RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Europeiska kommissionens förslag till:
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Näringsdepartementet 4:e Järnvägspaketet •När kommer de olika frågorna att förhandlas? •Vad händer efter remissrundan?
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
TSD Infrastruktur konventionella banor
Fjärde Järnvägspaketet
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Jeanette Edblad Näringsdepartementet
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
RISC februari, Driftskompatibilitet
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Landsbygdsdepartementet Dialogen med KOM KOM skickade i mitten av augusti 333 kommentarer/frågor till Sverige Processen kan fortsätta när Sverige har besvarat.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Gunnar Alexandersson Transportstyrelsens temadag, Arlanda, 10 april 2013 Fjärde järnvägspaketet Synpunkter från Tågoperatörerna, CER och vägen framåt.
CBL Eurokoder “Världens bästa beräkningsregler”
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilken hjälp kan svenska myndigheter ge företag som söker EU:s skydd av beteckningar? 19 januari 2011 Stefan Ernlund, Livsmedelsverket.
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Planerade översyner av föreskrifter
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillgänglighetskrav på bussar
Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, /10.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Banarbets- processen.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Presentationens avskrift:

RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar, 11 diskussionspunkter

Omröstningar vid RISC i juni Ändring av Bilaga A i TSD Drift (2011/314/EU), Denna bilaga behandlar gemensamma driftregler för ERTMS-banor. Hänvisning till ERA:s ”ERTMS operational principles and rules” Förenklar gränsöverskridande trafik på ERTMS banor Ändring av TSD godsvagnar (EG nr 321/2013) Uppdaterade standarder, referens till ERA gångdynamiska dokumentet, rättelser av felaktigheter, samt förtydliganden. Ändring av TSD Telematikapplikationer för passagerare, EG nr 454/2011 Fas 1 – Detaljerade IT-specifikationer, styrning och översiktsplan Fas 2 – Utveckling, berörda parter ska utveckla systemet till följd av ändringen av TSD:n

Diskussion vid RISC i juni om Buller Uppdatering av TSD Buller Vissa gränsvärden sänks 1-2 dB(A). Sverige och Norge söker specialfall för 30 tons-fordon. ERA har lista med godkända K- och LL-bromsblock för godsvagnar Dock saknas fortfarande EN-standard för prov i klimatskåp DE och NL vill sänka tillåtet buller ytterligare om 7 år. Kommissionen studerar hur man ska få ”tysta bromsblock” på befintliga godsvagnar , ev. subventionera dessa godsvagnar och ta ut bulleravgifter. Kommissionen avser att införa ”Buller” som väsentligt krav i direktivet

Frågor om säkerhet, RISC Juni ERA rapport om de gemensamma säkerhetsmålen (CST) ERA säkerhetsrapport 2013, mellanrapport bl.a. övervaka utveckling av järnvägssäkerheten ca 4000 dödade/år (90% självmord eller obehöriga) Sverige på den säkrare halvan (0.2 döda/Gm (tåggigameter), Dock klarade vi inte målet för ”obehöriga på spåret” 2011 ERA vill ta fram nya metoder för att följa upp säkerheten Man vill se mer på säkerhetsstyrning och uppföljning av incidenter ERA ska utföra hälsokontroll av bl.a. Sverige, DK och UK Strategi för gemensamt säkerhetsintyg Ny ”Task force” i ERA

Omröstning om ny TSD Lok och passagerarfordon - Sammanslagning av TSD högh. med konv. TSD LOC&PAS skillnad högh. – konv. försvinner (nästan) - Tunnelkrav på fordon flyttas till LOC&PAS - Utvidgning till hela EU:s järnvägsnät (Ej fordon för Roslags- Saltsjö- och musei-banor) - Frivillig för arbetsfordon tills vidare Öppnare tekniska specifikationer - Vi kan godkänna specialfordon, typ malmtågslok enligt TSD-kraven - TSD tillåter t.ex. flera fordonsprofiler, flera axellaster och flera el-spänningar - JF måste kolla driftskompatibilitet fordon – bana Temporära specialfall, som beror av infrastrukturen - Plan för att anpassa infrastrukturen ska TS-TRV ta fram Axellager ska kunna detekteras av TRV:s varmgångsdetektorer Strömavtagarens kontaktkraft ?

Ändrade TSD, CST och bilaga Omröstningar i RISC om: Ändrad TSD säkerhet i järnvägstunnlar - Endast krav på infra (fordonskrav i LOC&PAS) - Uppdatering av brandstandarder t.ex. EN 45455 Ändrade säkerhetsmål CST - Ny nationella referensnivåer för bl.a. Kroatien och Norge Ändrad bilaga III i driftskompabilitetsdirektivet - Buller införs som väsentligt krav -Tydligare stöd för TSD Buller och mot andra bullerregler ?

Diskussion om ny TSD Infra och Energi Nya TSD Infrastruktur och TSD Energi - Sammanslagning av TSD högh. med konv. TSD INF och ENE skillnad högh. – konv. försvinner (nästan) - Utvidgning till hela EU:s järnvägsnät (Ej Roslags- Saltsjö- och musei-banor) - Mer övergripande krav generellt öppnar för t.ex. 35 ton - Oklart om stickspår och infra med ”eget gods” Ändring av TSD Telematikapplikationer för Gods, TAF - Ändring av specifikationer för Infra-registren, RINF - Koppling till järnvägsnätbeskrivning är oklar

ERTMS Kommissionens rapport om försenat införande i medlemstaterna - Sverige bör också lämna info om försening på korridor B ERA Technical Advice om godkännande av ERTMS-system - Sverige godkänner tillfälligt ERTMS-system med 100% säkerhet men inte helt driftskompatibla - ES, IT och NL godkänner också med brister - Problem för Nobo at skriva certifikat med avvikelser Diskussion om ändringar av TSD Trafikstyrning - Sverige anser att GSM-R frekvenser och Kodnycklar måste hanteras. - ERA vill ta bort krav på säkerhet enligt EN 50126 helt Tåradiostörningar från 4G-näten - Kommissionen rapporterar om utvecklingen

Tekniska utlåtanden och Korsacceptans Kommissionens rekommendation för godkännande, DV29bis - Kommissionen uppdaterar rekommendation 2011/217 - Seminarium på Arlanda 4 september - Work shop i Lille 14 november - Vem ansvarar för vad under och efter godkännandet? NB-Rail presentationer - ERA Technical opinons and advices Databas för korsacceptans - Förenkling av kompletterande godkännande - Databas med nationella regler/accepterade lösningar: Publicerad - A-, B, och C-klassificering kommer i år?

Säkerhetsdirektivet Vägen mot ett gemensamt säkerhetsintyg för järnvägsföretag Kommission sätter upp en ”Task Force” Certifikat för Uh-ansvarig enhet Uh ansvarig enhet (ECM) för godsvagnar ska vara certifierad! ERA opinion om en polsk säkerhetsregel

Övriga frågor i RISC 4:e järnvägspaketet säkerhetsdirektivet på förslag från kommissionen: Dagsläget är: Rådet och kommissionen arbetar med säkerhetsdirektivet. - Ett gemensamt säkerhetsintyg för järnvägsföretagen Förslag till DK-direktiv finns. ERA ska godkänna fordon, NSA godkänner infra Problem med korsacceptans av gala fordon Överenskommelsen mellan kommissionen, OTIF och ERA

Planerade Omröstningar januari Utvidgning och sammanslagning av TSD: - TSD Infrastruktur - TSD Energi Dessutom TSD Trafikstyrning, bl.a. testspecar för ETCS baseline 3 TSD Buller TSD Telematikapplikationer Gods ev. TSD Funktionshindrade