Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007
2 Gott konsumentskydd kräver: Tydlig, rättvisande produktinformation Skäliga, begripliga avtalsvillkor Ändamålsenliga regler Regelefterlevnad (i företagen) Tillgång till råd och individuellt stöd, inklusive tvistlösning Välgrundad tillit Grundläggande kunskap och privat- ekonomisk förmåga logga
3 FI:s konsumentenkät visar: De flesta har stark ekonomi och sparar en del Cirka 10 procent har svårt att få ihop sin ekonomi Flertalet (upp mot 70 procent ) söker inte aktivt jämförande information före köp Hälften av hushållen använder inte rådgivare. Många litar inte på de råd som inhämtas Kunskapen om och intresset för kommande pensioner är svagt
4 Svårt att göra bra val… Finansiella produkter är ofta komplexa Avtalsvillkoren svåra att utvärdera – ibland obegripliga Företagens stabilitet och seriositet måste vägas in E-handeln höjer tempot, påför risker Självbetjäningen dominerar Självförtroendet varierar
5 Satsa på folkbildning Koncentration på grundfunktionerna: –Betala – Spara – Låna – Skydda Utbildning inom skolan: –material och lärarhandledning för gymnasiet –plan för lansering 2008 Satsning på arbetslivet: –utbildningsmaterial –privatoffentlig samverkan FI påbörjar första steget…
6 Satsa på vägledning och information Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas försäkringsbyrå Vårt förstahandsval för opartisk vägledning – före avtal, under avtal och om något går fel Kännedomen måste öka Mer heltäckande pris- och villkorsjämförelser Kan verka förebyggande – underlätta tvistlösning ”Hub” för konsumentfakta och klagomålsdata
7 Inrätta en Småspararkommission Delat ansvar för det samlade konsumentskyddet (FI, KOV/KO, ARN m.fl. ) Några få ansvarar för stödet till enskilda konsumenter (byråerna, vägledarna i kommunerna, ARN) Småspararkommissionen –utses av regeringen –koordinator för samverkan (3-5 år) –långsiktigt främja utbildning i privatekonomi –information och vägledning Gott konsumentskydd - anpassat efter konsumenternas förmåga och behov
8