The Square of Leadership School of Leadership, 17.7.2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Talföljder formler och summor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
1 BUL 1 Barn och ungdomars utveckling 2 Barn och ungdomar utvecklas lika, men olika fort!  Har du sett exempel på det?
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En återupptäckt … ” Svensk kristenhets största behov är inte i första hand mer pengar, fler anställda och bättre metoder – utan en återupptäckt av evangelium.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Ledarskap R Frykheden Utveckling.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Ledarskap.
Socialpsykologi.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad är du för typ av person?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lyckad träning Hur?.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Jesus möten Mark 2:13-17.
Att rita en instruktion
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Läroplansträff Välkomna!.
Landstinget i Uppsala län 2014
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Andlig tillväxt School of Leadership Vår ork Kan delas in i fyra olika delar Fysisk Relationell Mental Andlig Frid - bygger på Gudsrelationen.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Olika typer av ledarskap
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Motivation is the direction and intensity of effort
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Formare 2015 Motivation.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Socialt entreprenörskap Östersund
Tips för det praktiska ledarskapet
Action Learning.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Presentationens avskrift:

The Square of Leadership School of Leadership,

Kvadraten symboliserar fyra steg av lärjungaskap (D) och ledarskap (L) Varje steg har sina för och nackdelar - olika ledarskap krävs för olika skeden av lärjungaskap..

D1: Stort engagemang - låg kompetens Barn på cykel L1: Stark riktning Ger ordentliga instruktioner och förmedlar idén effektivt Du skulle väl inte fråga av barnet hur det skulle göra för att cykla? Steg 1

D2: Låg entusiasm - låg kompetens Mötet med motstånd, misslyckanden, förföljelse.. Falla av cykeln L2: Stark riktning, tillgänglighet, diskussion Ta tid för människor och leda dem genom svårigheterna Möt deras verklighet hellre än att försöka återuppväcka entusiasmen Steg 2

D3: Växande självförtroende Man kan cykla, men måste koncentrera sig på det L3: Herdemässigt ledande med betoning på att komma överens om lösningar.. Demokratiskt Steg 3

D4: Hög erfarenhet, entusiasm, tillit, kompetens Man är cyklist L4: Delegera Låg riktning och exempel Steg 4

43 21 D1 - Högt engagemang L1 - Riktgivande D3 - Växande tilltro L3 -..Demokratiskt D2 - Oentusiastiskt Inkompetent L2 - Vision Coachande D4 - Närmar sig ledarskap L4 - Delegera och var en vän

43 21 Ledaren visar exempel genom att göra själv Ledaren uppmuntrar och motiverar lärjungen Ledaren låter lärjungen pröva själv Ledaren låter lärjungen bära ansvaret själv

43 21 Jag gör Du ser på Jag gör Du hjälper Du gör Jag hjälper Du gör Jag ser på