ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start:2013-10-22 Slut:2015-01-31 Deltagare: VTI,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
BORIS dagen 10/ BORIS Resultat 2008 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Energimyndigheten och FFI
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Solenergi- dagar Datum Ort.
Anders Grauers Svenskt hybridfordonscentrum
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
FFI – Lyckade/Pågående projekt
Det allmänna ekonomiska läget
Presentation vid Brobyggardagen 2005
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Krav och energimärkning av uppvärmningssystem
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Nuvarande programperiod Det regionala strukturfondsprogrammet för regional konkurrenskraft.
Implementering av nya läroplaner
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Vi vill Att fler åker kollektivt Att färre använder bil i tjänsten Styrning med hjälp av POLICY Om vi ska få effekter måste vi visa och bevisa!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
RESULTAT FÖR INKUBATORN Antal idéer som kommit in under
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Styrning Mina meddelanden
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Informationsmöte 27 november Dagordning 1. Blir det någon fiber? 2. Lägesrapport 3. Vilka steg måste vi genomföra? 4. Frågestund.
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
09/01/ Varför DISI? Pilot i Arendal VCC bjöd in  Kundrelation  Januari 2003, Inspirationsseminarium  Verktyg i vårt förändrings- / förbättringsarbete.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Biodrivmedelsdrivna skotrar 1 Copyright: Margareta Granström Projektägare: Storuman kommun Projekttid: Projektledare: Margareta Granström.
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
Samordningsförbundet
Ponnytravets statistik 2014 Arne Florqvist Foto:Tom Jönehag Foto:C.H. Bondesson.
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
F INSAM I V ÄSTRA G ÖTALAND Resultat från SUS januari-december 2014.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Landa II Ett regionalt mottagande av vidarebosatta flyktingar i länet En vidareutveckling av informations- insatserna för vidarebosatta Vidareutveckling.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
Nästa generation batterier för hybrid- och elfordon [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 11,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV, Amiens,
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Västsverige SFP Göteborg 26 september 2014 Helena Starfelt.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Presentationens avskrift:

ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut (projektledare) Viktoria Swedish ICT Trafikverket Program: Demonstrationsprogram för elfordon Stödsumma:7,7 Mkr Associerat:Kompetenscenter ViP – virtual prototyping and assessment by simulation Arne Nåbo, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut Lotta Holmén, Viktoria Swedish ICT Energirelaterad fordonsforskning

ELVÄGAR I SIMULATOR Syfte: Stimulera utveckling av elvägar och elfordon genom att använda körsimulator för test och demonstration.

ELVÄGAR I SIMULATOR Två demonstratorer:  VTI SIM II  Portabel ”mini”-simulator Demonstratorerna är öppna miljöer i syfte att användas av myndigheter, företag och forskare för utveckla, prova och demonstrera elvägar i tidiga utvecklingsskeden.

ELVÄGAR I SIMULATOR Elektrifiering av ”riktig” väg.  Rv 40 mellan Göteborg och Borås.  Ingen elektrifiering vid trafikplatser och i nedförsbackar.  50% av vägsträckan blir elektrifierad. Elektrifieringskoncept att gestalta.  Konduktiv överföring via luftledningar.  Konduktiv överföring via vägbanan (2 st.).  Induktiv överföring via vägbanan. Siemens Alstom Elways Bombardier

HYBRIDLASTBIL I SIMULATOR Traktor med semitrailer 35 ton 16.5 m lång 370 hp dieselmotor 150 kW elmaskin 25 kWh batteri ELVÄGAR I SIMULATOR

IN- OCH UTDATA FORDONSMODELL Simulator Pedal Väglutning Elväg på/av Moment förbränningsmotor/elmaskin Elektrisk energiförbrukning Laddnivå batteri Energigenomströmning batteri Bränsleförbrukning Motorvarvtal, Växel ELVÄGAR I SIMULATOR

DRIVLINA: PARALLELLHYBRID Förbränningsmotor (ICE) Batteri + - Växellåda Elmaskin (EM) = ~ ELVÄGAR I SIMULATOR

STYRNING AV ICE OCH EM Förbränningsmotor 272 kW Elmaskin 150 kW Effektbegäran Bromsbegäran ICE EM Elväg + - Batteri ELVÄGAR I SIMULATOR

ELVAGAR_CLIP_2.AVI Tack! Arne Nåbo Lotta Holmén ELVÄGAR I SIMULATOR