Nätmobbing/Cyberbullying

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Metodstöd.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
1. Vad är en personuppgift?
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Nätmobbning
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Så styrs Sverige.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Sofielundsskolans Ordningsregler
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Skolkampanj #nätrespekt Förslag lektion o samtalsguide – unga o vuxna
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nätmobbning/Cyberbullying
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
 uppför dig schysst mot andra,  följ inte med okända personer hem,  tro inte på allt som folk säger  lämna inte ut personliga saker som nycklar, lösenord,
Ett filter i huvet.
Nätmobbning.
Debattartikel.
Nätmobbning Nätmobbning är vanligast bland åringar.
Cyberbullying/ Nätmobbning
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vem är jag, Vem är du?.
Leva tillsammans.
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
2 Brottsoffermyndigheten Värna brottsoffers rättigheter, behov och intressen. Samla och sprida information.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
SOCIALA OCH SEXUELLA NORMER Att vara schysst och visa respekt Ömsesidigt förhållningssätt.
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Integritet läroplansanalys.
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Nätvett Sjökarbyrådet.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

Nätmobbing/Cyberbullying

Vad är nätmobbing? Nätmobbing är när ett barn eller en tonåring plågas, blir hotad, trakasserad, förödmjukad eller generad av digitalteknik eller mobiltelefoner. Det måste vara två minderåriga för att det ska kallas cyberbullying om det är två vuxna så kallas det cybertalking eller cyber- trakasserier. Barnen byter ofta roller och går från offer till att trakassera tillbaka igen. Cybermobbing är vanligtvis inte en engångshändelse.

Den som blir mobbad på Internet kan aldrig känna sig trygg. De känner flera pojkar och flickor som blivit mobbade och utsatta på Internet. Ibland kan de själva känna att gränserna för vad man får säga och göra på nätet är suddiga. Skolan och föräldrarna kan inte vänta med att agera när någon blivit trakasserade på nätet. De anser läraren Fredrik Olin som arbetat mot mobbing i mer än 20 år. ”den omedelbara reaktionen är en viktig markering mot det skyldiga som utfört kränkning”, säger han. Fakta om nätmobbing/cyberbullying

Den som blir mobbad via datorn eller mobiltelefonen får aldrig vara ifred. Kränkningarna kommer när som helst. mobbaren kan vara vem som helst. Publiken hur stor som helst. och de vuxna har ingen aning om vad som sker

Hur man kan skydda sig mot nätmobbing Man kan berätta för någon vuxen om man själv eller någon annan blir utsatt. Om det är grova saker bör man alltid anmäla det till polisen. Sen kan man ju också spara hotfulla sms och mail så att det kan spåras. Om din kompis tex. blir utsatt, våga säga ifrån att det är fel. Visa att du inte ställer upp på mobbingen. Innan du lägger ut bilder och information på nätet så tänk efter ordentligt vad det är du sprider vidare. Samma lagar gäller på nätet som i verkligheten, alla har ett lika stort ansvar där som annars. Om du vill ha schyssta kompisar så måste du vara en själv. Både IRL (in real life) och på nätet. Om du själv vill ha respekt, så måste du också respektera andra människor.

Elza Dunkel Elza Dunkel forskar om ungas beteende på nätet. Enligt Elza uttrycker vi mycket starkare åsikter på nätet än vi gör i andra sammanhang. Hon säger –”Det beror på att vi inte ser reaktionen direkt. I vanliga samtal är vi oerhört lyhörda på vilken effekt det vi säger får, och anpassar oss efter de. Men här dröjer reaktionen, säger hon.”

Vad vi tycker om nätmobbing Vi tycker att nätmobbing är fel, det är inte rätt att kränka någon annan. Man ska tänka på att behandla andra så som man vill bli behandlad själv. Alla som är online på Internet måste ta ansvar för att det ska bli schysst, för just nu är det inte mycket som är schysst på Internet.

Källor: SvD tly.html Av: Jenny Anna Gohar Markus