”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan hjälpa människor till ett ansvarsfullt förhållningssätt”” Få igång reflektioner: Ekonomiska beslut innebär ett val Valet får konsekvenser – ekonomiska, sociala och ekologiska Få igång reflektioner: Ekonomiska beslut innebär ett val Valet får konsekvenser – ekonomiska, sociala och ekologiska
Inkomster Utgifter Tillgångar Skulder Privatekonomi Affärsekonomi Nationalekonomi
Ekonomiskt tänkande är en grundsten för entreprenörskap
Entreprenörskap i skolan En av EU’s nyckelkompetenser Ett av läroplansperspektiven Kurs – programgemensam eller valbar Hör det hemma i skolan? Räcker det inte med UF? Inte mitt ämne
Mer än att starta företag Entreprenörskap är mer än att starta och driva företag
Vad är entreprenörskap? Arbetsliv och erfarenheter Utbildning Familj och förebilder Medfött Egenskaper + Attityder = Förmågor Entreprenöriell förmåga Analytisk förmåga Social förmåga
Hur väl lyckas skolan? Källa; Demoskop Intervjuer med 200 personalchefer på uppdrag av Svenskt Näringsliv och LR Entreprenöriell Analytisk Social
Källa: OECD om autentiskt lärande, 1989 Entreprenöriella, analytiska och sociala förmågor kan tränas Verklighetsbaserat lärande Eleven är aktiv, tar ansvar och löser problem Problemen överskrider ämnesgränserna Problem löses i samspel med närsamhället Problem löses i samspel med närsamhället Resultatet är till nytta utanför skolan
Företagargymnasiet Process – inte enbart projekt Verklighetsanknytning Växande utmaningar Eleverna jobbar parvis Social träning Mitt fadderföretag Tre personer Se Om Ditt Företag IT-lots Kunder och leverantörer Företagets kontoplan
Privatekonomi & Entreprenörskap Samhällskunskap Entreprenör- skap Samhällskunskap Entreprenör- skap Matte Programgemensamma kurser & APL Svenska Engelska Religion, historia m m Traditionell eller entreprenöriell ansats?
Hur blir det uthålligt? …..eller kortlivade ”eldsjälsprojekt” Ständiga förbättringar……
Privatekonomi i skolan - målet Nå alla ungdomar viktigt i alla program Undervisning som engagerar verklighetsanknytning Tillräckligt med tid lärprocess, ingen samvetsaktivitet Uthålligt arbete resurser i skolan – och i närsamhället
Tvärvetenskapligt, tematiskt, röd tråd En modell för högskoleförberedande program En modell för yrkesprogram År 1 (grunderna) – Du och din ekonomi År 2 (reflektioner) – Individ & Livsstil År 3 (förberedelser) – Mot den ljusnande framtid…
Är det bra med en modell? Ingår det i skolans uppdrag? Att lära ungdomar ekonomi Plan för fortsatt arbete Miniworkshop ändringar, strykningar, tillägg ämnesintegration, entreprenöriellt lärande, arbetslivskontakter värderingar, attityder, förebilder samarbete med andra lokala aktörer, nytta av nätverket
Du & Din ekonomi Välja abonnemang (t ex mobil eller gym) Månadspeng, studiebidrag och betalkort Varifrån kommer pengar och vad ska de räcka till? Jobba extra Vi gör en budget Du & Din ekonomi Välja abonnemang (t ex mobil eller gym) Månadspeng, studiebidrag och betalkort Varifrån kommer pengar och vad ska de räcka till? Jobba extra Vi gör en budget Individ & Livsstil Marknadsföring, reklam och konsumenträtt Om vanans makt och våra förebilder Skillnader mellan olika länder och kulturer Utanförskap – orsaker, konsekvenser och möjligheter Ett hållbart samhälle (T ex Foundation of Long Now) Individ & Livsstil Marknadsföring, reklam och konsumenträtt Om vanans makt och våra förebilder Skillnader mellan olika länder och kulturer Utanförskap – orsaker, konsekvenser och möjligheter Ett hållbart samhälle (T ex Foundation of Long Now) Mot den ljusnande framtid… Studentfesten Köpa bil Spara, låna, försäkra Flytta hemifrån Framtidsplan – söka jobb, plugga vidare, starta eget Mot den ljusnande framtid… Studentfesten Köpa bil Spara, låna, försäkra Flytta hemifrån Framtidsplan – söka jobb, plugga vidare, starta eget Tvärvetenskapligt, Tematiskt Samspel med närsamhället