Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community Management NFI
innehåll 1.Definition & innebörd av community 2.Community Management 3.Nya krav & arbetssätt 4.ROI & ROE 5.Tips och fallgropar
Definition och innebörd
. Vad är ett community?
”Fansen är som ett land där jag är borgmästare”
”Sådant som de också kan köpa”
Varför engagerar sig människor i communities?
Att driva ett community
Man äger inte ett varumärke längre – man lever det
Socialsommelier Social sommelier
Varför engagerar man sig med företag/brand communities online? Lära sig nya saker 78,6% Tillgång gratis innehåll 69,6% Förtidsinformation om produkter 76,1%
Community management med stöd av digital PR
Lyssna, delta, engagera, involvera
Varför satsa på community?
engagerade kunder spenderar mer
kundlojalitet & nya affärsmöjligheter
minskade annonskostnader
ökad kunskap
intern effektivitet
nöjda medarbetare / rekrytering
”explore the universe that maersk offers employees”
opinion
kärlek
community management ett förändrat arbetssätt
Förändrat arbetssätt
Passion i centrum
Lär känna dina intressenter och deras utmaningar
Inflytesrika personer
Nyckelmedlemmar
Sociala objekt
Övning Inflytesrika personer Nyckelfrågor
Bidra med innehåll & service
Mötesplatser
Integrering i affärsprocessen
Verktygslåda AktivitetVerktyg Lyssna, bevaka, lär kännaMediebevakning Logga interaktion, samla kunskap, organisera kontakter CRM-system, Digitala forum, Supportcenter, Analytics Dialog, diskussion, proaktiv supportSociala nätverk Opionionsbildning, eget innehåll/media, utbildningsmaterial Online newsroom, blogg, Content sharing plattformar
ROI & ROE
Bryt ned verksamhetsmålen - konkreta, uppnåeliga och mätbara. Avgränsade projekt/stickprover, Synkronisera med övriga mätmetoder & traditionella mätsätt. Använd interna resurser. traditionella mätsätt. Använd interna resurser. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. System för att mäta. Organisera kontakter. System för att mäta. Organisera kontakter. Tolka indikationer. Var flexibel. mål och mätning
Nyckeltal Antal mentions i relation till kärnfrågor Antal mentions i relation till kärnfrågor Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär
Tips för att lyckas Passion & relationer i centrum Passion & relationer i centrum Ta hänsyn till affärsmål Ta hänsyn till affärsmål Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Bygg organiskt - förtjäna dina followers Bygg organiskt - förtjäna dina followers Intern förankring och integrering Intern förankring och integrering Personligt engagemang och expertis Personligt engagemang och expertis Testa projekt i mindre skala Testa projekt i mindre skala Förstå målgruppen Förstå målgruppen Skräddarsy innehåll Skräddarsy innehåll Budgetera resurser Budgetera resurser Varierade kanaler och former på innehåll Varierade kanaler och former på innehåll
Fallgropar Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Dålig integration och synkronisering Dålig integration och synkronisering Mäter fel saker Mäter fel saker Resurser & uppföljning Resurser & uppföljning
Tack! Pernilla Åström Strateg Digital PR comsicom.com Facebook.com/comsicom