En ny patientfokuserad modell för vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Stöd för analys och förbättring
Regionala Vårdriktlinjer
En definition av styrning Att påverka beslutsfattandet i organisationen. Ofta via olika former av signaler. Mer beteendevetenskap än teknik.
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
Vårdval Halland Plus HSS KM1.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Prehospital sjukvård KAMBER-Skåne | Samverkan vid omhändertagandet av svårt sjuka patienter inom Region Skåne.
Kraftsamling för än ännu bättre cancervård
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Regionalt cancercentrum syd
Bättre liv för sjuka äldre
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Kvalitetskonkurrens i vårdsystem
Framtidens specialistläkare
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Vad är god strokevård och rehabilitering ?
Detta är God Vård.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Förtroendeskapande dialog och ökat självbestämmande Landstinget – en attraktiv arbetsgivare som värnar om medarbetarna Medarbetare som motiveras att göra.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Chefkandidatprogram för chef över chef
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Lokal Strokeprocess i Hässleholm
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vårdval i primärvården
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Målbild 2012 Mariestad
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionalt cancercentrum syd
Erfarenhetsutbyte Svenska palliativregistret 24 oktober 2012.
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Patientprocessen STROKE
Kort presentation av vad vi gör
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

En ny patientfokuserad modell för vården Jan-Inge Lind Palaestra 5 december KEFU

Dagens agenda Hur det var tänkt ca 40 minuter Kaffe ca 20 minuter Hur det blivit ca 60 minuter Hur det kan bli ca 60 minuter Slut 17.00

Värdeskapande

Värdeskapande Producentperspektivet: den industriella modellen Vårdkedjan: var och en gör sitt och lämnar över Patientperspektivet: vilka värden ska skapas?

Ett värdeskapande förhållningssätt Bättre patientresultat (MOEL) Ökad kostnadseffektivitet Likvärdig vård

En patientfokuserad verksamhetsmodell ”We need a new way of thinking to solve the problems caused by the old way of thinking”

Vårdens kärnvärden hotade Patientens ökande makt Tydliga tendenser Vårdens kärnvärden hotade Patientens ökande makt Patienter faller mellan stolarna Administrativ hierarki (styrning) Historisk budget +/- (ersättning) Volymer och prestationer (uppföljning) Autonoma vårdenheter (ledning)

Vårdens etablerade och Producentfokuserade verksamhetsmodell En ny modell för verksamhetsutveckling för prioriterade patientgrupper Administrativ hierarki (styrning) Historisk budget +/- (ersättning) Volymer och prestationer (uppföljning) Autonoma vårdenheter (ledning) Professionell självkontroll (styrning) Ersättning för uppnått resultat (ersättning) Helhets- och delprocess resultat (uppföljning) Gränsöver- skridande processteam (ledning)

Dynamiken i den nya verksamhetsmodellen kräver… baserad på… leder till bättre… finansieras med… genom… Patient- Resultatbaserad ersättning Professionell självkontroll process resultat Patientgrupp

Planeringscykel för kontinuerlig resultatutveckling Resultatmått och önskade resultatnivåer Lokala resultat- analyser Politisk dialog 1 4 Bättre patientresultat MOEL Lokala utvecklings-kontrakt Region/ landstingsstrategi Lokalt resultat- utvecklingsarbete 2 3 Lokala resultat- uppföljningar Strategiska utvecklings- dialoger

Patientresultat ”Allt som kan räknas räknas inte och inte allt som kan räknas räknas”

Det vimlar av ”resultattermer”… utfallsmått produktionsmål kvalité kostnadseffektivitet helhetsresultat delprocessresultat slutresultat processmått output input lean effektmått resultatenheter

Patientresultat Inre och yttre effektivitet MOEL – resultat per patientgrupp Patientresultat för strokeprocesser – ett exempel

ADL-oberoende (%) R 12 mån = april 2011 – mars 2012 Team 2009 2010 Hbg 7,0 6,9 6,6 8,1 Hhlm 19,3 25,5 24,4 Kstad 3,6 5,5 6,2 6,8 Lkrona 1,0 5,4 4,1 4,5 Lund 7,2 10,3 13,5 14,5 Malmö 7,1 10,8 10,2 Tbg 5,3 9,7 Ystad 4,0 9,1 Äholm 4,9 8,5 9,3 8,3 R 12 mån = april 2011 – mars 2012

Trombolys/trombektomi (%) R 12 mån = april 2011 – mars 2012

Direktinläggning på strokeenhet (%) R 12 mån = april 2011 – mars 2012

Vad ska man med kunskap om resultat till? Fokus på patientresultat Tävlingsmomentet Belöningssystem

Exempel på patientfokuserad ersättningsmodell Kvalitet   Kostnad Högre Ok Lägre Belöning Investering i kvalitetsutveckling. X%* ADL-oberoende= Y kronor Kvalitetsutveckling Trimma kostnader Rationalisering Ifrågasätta/avveckla

Patientprocesser

Patientprocesser ”från symptom till återuppnådd funktion” Process – OCH – teamindex Från baseball till fotboll

Exempel på patientprocesser Behov Rehab Uppföljning Besvärs-frihet Behandling Val av behandling Diagnos Stroke Artros/Ledplastik Behov Primär diagnos Val av behandling Operation Besvärs-frihet Rehab Uppföljning

Professionell självkontroll ”…utökar de vårdprofessionella sitt ansvar så att detta också omfattar kvalitetsskapande och resurshushållning i hela patientprocessen”

Professionell självkontroll Zarembadebatten Ett nytt sätt att organisera värdeskapandet

Exempel på system för kontraktsbaserad professionell självkontroll Regionalt VBA-team Regional PPA t.ex strokevården Lokal PPA Lokala team Genomförande- dialoger (4) Strategisk utvecklingsdialog (2) Operativa process- Utvecklingsdialoger (1) Strategi- och planeringsdialog (5) Kontrakt (3) Region ledning Producent Beställare (internt och externt)

Dagens vårdsystem Nästa vårdsystem Administrativ budgetkontroll Professionell självkontroll Utgår från dagens produktionsenheter Utgår från värdeskapande för patienter och patientgrupper Förfinar egen del i vårdkedjor Utvecklar och förnyar vårderbjudanden Akuta sparbeting Planerad kostnadsminimering/ prevention Etablerade chefsroller i fokus Nya ledarroller i fokus Traditionella ”internmarknader” och entreprenader Äkta kvalitetskonkurrens

Styrkor och svagheter i tidigare styrmodeller Koncept Resultat +/- Alternativ möjlighet Dalamodellen Behovsfokus/ Befolkningsområden Bryt ner till patientgrupper BUM-modeller Tydligare uppdrag/ Administrativ huvudfokus Värdeskapande beställare i nytt system för professionell självkontroll Entreprenader och privatisering Tillfälligt lägre kostnader/ Få innovationer Krav på förbättringar och Förnyelse Skånsk Livskraft Patientfokus/ Genomförande i dagens linje Skapa en ny processorienterad linje med fokus på stora patientgrupper Processorganisation på HLD i Lund Patientprocesser i fokus/ Innanför sjukhusets väggar Gränsöverskridande Patientprocesser Hilma, Ester, Nisse etc ”Projektsyndrom” Bygga in kontinuitet i resultatuppföljning Strokepiloter Kvalitetsfokus/ Oklar kostnadsbild Nya relationer mellan kvalitet och kostnader genom MOEL resultat Valfrihetsreform Ökat utbud och tillgänglighet/kapacitetsproblem och mest sjuka äldre Identifiera och följ upp ”mest sjuka äldre”