Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Projekt Handelsplats - Internationella affärer i Sverige
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman 
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Att bygga en fungerande webbplats
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
En introduktion till SEB Way
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
ANNA ÅLENIUS MATHSON º International PR Manager º LinkedIn º Bloggar MND.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Kommunikationsplanens delar
Workshop inför Projektet
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Trender inom statsförvaltningen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
MODIGT MEDARBETARSKAP
Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
WORKSHEETS ERBJUDANDEN. Gårdagens uppgifter! AFFÄRSMÅL.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Specialister på IT-arbetssätt.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
Hur skapa effektiva kampanjer? © 2006 Microsoft Corporation and Capgemini U.S. LLC 1.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Välkommen! ALS Ice Bucket Challenge Gunilla Steinwall, Generalsekreterare Anna Hemlin, Verksamhetschef Fredrik Pallin, Expert sociala medier.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community Management NFI

innehåll 1.Definition & innebörd av community 2.Community Management 3.Nya krav & arbetssätt 4.ROI & ROE 5.Tips och fallgropar

Definition och innebörd

. Vad är ett community?

”Fansen är som ett land där jag är borgmästare”

”Sådant som de också kan köpa”

Varför engagerar sig människor i communities?

Att driva ett community

Man äger inte ett varumärke längre – man lever det

Socialsommelier Social sommelier

Varför engagerar man sig med företag/brand communities online? Lära sig nya saker 78,6% Tillgång gratis innehåll 69,6% Förtidsinformation om produkter 76,1%

Community management med stöd av digital PR

Lyssna, delta, engagera, involvera

Varför satsa på community?

engagerade kunder spenderar mer

kundlojalitet & nya affärsmöjligheter

minskade annonskostnader

ökad kunskap

intern effektivitet

nöjda medarbetare / rekrytering

”explore the universe that maersk offers employees”

opinion

kärlek

community management ett förändrat arbetssätt

Förändrat arbetssätt

Passion i centrum

Lär känna dina intressenter och deras utmaningar

Inflytesrika personer

Nyckelmedlemmar

Sociala objekt

Övning Inflytesrika personer Nyckelfrågor

Bidra med innehåll & service

Mötesplatser

Integrering i affärsprocessen

Verktygslåda AktivitetVerktyg Lyssna, bevaka, lär kännaMediebevakning Logga interaktion, samla kunskap, organisera kontakter CRM-system, Digitala forum, Supportcenter, Analytics Dialog, diskussion, proaktiv supportSociala nätverk Opionionsbildning, eget innehåll/media, utbildningsmaterial Online newsroom, blogg, Content sharing plattformar

ROI & ROE

Bryt ned verksamhetsmålen - konkreta, uppnåeliga och mätbara. Avgränsade projekt/stickprover, Synkronisera med övriga mätmetoder & traditionella mätsätt. Använd interna resurser. traditionella mätsätt. Använd interna resurser. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. System för att mäta. Organisera kontakter. System för att mäta. Organisera kontakter. Tolka indikationer. Var flexibel. mål och mätning

Nyckeltal Antal mentions i relation till kärnfrågor Antal mentions i relation till kärnfrågor Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär

Tips för att lyckas Passion & relationer i centrum Passion & relationer i centrum Ta hänsyn till affärsmål Ta hänsyn till affärsmål Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Bygg organiskt - förtjäna dina followers Bygg organiskt - förtjäna dina followers Intern förankring och integrering Intern förankring och integrering Personligt engagemang och expertis Personligt engagemang och expertis Testa projekt i mindre skala Testa projekt i mindre skala Förstå målgruppen Förstå målgruppen Skräddarsy innehåll Skräddarsy innehåll Budgetera resurser Budgetera resurser Varierade kanaler och former på innehåll Varierade kanaler och former på innehåll

Fallgropar Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Dålig integration och synkronisering Dålig integration och synkronisering Mäter fel saker Mäter fel saker Resurser & uppföljning Resurser & uppföljning

Tack! Pernilla Åström Strateg Digital PR comsicom.com Facebook.com/comsicom