känna dig hemma på Mantorp. ………… Men det går att få ut mer. Så vi tog en Audi A4 och monterade bl.a. en 4.2-liters V8 på 344hk. Det gav oss nya Audi S4, byggd för ögonblicklig respons med ett vridmoment på 410Nm. Något säger oss dock att inte stanna här. Och så länge ingen säger stopp tänker vi försöka att bygga ännu bättre bilar. Det kanske går.” Trafikdage på Aalborg 2003
18 Trafikdage på Aalborg 2003
19 Trafikdage på Aalborg 2003
20 Trafikdage på Aalborg 2003
21 Trafikdage på Aalborg 2003
22 Trafikdage på Aalborg 2003
23 Trafikdage på Aalborg 2003
24 Trafikdage på Aalborg 2003
25 Slutsats Att höja hastighetsgränsen från 110 till 130 km/h på ”säkra” motorvägar är, enligt min mening, inte ”en klog beslutning”!!! Trafikdage på Aalborg 2003