För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter 15.9.2006 www.oph.fi/svenska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Läsplatta i undervisningen
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Från bokmagasin till diversehandel
Aktuellt inom IKT i skolan
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Från skolforskning … till forskning i skolan
17 december Dolda kunskaper 17 december
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
7.Nordiske Kongres for synspaedagogik
Björknässkolan Nacka kommun
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Det nationella digitala biblioteket
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
ETTÅRSFEST Sida 1 RC ETTÅRSFEST Välkomna till RC:s ettårsfest Program: Välkomsthälsning projektledare Paula Lindroos ”Utvärdering – men.
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Pil-projektet Pedagogik och lärande på Internet Seminariet ‘Virtuosa Pilar‘ YH Sydväst, Ekenäs Tore Ståhl.
Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi - Fabriksgatan Åbo Pedagogik och lärarfortbildning Kerstin Fagerström
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Presentationens avskrift:

För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter

2 För kunskap och bildning INFORMATIONSSAMHÄLLSPROGRAMMET  Finland är ett öppet och datasäkert nätverkssamhälle där färdigheterna för informationssamhället är högt  varje medborgare har grundläggande färdigheter i och möjligheter att använda elektroniska tjänster  ändamålsenlig användning av IKT i lärande och undervisning utgör en del av vardagen i skolan  elektroniska läromedlen är av hög kvalitet och pedagogiskt motiverande och tillgången på nätmaterial är tillräcklig

3 För kunskap och bildning INFORMATIONSSAMHÄLLSPROGRAMMET I UTBILDNINGEN - KOMPETENS  IKT används i stor skala i studier och undervisning på alla nivåer  Eleverna får basfärdigheter i den grundläggande utbildningen, på andra stadiet fördjupas kunskaperna och på högre nivå utbildas experter och forskare på området  Läroanstalternas personal har goda pedagogiska och informationstekniska kunskaper. Minst 75% av lärarna kan genomföra IKT-baserad undervisning

4 För kunskap och bildning KOMPETENS  Lärarfortbildning (ca 4400 lärare) under periden 2000 – 2006 finansierade UBS 4000 lärares fortbildning finns resurser för 400 lärare  Produktion av studiematerial för fortbildning OPE.FI 2 - tekniska färdigheter - IKT i lärarens arbete (administration, undervisning, undervisningsstöd, program, apparatur) - datorbaserad undervisning (pedagogik, exempel etc) - nätbaserad undervisning - lärarens verktygsback (förordningar, underlag, länklistor

5 För kunskap och bildning INNEHÅLL  Kvalitetskriterier för nätbaserade läromedel  Produktion av elektroniskt material för undervisnings- och studiebruk. Genom fritt tillgängliga material av hög kvalitet tillförsäkras alla lika tillgång till tillförlitlig information. I synnerhet material som producerats med offentliga medel görs öppet tillgängliga.  Beaktande av upphovsrätt

6 För kunskap och bildning VERKSAMHETSMILJÖ  Den utrustning och de program och stödtjänster som krävs utvecklas enligt utbildningens behov. - stödtjänsterna stärks genom pedagogisk och teknisk lärarfortbildning - de fritt tillgängliga programmens lämplighet för läroanstaltsbruk klarläggs - smidiga och snabba dataförbindelser installeras och används. IKT-infrastrukturerna i läroanstalterna förstäks

7 För kunskap och bildning UBS- AKTIVITETER  Virtuella skolan  Portalen  Distansgymnasiet; nätkurser, administration, lärar- fortbildning  Regionala distansstudieringar  Lärobjekt  Utvärdering av nätbaserat material  Lärarfortbildning

8 För kunskap och bildning