1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess
Svensk skola i internationell belysning – en översikt
Programutvärderingen Socialfonden Effekter och effektivitet
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Bedömning av professionell kompetens
Skapande arbete och lek som
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
- Konsten att ge feed-back

Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Välkommen till Käppala skola 4-9
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Öppna jämförelser Grundskola – Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
PIRLS 2006 Skolsamordnarträff. Dagordning – Välkomna o presentation – Läsforskning idag – Lite om PIRLS –
Ungas attityder till alkohol och narkotika
Erasmusstatistik 2011/2012. Antal utresande och inkommande Erasmusstudenter
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Skolelevers drogvanor 2011 Diagram 1–22 Det är tillåtet att spara en kopia av bilderna och använda valfritt antal i egna presentationer. Det är inte tillåtet.
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Tryck på högtalarna, lyssna och försök att förstå!
Matematiklyftet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Presentationens avskrift:

1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen

Vad är PISA? PISA betyder: Programme for International Student Assessment…. …. och är en OECD-studie som genomförs vart tredje år: 2000, 2003, 2006 och 2009 och 2012 ….och som mäter 15-åringars kunnande i läsning, matematik och naturvetenskap

Syftet med internationella studier Beskriva och jämföra resultat och inställning till skola och lärande mellan olika länder Förklara och förstå erhålla skillnader mellan länders resultat Ge trendinformation Ge ett mått på effektiviteten i länders utbildningssystem Göra jämförelser mellan länder…. ….och upptäcka egna systems svaga och starka sidor Fokusera på förmågor som krävs i ett modernt samhälle Ge goda empiriska underlag till beslutsfattare

Ett adekvat sätt att svara upp till utvärderingsuppdraget Ett generellt mått på svenska elevers prestationer i ett internationellt perspektiv Trendresultat i relation till andra länder Varför deltar Sverige i internationella studier?

5 Utmaningar vid genomförande av internationella studier Provens tillförlitlighet och relevans Standardisering (genomförande, rättning, poängsättning, laborativa uppgifter) Översättning Idiomatiska uttryck Kulturella skillnader (attitydfrågor)

Vad kännetecknar PISA?  Roterad design  Imputering, PV, viktning  Systemnivå – ej skol- eller elevnivå  Trend, men ej orsak-verkan  Traditionella ämnen…….  ….men också ”icke-kognitiva” förmågor (motivation, engagemang, inlärningsstrategier, problemlösning, CBA, ”samarbete” (2015) 

Resultatutveckling enligt PISA

Sveriges utveckling enligt PISA PISA 2000 Sverige presterade över OECD-genomsnittet inom alla tre kunskapsområden och hade ett skolsystem som var ett av de mest likvärdiga inom OECD PISA 2009 Sverige är ett genomsnittsland när det gäller både resultat och likvärdighet Förändringen beror inte på att andra länder kommit i kapp utan på att Sveriges resultat har försämrats

Lärdomar från PISA? Det finns ingen konflikt mellan goda genomsnittliga resultat och en hög grad av likvärdighet Finland, Kanada och Sydkorea är exempel på länder med mycket goda resultat och dessutom en hög grad av likvärdighet

Indikatorer på likvärdighet Total variation 2000: mindre än OECD 2009: större än OECD Variation mellan skolor 2000: betydligt mindre än OECD 2009: fortfarande mindre än OECD men fördubblats Betydelsen av elevens socioekonomiska bakgrund 2000: mindre än OECD 2009: större än OECD Betydelsen av skolans socioekonomiska sammansättning 2000: mindre än OECD 2009: OECD-nivå

Sveriges deltagande i internationella studier *International Civics and Citizenship Education Studies FIMS - Matematik (13, 18) FISS - Naturvetenskap Six Subject Study (10, 14) 1980 SIMS - Matematik (13, 14, 18) 1983 SISS - Naturvetenskap 1985 Uppsats skrivning 1991 Läsförståelse (9, 14) IALS - Läsförståelse TIMSS - Naturvetenskap & Matematik 1996 ESLC Språkstudien 1999 Civics (15, 18) 2000 PISA 2001 PIRLS - Läsförståelse (9-10) 2003 PISA TIMSS PISA TIMSS 2006 PISA PIRLS PISA PIRLS 2002 ESLC Språkstudien 2007 TIMSS 2008 TIMSS adv 2009 PISA ICCS* PISA ICCS* 2011 TIMSS PIRLS ESLC TIMSS PIRLS ESLC 2012 PISA 2013 PIAAC TALIS PIAAC TALIS 2015 PISA TIMSS TIMSS adv PISA TIMSS TIMSS adv 2016 PIRLS ESLC

Sveriges deltagande i internationella studier och resultat:

Sveriges deltagande i internationella studier och resultat:

17 Vad kännetecknar länder som lyckas bra i internationella studier –enligt OECD? Sammanhållet skolsystem (icke-differentierat) Elever med högt engagemang för skolan generellt Höga förväntningar, lust till lärande, fasta regler, gott klassrumsklimat, goda relationer mellan lärare och elever Fokus på elevprestation i kombination med hög grad av självstyre på skolnivån

18 Hur har det gått för Sverige? Läsförståelse över genomsnittet Matematik under genomsnittet Naturvetenskap något över genomsnittet Könsskillnad i läsförståelse (flickor bättre) större i Sverige än genomsnittet Könsskillnad i matematik (pojkar bättre) mindre i Sverige än genomsnittet Oklart mönster i naturvetenskap