080125Task analysis, GOMS & HTA1 Att läsa: John, Bonnie E. (2003) Information Processing and Skilled Behavior. Kapitel 4 i John M. Carroll (Ed.), HCI Models,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Kontakt: Steve Wicks
AU Digital samverkan LO Process
- Konsten att ge feed-back
Att analysera samhällsfrågor
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Task analysis, GOMS & HTA
Kravspecifikation och IT-upphandling
Design rationale för MDI
PROJEKTETS LIVSCYKEL Projektaspekter Definitionsfas Planeringsfas
Betyg och förmågor.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Läroplansträff Välkomna!.
Utmaningar i arbetet med BfL
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Läroplansnätverk förskolan
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Naturvetenskaplig undersökning
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Perception och motorik
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Offensiv kvalitetsutveckling
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
4 processer att behärska:
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
Guide till processer Vård och omsorg HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Design & Utvärdering, 5 poäng
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Coachande samtal.
Den här presentationen innehåller:
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

080125Task analysis, GOMS & HTA1 Att läsa: John, Bonnie E. (2003) Information Processing and Skilled Behavior. Kapitel 4 i John M. Carroll (Ed.), HCI Models, Theories, and Frameworks. San Fransisco: Kaufmann. Shepherd, Andrew (1998). HTA as a framework for task analysis, Ergonomics, 41,

080125Task analysis, GOMS & HTA2 Översikt Vad är Task analysis (TA)? Varför behövs TA? Vilka metoder stödjer TA? Praktiska resultat från TA

080125Task analysis, GOMS & HTA3 Analysexempel 1. Städa köket 2. Städa sovrummet 3. Städa badrummet 4. Städa vardagsrummet 1.1 Damma hyllor mm plan 0: gör Valfri ordning 1.2 Rengör golvet 0. Storstäda hemmet plan 1: gör 1.1 och 1.2 …

080125Task analysis, GOMS & HTA4 Analysexempel Ta fram dammsugaren Anslut dammsugaren Ta fram skurtrasan Ta fram skurhink Byt påse plan 1.2: gör Om behov finns gör Kasta gam- mal påse plan 1.1.2: gör och Rengör golvet

080125Task analysis, GOMS & HTA5 Vad är TA? Handlar om hur människor presterar/agerar när de interagerar med olika typer av system Kan användas för att hitta orsaker till problem, och för att åtgärda problemen Organiserar information om ett system

080125Task analysis, GOMS & HTA6 Motiv till TA Definiera och ringa in problem Systematiskt insamlande av probleminformation Organisera insamlad information Modellera delprocesser för att hitta felkällor Skapa hypoteser för hur man ska lösa problem Hantera handlingar i ett sammanhang snarare än att titta på enstaka, begränsade handlingar Alla möjligheter att göra förutsägelser välkomnas

080125Task analysis, GOMS & HTA7 Arbetsgång, TA Datainsamling –Manualer, instruktioner –Observation, intervju –Iterativt Beskrivning –Metoden används, uppgiften beskrivs Analys

080125Task analysis, GOMS & HTA8 Vilka analystekniker finns? En lång rad tekniker finns nämnda i litteraturen, vi ska ta upp följande: HTA KLM CMN-GOMS CPM-GOMS

080125Task analysis, GOMS & HTA9 Hierarkisk TA (HTA) Utvecklat av John Annett & Kieth Duncan 1967 och framåt Från linjearbete till systemövervakning Tar hänsyn till sammanhanget Komplexa uppgifter Flexibel metod

080125Task analysis, GOMS & HTA10 HTA: Mål och operationer Mål –Det mål man vill uppnå och beskriva –Uttrycks i form av verb-substantiv, t.ex. boka klassrum, städa köket, övervaka kraftverket Operationer –det en människa gör för att få systemet att komma närmare målet, delas upp i: input action feedback

080125Task analysis, GOMS & HTA11 HTA: Två sätt att analysera Human-task interaction –Operationer granskas med avseende på Input - vad behövs? Action - klarar man att utföra det som behövs? Feedback - verkar vi vara på rätt väg? Redescription - omskrivning/förfining –när analysen av interaktion mellan människa och uppgift är svår att utföra –består i att mål delas upp i delmål och en ”plan”

080125Task analysis, GOMS & HTA12 HTA: Olika typer av planer Bestämda sekvenser Händelseinitierade (cued) Villkorligt bestämda sekvenser (gör 1 endast om …) Val (gör 1 eller 2) Cykler (gör 1-n upprepade gånger) Tidsdelade (parallella) Godtyckliga

080125Task analysis, GOMS & HTA13 HTA: När ska man sluta? P x C-regeln –P = sannolikheten att något utförs fel –C = kostnaden av felaktigt utförande när omskrivning inte är meningsfullt längre (operationsnivå)

080125Task analysis, GOMS & HTA14 HTA: Hur dokumentera? Vad behövs? Diagram Kompletterande tabeller Planer Stoppkriterier Data att utgå ifrån

080125Task analysis, GOMS & HTA15 HTA: Hur används resultatet? Dokumenterar en aktivitet Ett sätt att identifiera problem Kan ligga till grund för utbildning Kan ligga till grund för användar- handledning Utgångspunkt för vidare analys, t.ex. Cognitive Walkthrough

080125Task analysis, GOMS & HTA16 Fördelar med HTA Flexibelt Fungerar på alla typer av aktiviteter Fungerar för olika abstraktionsnivåer Kan kombineras med andra analys- metoder, ett komplement Grafisk presentation är överskådlig

080125Task analysis, GOMS & HTA17 Nackdelar med HTA Diagram kan bli stora och svårritade I en noggrann kartläggning blir det många diagram Stoppkriteriet kan vara svårt att bestämma konkret och exakt

080125Task analysis, GOMS & HTA18 1.Identifiera nästa mål som ska undersökas 5. Undersök interaktionen Påbörja analysen Avsluta analysen, gå vidare med omdesign och utvärdering 8. Försök skriva om målet 9. Sök hjälp eller kolla begränsningarna nej Omskrivn. gick ej bra Ingen acceptabel hypotes har hittats Finns det fler mål som ska undersökas? Omskrivn. gick bra 7. Dokumentera hypotesen och avbryt analysen för målet/del- målet En eller flera hypoteser som löser problemet har identifierats ja 6. Bedöm kostnaden för hypotesen Målet kan inte nås på ett acceptabelt sätt 4. Vidare omskrivningar behövs ej Målet bedöms kunna nås En acceptabel hypotes har valts 2. Utforska begränsningar 3. Bedöm om målet kan nås på ett acceptabelt sätt under rådande omständigheter Begränsningar kan omprövas

080125Task analysis, GOMS & HTA19 Kännetecken för GOMS Kombinerar kognitiva aspekter med analys av aktuell uppgift (task) Resulterar i kvantitativa förutsägelser om tidsåtgång Kvalitativt kan GOMS ge förklaringar till dessa förutsägelser

080125Task analysis, GOMS & HTA20 Restriktioner för GOMS- användning Procedurkunskap, ”how-to-do-it” Passar att användas för rutinarbete, ”skilled behavior” Den som analyserar måste ha tillgång till en lista med uppgifter (tasks) eller mål, vilka måste samlas in på annat sätt

080125Task analysis, GOMS & HTA21 GOMS-terminologi Goals - De mål användaren har Operators - de medel användaren har att nå målen, låg nivå Methods - sekvenser av delmål och operatorer Selection rules - de personliga regler som användare går efter när de väljer metoder, om det finns flera att välja bland

080125Task analysis, GOMS & HTA22 GOMS - Exempel Mål: Redigera en artikel Operatorer –Använd piltangenterna –Använd musen –Använd övriga tangenter Metod: Ta bort text (delmål) –Positionera: 1) med pil 2) med mus –Markera: 1) dubbelklicka 2) dra med musen –Ta bort (och skriv in): 1) börja skriva direkt 2) tryck delete skriv sedan in ny text Selection rules: om nära använd pil osv.

080125Task analysis, GOMS & HTA23 Keystroke Level Model - KLM Den enklaste bland GOMS-teknikerna, seriell modell Utgår från en redan specificerad metod, medan andra GOMS-tekniker förutsäger metoden Använder tidsuppskattningar av knapptryckningar för att beräkna sammanlagd tid för en viss metod, antingen uppskattningar man hittar i tidigare studier eller egna mätningar Kvantitativt ger metoden den sammanlagda tiden för metoden Kvalitativt kan man t ex se mönster i interaktionen som kanske kan förkortas eller förenklas

080125Task analysis, GOMS & HTA24 KLM - formeln K + P + H + D + M + R Där –K = tangenttryckning –P = att peka –H = att placera händerna –D = rita ett streck –M = att förbereda sig mentalt –R = systemets svarstid

080125Task analysis, GOMS & HTA25 CMN-GOMS Här står CMN för Card, Moran & Newell som var de som introducerade GOMS i MDI-sammanhang i början av 80-talet Utgår ifrån att operatorer utförs strikt sekvensiellt ”Bredden-först” till dess önskad detaljnivå är nådd, t ex till knapptryckningsnivå

080125Task analysis, GOMS & HTA26 CPM-GOMS CPM står för Cognitive Perceptual Motor, men kopplas också till Critical Path Method, se exempel Baseras på MHP, dvs. Model Human Processor som förutsätter parallellt processande Utgår ifrån operatorer i likhet med CMN- GOMS, dessa uttrycks sedan i form av MHP- operatorer

080125Task analysis, GOMS & HTA27

080125Task analysis, GOMS & HTA28 Exempel - telefonist CPM-GOMS inför eventuellt byte av system för telefonister, man ville se om det nya systemet kunde effektivisera arbetet för telefonisterna Säljaren av systemet redovisade siffror på effektivare skärmuppdateringar, färre knapptryckningar osv. Utvärderingen gick ut på att analysera om det nya systemet kunde spara tid för telefonisterna, i så fall kunde stora pengar sparas. Resultatet visade att effektiviseringen låg på den tid där telefonisten pratade med kunden, däremot låg extra knapptryckningar strax efter avslutat samtal

080125Task analysis, GOMS & HTA29

080125Task analysis, GOMS & HTA30 Sammanfattning TA - fokus på uppgifter/handlingar HTA - komplexa uppgifter, i sammanhang –Hittar problem –Idéer för omdesign –Systematisk genomgång av system KLM - knapptryckningsnivå GOMS - relativt okomplicerade uppgifter, men kan omfatta mer än bara knapptryckningar –Bra för att jämföra system –Passar då tidsbesparingar står i fokus