Aktuella bränslen för tung trafik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Bioenergikombinat -integreringsmöjligheter för fjärrvärmesektorn
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Skogsstyrelsens klimatpolicy
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Lantbruksproduktion utan fossila energikällor
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Energiformer och energikällor
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Fossilbränslefri region
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Energiportalen 15 februari 2006
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
1 Energi en del av världspolitiken 20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av energiresurserna. Världens energibehov ökar. Kampen.
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
Energikällor.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
Det västsvenska kemi- och fordonsbränsleklustrets bidrag till förnybara och klimatsmarta lösningar Lägesrapport
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Jordbrukets möjligheter och utmaningar inom bioenergiområdet Seminarium Bioenergi - Jordbruksverket 27 september, Jönköping Pål Börjesson Miljö- och energisystem.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Energiförsörjning.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Energisamhällets framväxt
Heat 1 Energi från avfall. Esbo Försäljningschef Dan Blomster Fortum Heat.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Tema: Hållbar utveckling
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Den bästa energin är… 1.Den aldrig använda 2.Den återvunna 3.Den som är gratis 4.Det förnyelsebara bränslet 5.Den ändliga resursbasen.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Av: William, 8E. Biobränslen Bränslen har funnits länge, men har påverkat miljön på ett dåligt sätt, dessa kallas Fossila Bränslen. Endast nyligen har.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Aktuella bränslen för tung trafik ”Översikt av de alternativ som finns i dag och de som kommer i framtiden ” Hållbara transporter 18 november 2010

Ecotraffic Ecotraffic står fri från grupperingar och särintressen, har en hög integritet med ambitionen att vara så objektiv och vetenskaplig som möjligt och bara rekommendera långsiktigt hållbara lösningar

Energin i världen

Biodrivmedel ska utgöra minst 10 % EU:s mål till 2020 Minskade CO2-utsläpp med 20 % Förnybar energi ska utgöra 20 % (SWE = 50 %) Biodrivmedel ska utgöra minst 10 % Energieffektiviteten ska öka med 20 % Flyget omfattas av utsläppsrätter från 2012

Drivmedel i Sverige

Fördelning av förnybara bränslen (5.4 % 2009) (globalt ca 1 %, EU ca 3.5 %)

Lite bakgrund 1 % biodrivmedel i världen (mest etanol, sedan biodiesel) 3.3 % i EU (mest biodiesel, sedan etanol) Frankrike och Tyskland största producenterna i EU Ca 30 % av växthusgaser kommer från vägtrafik Vägtransporter dominerar person och godstrafiken Många olika prognoser om mängden biodrivmedel med olika slutsatser om 2020 0ch 2030 Chalmersrapport gafflar in prognoserna till 3-13 TWh år 2020 och 10-22 TWh 2030. Detta ger max 15 % år 2020 och max 25 % 2030

Vi blir fler! Sedan 1990 har vägtrafikens utsläpp ökat med 11 % (främst tung trafik) Fler fordon – längre körsträckor per bil

Bränsleförbrukning tunga fordon Ny teknik och effektiva transporter kan reducera bränsle-förbrukningen per tonkm. Stränga avgaskrav ökar ofta bränsleförbrukningen

Pressning/Esterfiering Översikt Socker- och stärkelse Oljerika växter Cellulosa - torra Cellulosa - blöta Sockerbetor Stråsäd Potatis Raps Rybs Senap Skog Energiskog Halm Valll Betblast Jäsning Etanol Pressning/Esterfiering FAME (RME) Förgasning DME Metanol Metan Syntetisk diesel Syntetisk bensin Rötning Biogas Hydrering Hydrerade oljor Jäsning/Enzymer

1:a generationen - Etanol Fabrik i Norrköping som använder vete som råvara Fabrik planeras i Karlshamn med vete som råvara Sulfitfabrik som ger etanol i Ö-vik Cirka hälften kommer från Brasilien

1:a generationen – FAME (RME) Raps dominerar som råvara Fabrik i Stenungsund och Karlshamn + flera små Potentialen i Sverige är ca 2-3 % som dieselersättning Största biodrivmedlet i EU Ca 15 % (fossil) metanol används vid förestring – ger ca 15 % glycerol Enligt Förnybarhetsdirektivet ligger FAME på gränsen I stället för metanol kan etanol användas (FAEE)

1:a generationen – Biogas Finns många anläggningar i Sverige Från rötning av avloppsvatten, gödsel och matavfall mm Matproduktion – avfall – biogas är en begränsad råvara att tillverka drivmedel Visst matavfall blir det alltid men det är ur miljösynpunkt viktigt att minska slöseriet Val av djurhållning påverkar hur mycket biogas som kan produceras Biogas till fordon – en svensk företeelse

Fördelar med 2:a generationen 2:a generationens biodrivmedel ger högre utbyte av biomassan 2:a generationen ger biodrivmedel som är mer yt- och energieffektiva I stället för matråvaror kan dedicerade energigrödor användas Nackdelar Än så länge bara på demonivå, driftserfarenheter och ekonomiskt utfalla saknas därför Höga kapitalkostnader

Förgasning Många typer av bränslen kan syntetiseras (metan, syntetisk diesel) DME / Metanol bäst ur WTW-synpunkt Förgasning kan ske direkt med fast biomassa eller flytande (svartlut) Sett ur ett större perspektiv (på samhällsnivå) så är det smart att gå via svartlut Lättare att förgasa ett flytande bränsle – brukens energibehov kan ersättas med annan fast biomassa

2:a generationen – på gång DME / Metanol i Piteå och Ö-vik Talldiesel i Piteå Metanol i Hagfors Metanol i Kumla Metan i Göteborg

Diskussion Skatter och politik kan leda till felprioriteringar (miljöbilsdefinitioner, skattefrihet, olika skatter för drivmedel, kraft- värmeproduktion) Viktigt att räkna på effekter och nyttor och inte agera känslomässigt Biomassa är inte oändlig så det är viktigt att kunna navigera mellan särintressen som mat, massa, biobränslen, värmeproduktion mm Viktigt att inte glömma andra viktiga områden, minska världssvälten, ekologisk mångfald mm