Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Patientsäkerhetskulturenkät
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Att få rätt saker att hända
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Länsgemensam ledning i samverkan
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Utvärdering + uppföljning = resultat
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Fakta om undersökningen
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
1 Anneli Juhlin FP
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Seminarium informatörsnätverket 19 september 2012.
Kartläggning av inköpsprocessen
Stora subtraktionstabellen
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
Presentationens avskrift:

Sid 1 Strategisk upphandling

Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats till samtliga beslutsfattare samt upphandlingsansvariga i kommuner, landsting och statliga myndigheter ­Svarstid 5 juni – 5 juli 2013 Svarsfrekvens SkickatSvarat Frekvens (procent) Ordförande i kommunstyrelsen ,6 Ordförande i landstingsstyrelsen ,5 Myndighetschef ,2 Upphandlingsansvarig i kommun ,6 Upphandlingsansvarig i landsting Upphandlingsansvarig i myndighet ,5

Sid 3 Andel som anser att den strategiska potentialen tillvaratas

Sid 4 Andel personer med upphandlingsansvar som ingår i ledningsgrupp

Sid 5 Strategiska mål hos upphandlande myndigheter

Sid 6 Andel som använder upphandling systematiskt för att nå strategiska mål

Sid 7 Andel som utvärderar om upphandlingarna har bidragit till att målen uppnås

Sid 8 Vad behöver förbättras för att upphandlingens strategiska potential ska kunna utnyttjas?

Sid 9 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 10 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 11 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 12 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 13 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 14 Förhållningssätt hos ledningen Förhållningssätt på upphandlingsfunktionen Kompetens hos ledningen Kompetens på upphandlingsfunktionen Kompetens hos beställaren Tillgång till beställarens tid Tillgång till upphandlingsfunktionens tid Intern samverkan Extern samverkan Regelverk Annat Organisatorisk struktur

Sid 15 Seminarium 4 december kl. 12:00 – 17:00 Riktar sig till offentliga beslutsfattare Fokus på upphandlingens potential, inspiration till förändring och utveckling Information och anmälan på ÄR DIN HÖGSTA CHEF ANMÄLD? ”Upphandling som strategiskt verktyg”

Sid 16 Vill du veta mer om projektet? Ia Magnusson (projektledare) Tel: E-post:

Sid 17 Kommentarer från vår panel Malin Appelgren, Kommunalråd (kd), Solna Stad Johan Almesjö, Förbundsdirektör, Inköp Gävleborg Anders Wennerberg, Market Access Manager för Norden, Johnson & Johnson

Sid 18 Andel som använder upphandling systematiskt för att nå strategiska mål

Sid 19 Andel som utvärderar om upphandlingarna har bidragit till att målen uppnås

Sid 20 Andel som använder informationen för bättre målstyrning i kommande upphandlingar

Sid 21 Andel personer med upphandlingsansvar som ingår i ledningsgrupp

Sid 22 Strategiska mål hos upphandlande myndigheter