Matlagning i hemmet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarutveckling över gränserna
Advertisements

Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Bättre mat och hälsa för äldre
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Arbetsmarknadsdepartementet
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brist på energi och ork i skolan, dålig koncentration och motivation Utebliven frukost Föräldrars bristande ansvar att.
Lundens måltidsprojekt
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hem- och konsumentkunskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Utvärdering av caseseminarium
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Delat beslutsfattande och SIP
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Matlagning i hemmet

Historik Maten levererades varm från köken Värma mat i vattenbad Svårt att upprätthålla regler för varmhållning och hygien Värma mat i vattenbad Kylda matlådor Tred över hela landet Mycket kritik mot kylda matlådor Hur kan vi förbättra måltiderna för äldre?

Vad vill vi uppnå? Valfrihet Nykokt potatis! Bättre måltidsupplevelse Ökat stöd till lokala handlare Finns möjlighet att påverka råvaror Kombinerar sin måltid efter eget tycke och smak

Hur går det till? Beslut ges till de som ej klarar att bereda enklare måltider eller behöver psykosocial stöttning för att uppnå en skälig kosthållning Veckoplanering gör brukare och undersköterska tillsammans Lunchen förbereds vid morgonbesöket Tiden är tight, krävs god planering Varierar i tidsåtgång beroende på vad som lagas

Så här kan det införas Kostombud utses i varje grupp inför införandet Kostombuden utbildadas i livsmedelshygien och ingår i ett nätverk ledd av en dietist Bistånd arbetar fram riktlinjer för bedömning All personal utbildadas- både innan införandet och kontinuerligt

Går det att göra och vad kostar det? Munkedals kommun Årets Seniorkommun 2014 Har infört Matlagning i hemmet som projekt 2012 och permanent 2014 Inga eller marginella kostnadsökningar. Ingen utökning av antalet som beviljas insatsen.

Utvärdering Munkedal Utvärdering utfördes i september 2013 och utvärderade perioden 2012-09-01 till 2013-09-01 Syfte Syftet med utvärderingen var att ta reda på; Vilka ekonomiska konsekvenser har projektet fått? Vad är brukarnyttan av projektet? Vad är medarbetarupplevelsen av projektet? Utförande Utvärderingen av projektet matglädje delas upp i tre delar: Ekonomisk konsekvens Brukarnytta Medarbetarupplevelse.

Ekonomisk konsekvens Inga eller marginella ökningar i kostnader kan ses jämfört med föregående period. Ingen ökad tidsåtgång för lunchbesök

Brukarnytta 100 % av de som tidigare haft matdistribution upplever förbättring Upplevda fördelar: Valfrihet, delaktighet, kvalité, måltidsupplevelse, det sociala, kontroll, och flexibilitet Upplevda nackdelar: Planering, personalens kompetens, tidsbrist, kvalité, näringsinnehåll och brist på hjälpmedel

Medarbetarperspektiv Blandad bild, både positivt och negativt Personalen lyfter samma saker som brukarna: Vikten av god planering, kommunikation, tidsanvändning och personalens kompetens samt de positiva aspekterna för brukaren i form av ökad social tid, bättre matupplevelse och delaktighet. Kan se skillnader mellan olika hemtjänstgrupper i vilken utsträckning de lyckats implementera bra rutiner.

Lärdomar från Munkedal Mycket stöttning till hemtjänstgrupperna med organisering vid införandet Bra upplägg av utbildning Tydlig information och bättre stöttning till brukares ansvar för utrustning Bra information till personal och brukare/ anhöriga INFÖRT DET TIDIGARE! (Nu gör vi det!)