Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Höstens vägledning i åk 9
Skola och arbetsliv i samverkan
Utbildningsprocessen
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår arbetsplats.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Skola-Arbetsliv Programråd
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Nya Elementar!.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Praktisk arbetslivsorientering
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Hur ska kommunen marknadsföra de kommunala yrkena mot ungdomar?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
en mil öster om Linköping
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Vård- och omsorgs-(college)
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
SKOLA OMVÄRLD. EMANUEL 8 ÅR, ELEKTRIKER VÄLKOMNA! Maria Heribertsson Studie- och yrkesvägledare Storsjöskolan Skola/omvärldssamordnare Östersunds kommun.
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN..
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Fyra vinnare ARBETSLIVET SKOLAN KOMMUNEN ELEVEN Fyra vinnare ARBETSLIVET Kompetens Rekrytering Generationsväxling Nya företag SKOLAN Arbetssätt KOMMUNEN.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Praktisk arbetslivsorientering
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
STUDENTREKRYTERING.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs
Skolsamverkan i Göteborg
Välkomna till Vänerskolans föräldramöte!
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Gränslös samverkan.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Skolsamverkan - Göteborg.
Vad är studie- och yrkesvägledning?
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
Jobbförberedande insatser
Studie- och yrkesvägledare ”SyvMi” Campbell
Enkät i gymnasieskolan 2015
Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka
Välkomna.
Erasmus+ mobilitet yrkesutbildning
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Samverkan skola-näringsliv

Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och måluppfyllelsen för eleverna

Besöket i arbetslivet ska ge eleverna insikt i: hur en arbetsplats fungerar ingå i vardagen vad gäller tider, arbetsinnehåll och gemenskap med vuxna en inblick i yrken och därmed underlätta framtida val av gymnasieinriktning

Vi vill på Stadsöskolan: ge eleverna möjligheter att från tidig ålder få syssla med verksamhet inom det lokala näringslivets område ge eleverna en fördjupad kunskap om kommunens näringsliv

öka elevernas insikt av utbildningsmöjligheter inför fortsatta studier i samverkan med näringslivet upprätthålla en hög kvalitet på den arbetsplatsförlagda utbildningen

Varför samverka? Visa eleverna kopplingen mellan studier och arbetsliv Introducera eleverna till arbetslivets krav och hjälpa dem att fungera som anställda och egna företagare i framtidens arbetsmarknad

Hur ska vi samverka? tillhandahålla verktyg för att underlätta utvecklingen av samverkan särskilt uppmärksamma frågor om entreprenörskap eleverna ska få kännedom om de företag och näringsidkare som finns, främst på lokal nivå

företagare och näringsidkare ska känna sig välkomna till vår skola eleverna ska få de ämneskunskaper som de behöver inför framtida yrkesval visa eleverna den mångfald av yrkesområden som finns att erbjuda i Luleå Kommun

Steg 1: Förskolan använda sig av företag i förskolans närhet studiebesök

Steg 2: År 1-3 kontakt och fadderverksamhet med företag och näringsidkare studiebesök med dokumentation

Steg 3: År 4-6 fortsatta kontakter med fadderföretaget praktikdagar med någon vuxen År 5 studiebesök med efterföljande redovisning År 6 ett återkommande studiebesök på samma företag som i år 5, eleverna utarbetar därefter presentationsmaterial

Steg 4: År 7-9 År 7 två dagars jobbskuggning, helst på fadderföretaget År 8 en dags jobbskuggning, skriva CV inför praoveckan. Inbjudna företag håller föreläsningar på skolan, inom olika yrkesområden. År 9 en veckas prao på fadderföretaget, med medföljande arbetsuppgifter