Klicka här för att ändra format på underrubrik i bakgrunden Skolans undervisning i Idrott och Hälsa - ett ”fysiologiskt (?)” perspektiv Örjan Ekblom Forskare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Folkhälsoarbete i Munkedal
Kristin Falk, leg.ssk, Fil.dr. Jonna Norman, leg.ssk, MBSR instruktör
FYSISK AKTIVITET VID STROKE
Bedömning av professionell kompetens
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Hälsa och Kondition.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
- Konsten att ge feed-back
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kondition och träning.
Depression vid hjärtsvikt Vanligt, farligt, behandlingsbart?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regionalt vårdprogram utmattningssyndrom (UMS), version 2011
Mental träning Mål & Motivation
Landstingsstyrelsens utbildningsdag , K Sandberg Att vara barn, ungdom, vuxen eller äldre i Norrbotten? Hälsosamtalen åk 4, åk 7 och gymnasium.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Sjukgymnastik för äldre personer
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
Visste du att… Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa: Vill.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Utmaningar i arbetet med BfL
Hälsoskola för nyanlända under etablering
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Eva Sahlin Fil.mag., Doktorand 1.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Uppföljning och utvärdering
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Hälsa.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resultat av klassrumsbesök
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Källa: Hälsa på lika villkor 2010 Sju av tio norrbottningar tycker sig ha bra hälsa –en av tio tycker sig ha dåligt hälsotillstånd Andel med gott hälsotillstånd.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Hälsa och Kondition.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
 Hög intensiv träning med målet att förbättra syreupptagningsförmågan (individuella förutsättningar) och minska blodfetterna.  Vardagsmotion som ett.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
Hälsa, motion och träning
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Liv och Hälsa i Västernorrland 2014 Folkhälsoenheten i samarbete med Forskning och Utveckling.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Claude Marcus Barnfetma idag och imorgon, Hur farligt är det? Claude Marcus Rikscentrum för barnfetma Karolinska Universitetssjukhuset.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Utvärdering PT Mälarhöjdens skola vt2017.
Hälsa och livsstil åk 7 Kondition.
Träff 2 Välkommen!.
Strategi för fysisk aktivitet Om projektet
Fysisk aktivitet Vetenskapligt säkerställda effekter för ökad hälsa
Presentationens avskrift:

Klicka här för att ändra format på underrubrik i bakgrunden Skolans undervisning i Idrott och Hälsa - ett ”fysiologiskt (?)” perspektiv Örjan Ekblom Forskare GIH

 Många aspekter på undervisningens innehåll.  Hälsoaspekten ser jag som viktigast.  Hälsa nu och i framtiden genom FA är vår uppgift  Olika ”hälsor”, visst.  FA, vilket är vårt område, förbättrar hälsan i en rad olika aspekter  På många områden finns evidens för hur lektioner kan utformas för akuta och i viss mån långsiktiga hälsovinster

Evidensbaserad undervisning  Innehåll?  Vilket lektionsinnehåll skapar god fysisk självkänsla?  Vilka typer aktivitetsformer och lektionstyper leder till ett livslångt val av fysiskt aktiv livsstil?  Vilka typer av fysiska aktiviteter ger ökad inlärningsförmåga?  Vilka aktivitetsformer påverkar metabol hälsa?  Hur påverkar fysisk aktivitet mental hälsa?  Hur ska undervisningen i Idrott och Hälsa se ut?  Ska en ”fysiolog” svara på det? En positivist?  Tja, varför inte, detta är ju fysiologiska mekanismer, vilka bör beforskas kvantitativt

Hur ska vi hitta effektiva undervisningsformer  Inte alla studier har varit designade för att svara på detta.  Den medicinska, framgångsrika, formen av forskning har varit reduktion, sönderdelning.  Brant kunskapsutveckling på detta område måste tillkomma. Många enskilda studier.  Om jag fick önska: inslag av fysisk träning med evidens mot hälsoeffekter nu och i framtiden.  Huvudlöst? Reduktion?

Är barns fysiska aktivitet ett problem?  Inga längre dataserier med objektiv metodik  Tid i stillasittande  Tid i måttlig till intensiv aktivitet  Självrapporterad data tyder på en uppdelning  Ökad föreningsanslutning  Minskat spontanidrottande

Indirekt data Andel överviktiga och feta

Indirekt data Konditionsvärde

Vad skulle hända om man tränar kondition?  Påtagliga effekter på  Kognition  Depression/nedstämdhet  Metabol risk

Chaddock, et al. Brain Res 2010 Bättre kognitiv kontroll hos barn med hög, jmf låg kondition. (Pontifex et al J Cogn Neurosci 2011). Kan bero på många saker, stress, sömn, mm.

Kondition och basala ganglier Chaddock, et al. Dev Neurosci 2010

Kondition och kognition  Kausalt beroende hos möss ( Aguiar AS et al. J Neural Transm 2008, Marais L, et al Metab Brain Dis 2009)  Kausalt hos äldre

Fysisk aktivitet påverkar hjärnan Erickson et al PNAS fp Ca 66 år Promenader min

Vad skulle hända om man tränar kondition?  Påtagliga effekter på  Kognition  Depression/nedstämdhet  Metabol risk

Stresstrender

Fysisk aktivitet och depression  Kondition är kopplat till depressiva symptom ( Greenleaf et al Res Q Exerc Sport 2010)  Förbättrad kondition påverkar depressionsstatus (Crews et al Percept Mot Skills 2004)  Svagare samband för FA ( Hume et al J Phys Act Health 2011)

Fysisk aktivitet och upplevd hälsa  Amerikansk studie på åringar (pojkar och flickor) med fetma/grav fetma  Ca 1/3 deprimerade och 27% hade suicidala tankar  Tre grupper  Kontroll, Placebo och Träning  Utfall  GSW, PSW och BMI  Resultat  Träningsgruppen ökade GSW och PSW  Inga förändringar i BMI

Vad skulle hända om man tränar kondition?  Påtagliga effekter på  Kognition  Depression/nedstämdhet  Metabol risk

Kondition och metabol risk Rizzo et al J Pediatr 2007 Samvarierar sannolikt mer kraftigt med metabol ohälsa än FA (Hurtig-Wennlöf et al 2007, Anderssen, et al 2007) Många, många enskilda studier. Glukoskontroll Blodfetter Kärlhälsa Blodtryck Fettmassa OBS: Hög stabilitet ! Klustering sker sannolikt redan före puberteten.

Lektionsutformning?  Hur kan konditionsträning se ut?  Icke rangordnande!  Individuellt?  Spinning  ”Gympapass”  Stationsaktiviteter  ”Uppstyrda raster” och klassrumsträning.  OBS dålig träningseffekt före puberteten, men påverkan kan vara densamma

Vad skulle hända om vi styrketränade barn  Styrka ger  Metabol hälsa hos överviktiga och hos normalviktiga  I vissa fall en förutsättning för koordination och motorisk kapacitet  Förbättrad skeletthälsa  Sänkt grad av depression (Larun, et al Cochrane Syst Rev 2009)

Hur kan styrketräning ser ut  Styrketräning hos unga kan göras med tyngder, men det är inte nödvändigt.  Kul  Effektivt tidigt  Lekfullt  Sammanfaller med konditionsträning

Vad skulle färdighetsträning i motorik kunna ge?  Stark koppling till olika mått och definitioner av ”hur- bra-jag-är-på-sport” vilket i sin tur är starka prediktorer för direkt och framtida FA  Guldålder???  Mätning???  Koppling till upplevd (och verklig) kroppslig kompetens  Målet är att höja svansen, inte rätlinjigt

Förbättring av motorik  Motorisk utmaningar i äventyrsbanor, utomhusaktivitet, takt, ordningsföljd, avpassning i kraft och hastighet.  Grad av besvär  DCD  ”Klumpig”  Muskulärt svag  Samverkan med skolhälsovård  Visa på lämpliga aktiviteter

Annan kunskap kring utformning  Kunskap och attityd  ger ökad PA?  Direkta lektionsstudier (observation, objektiv metodik)  Sär/sam undervisning?  Hur gör man för att alla (inkl svansen) tränar tillräckligt? Hur ska lektionen se ut?  Inne /Ute?

Är utomhusaktiviteter särskilt bra?  Compared with exercising indoors, exercising in natural environments was associated with greater feelings of revitalization and positive engagement, decreases in tension, confusion, anger, and depression, and increased energy. However, the results suggested that feelings of calmness may be decreased following outdoor exercise. Participants reported greater enjoyment and satisfaction with outdoor activity and declared a greater intent to repeat the activity at a later date. Thompson Coon et al Environ Sci Tech 2011

Långtida effekter  Prestationsförmåga god tracking  Metabola risker är stabila  Mental hälsa är påverkbar, men sannolikt rätt stabil.  Aktivitet moderat tracking, i synnerhet stillasittande ( Biddle et al 2009)  Stillasittande är kopplat till mental hälsa.  Annan livsstil  Vilket undervisning ger hör chans till ett fysiskt aktivt liv?

Långsiktiga mål  Motivation:  Reduktion är sannolikt inte rätt väg  Kvantitativa, pedagogiska experiment!  Tydlig intervention!  Tydliga utfall!  Interventionsstudier:  Motiverande samtal  Utbildning  Fysisk planering  Regler och förordningar  NU: LEKTIONSPLANERING OCH LÄSÅRSPLANERING  Sällan utvärderade på bra sätt

Översiktliga betygskrav  Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan  Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt värdera resultatet.  Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer  I övrigt: socialisering inom idrotten, säkerhet, ergonomi

Kroppslig förmåga  Jmf ”2 x 7 x 52 x 5”  Att vara kapabel att leva ett fysiskt aktivt liv.  Grund:  Inte vara hämmad av dålig ”ork”  cykla,  simma,  vara ”oklumpig”,  ha en positiv attityd till den egna förmågan.  Insikt om betydelsen: vi har hamnat lite fel i starten, jmf tandborstning, bilbälte, etc

Click to edit Master subtitle style Fin!

 En stor del av studierna kring Idrott och hälsa söker svar på hur en rad höga mål kan uppnås:  Demokratisk medborgare  Laganda/lagspelare  Om IoH är särskilt lämpligt, finns begräsad evidens för hur vi utformar lektioner för detta  Tidigare studier inte designade för att besvara ”Hur ska en lektion se ut?”  Hälsa är viktigt  Låt oss hålla oss till det vi vet, fram tills vi vet hur lektioner ska utformas för ”de högre målen”,

Ett ”fysiologiskt” perspektiv?  Hur har innehållet tidigare beforskats?  Kvalitativa studier  Kartläggningar  Begränsad generaliserbarhet  Att reducera forskning av effekter av fysisk aktivitet på mental och fysisk hälsa, nu och i framtiden till ett ”fysiologiskt” perspektiv är en reduktionistisk härskarteknik.  Att påstå att kvantitativa studier av interventioner och longitudinella effekter av idrottsundervisningen är en ”mindre del” är märkilgt!  Okänd avsändare!

Vad behövs?  Kvantitativa.  Generaliserbara.  Pedagogiska experimentella studier.  Tydlig intervention!  Tydliga utfall!

Tidigare studier  Akuta effekter  Mental hälsa  Inlärning  Fysisk hälsa  Livsstil?  Långtida effekter  Val av livsstil  Psykisk, fysisk hälsa

Vilka berörs?  Ungefär hälften av barnen är medlemmar i en idrottsförening.  Hur många av dessa är tillräckligt fysiskt aktiva?  Övriga är bara till del spontant aktiva.