Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att arbeta med talböcker för barn och unga
Advertisements

Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Allt genast ett Dyslexiprojekt. Projektets syfte • att främja läsning • inspirera Östergötlands olika aktörer inom området • synkronisera detta projekt.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Tillgänglig IT Distansutbildningar-Anpassad dator stationära-bärbara datorer Hjälpmedel Installerade-mobila.
Biblioteket Har du haft en bra konferens? 2.Arbetar du med webbpublicering/webbarbete? 3.Har du erfarenhet av värdegrundsarbete? 4.Ska vi börja?
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Hur man skapar engagemang och resultat Möjligheternas arbetsplats Kulturförvaltningen i Värnamo.
Guö Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
©Else-Britt Hellström
Egen nedladdning i praktiken
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Att tala lön med sin chef
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Barnhälsovård och bibliotek Gåvoböcker foldrar och checklistor – så funkar det!
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef.
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Bibliotek
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
Fyra år med flytande bestånd Erfarenheter från Norra Bohuslän Linda Oderbrant.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Ekonomisk översikt Sommaren 2015
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Alla läser II Vasa
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Arbetsmiljö Lundby Bibliotek
Inga förkunskaper eller anmälan krävs Förklaring till respektive tema
Presentationens avskrift:

Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson

Bakgrund Bibliotek Uppsala 2 biblioteksbussar ca. 110 anställda Drygt 1,5 miljon besökare/år www.bibliotekuppsala.se

Bakgrund Bibliotek Uppsala 1980-tal: decentralisering. Talböcker på alla bibliotek 2000-tal: Talböckerna flyttades ut centralt 2009 Förtydligad barnbibliotekarietjänst Satsningar på att marknadsföra talböcker i biblioteket. Uppsökande verksamhet Ökat samarbete med skolorna Egen nedladdning. Talboken kommer Ökad tillgänglighet och ökad efterfrågan Men…

stadsdelsbiblioteken Får jag låna en talbok? information Talboks-avdelningen reception barnavdelning stadsdelsbiblioteken

Definiera problem Går emot bibliotekets målsättning Ovilja? Okunskap Begreppsförvirring Osäkerhet Tidsbrist

Att hitta möjligheter Bemötande är kompetens! KUB- kompetensutvecklingsprojekt i fyra län Ekonomiskt bidrag köper tid Stöd från ledningen Alla kunde vara med!

Kompetens på turné Informationspaketet * Grundläggande information om medier och begrepp reglerna kring talboksanvändning låntagare med behov av talböcker sökning i legimus Egen nedladdning +registrering av låntagare registrera talbokslåntagare i book-it

Kompetens på turné Teknikpaketet Testa att ladda ner en talbok till en smartphone eller surfplatta Läs i Legimus och Amis, testa olika talboksspelare Andra praktiska frågor

Fler åtgärder Baskunskapslistan Samarbetsrum Utökad information för lärare Daisykvällar för barn och föräldrar Tänk om! Alla diskar är talboksdiskar. Alltid få med perspektivet Även biblioteksrummet: likvärdigt, tydligt, attraktivt

Är det bra sen? Påminn! Avdramatisera – våga fråga Följ med/följ upp Håll liv i medvetenheten: behov är aldrig besvärliga!

Tack! anna-klara.ehnericson@uppsala.se bibliotekuppsala.se