MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Välkommen till Studenthälsan!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Pernilla Stafstedt, verksarkivarie
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Supported Employment & Customized Employment
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Sociala medier Maria Holm
Välkommen till biblioteket i Munka Ljungby, Tekniska kontoret är på plats månd 7 nov mellan kl , tyck till om hastigheten. Du kan även nå informationen.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Program Genomgång av Synpunkten
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Ärendehanteringssystem Sävsjö kommun
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Microsoft Dynamics CRM 3.0
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Förstudie.
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Mål- och resultatstyrning
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
Sjätte terminen på University of Connecticut
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Erfarenhet Planbesked Kiruna kommun har t.o.m. oktober haft ca 15 stycken ansökningar om planbesked Från enskilda fritidshus till 150 villor och 150 lägenheter.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Synpunkter, klagomål och beröm
NattklubbEventRestaurang. Informera och Marknadsför NattPasset.se NattPasset appen.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Infoga eget foto Infoga ett foto som täcker sidytan och placera det längst bak. Ta sedan bort exempelfotot! (markera och klicka “delete”) Välkommen till.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Innehåll i föreläsningen
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Välkommen! Foto: Ana Vera Burin Batarra Välkommen! Uppsala växer 13.30Hur jobbar kommunen med de frågor som är viktiga för näringslivet? 14.30Fika.
Dialect Unified En mobil växel olik alla andra Innehåll Växeln som molnstjänst En telefonväxel på dina villkor För användaren Vem vill du ringa? Telia.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Inbjudan till idédebatt
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden Synpunktshantering Inkommande samtal och besök Sammanträdesservice Tidsbokning

Medborgarkontoret Har en filial i Träffpunkten på Seskarö. Öppettider: Varje helgfri fredag Kl: – 15.00

Ulla berättar för barnen om vad vi på Medborgar-kontoret sysslar med.

INFORMATION Alla inom medborgarkontoret skall kunna; Ge översiktlig information om hela kommunens verksamhet Känna till ärendegången hos samtliga nämnder (översiktligt) Kunna växeln, känna till kommunens olika verksamheter och var de finns, hitta i ärenderegistret Vara väl förtrogen med kommunens regler Och i övrigt kunna lite om mycket om kommunen

RÅDGIVNING Varje team måste bli specialiserade på olika områden. För att kunna ge rådgivning krävs Mer kunskap än vid information och vägledning.

TEAMARBETE Personalen jobbar i team, så att de får möjlighet till specialisering samt att det alltid finns någon som behärskar varje område.

DEMOKRATITEAMET Demokrati = arbetar med Kommunal förvaltning, (politisk organisation, val, ärenden, kommunal- besvär, protokoll, motioner, allmänhetens frågestund, förvaltningsorganisation med mera)

BYGGA OCH BO Bygga och bo = arbetar med bostadskö, bygglov, markfrågor, hälso- och miljöskyddsfrågor, avfalls- och sopsorteringsfrågor, vatten och avlopp (avgifter)

SAMHÄLLE Samhälle = arbetar med färdtjänst, riksfärdtjänst, överförmynderi, ansökningar om förskoleplatser, information och rådgivning om skolväsendet och sociala ärenden, alkohollagstiftningen, konsumentvägledning, förmedling av trygghetsboende, Ringlinjen. MEDBORGARKONTORET

Välkommen till politiska vardagsrummet varje fredag Kl:10.00 – 12.00

Vi vill pröva nya sätt och nå nya målgrupper. Medborgarnas synpunkter är viktiga för oss och bidrar till våra beslutsunderlag.

Vilken nämnd som är på plats en viss fredag finns annonserat om i lokaltidningen, på hemsidan och i vår infotidning.

Haparanda, en innovativ och modern e-förvaltningskommun med fokus på service och kvalité

Varför e-förvaltning?  Demokrati, insyn, långsiktig stabiltet och tillväxt  Automatisera processer och arbeta effektivt  Öka kvalitén och tillgängligheten i dialogen  Garantera rättsäkerhet och transparens  Öka servicen och transparensen mot medborgarna  Göra det så enkelt som möjligt för så många som möjligt.  Digitalisera hela informationsprocessen!  Manuell administration kostar medborgarna tid och pengar

1. Medborgaren söker sitt tillstånd på Haparandas hemsida genom en av många e-tjänster. 2. Handläggning sker integrerat i ärendehanteringssystem. Mycket av informationen är automatiskt insamlad för effektiv handläggning. 3. Arkivarien hanterar arkiverade handlingar i ett e- arkiv som görs direkt sökbar för handläggarna. Medborgaren Handläggaren Arkivarien E-förvaltning hos Haparanda

Receptet för framgång! Traditionella sättet Dyr, komplex, tidskrävande och skräddarsydd Framtida sättet Kostnadseffektiv, enkel, generisk men ändå unik. VS

Framtidens moderna förvaltning för medborgare av medborgare IT ska förenkla inte komplicera Sammanfattning