ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut (projektledare) Viktoria Swedish ICT Trafikverket Program: Demonstrationsprogram för elfordon Stödsumma:7,7 Mkr Associerat:Kompetenscenter ViP – virtual prototyping and assessment by simulation Arne Nåbo, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut Lotta Holmén, Viktoria Swedish ICT Energirelaterad fordonsforskning
ELVÄGAR I SIMULATOR Syfte: Stimulera utveckling av elvägar och elfordon genom att använda körsimulator för test och demonstration.
ELVÄGAR I SIMULATOR Två demonstratorer: VTI SIM II Portabel ”mini”-simulator Demonstratorerna är öppna miljöer i syfte att användas av myndigheter, företag och forskare för utveckla, prova och demonstrera elvägar i tidiga utvecklingsskeden.
ELVÄGAR I SIMULATOR Elektrifiering av ”riktig” väg. Rv 40 mellan Göteborg och Borås. Ingen elektrifiering vid trafikplatser och i nedförsbackar. 50% av vägsträckan blir elektrifierad. Elektrifieringskoncept att gestalta. Konduktiv överföring via luftledningar. Konduktiv överföring via vägbanan (2 st.). Induktiv överföring via vägbanan. Siemens Alstom Elways Bombardier
HYBRIDLASTBIL I SIMULATOR Traktor med semitrailer 35 ton 16.5 m lång 370 hp dieselmotor 150 kW elmaskin 25 kWh batteri ELVÄGAR I SIMULATOR
IN- OCH UTDATA FORDONSMODELL Simulator Pedal Väglutning Elväg på/av Moment förbränningsmotor/elmaskin Elektrisk energiförbrukning Laddnivå batteri Energigenomströmning batteri Bränsleförbrukning Motorvarvtal, Växel ELVÄGAR I SIMULATOR
DRIVLINA: PARALLELLHYBRID Förbränningsmotor (ICE) Batteri + - Växellåda Elmaskin (EM) = ~ ELVÄGAR I SIMULATOR
STYRNING AV ICE OCH EM Förbränningsmotor 272 kW Elmaskin 150 kW Effektbegäran Bromsbegäran ICE EM Elväg + - Batteri ELVÄGAR I SIMULATOR
ELVAGAR_CLIP_2.AVI Tack! Arne Nåbo Lotta Holmén ELVÄGAR I SIMULATOR