Vanligaste orsakerna till turbohaveri Orsakerna till de flesta turboproblem brukar delas in i fyra huvudkategorier. Här är vår sammanfattning av de gemensamma problemen
1. Främmande föremål Skador på turbinhjul, orsakade av små föremål som kommer in i turbinen och kompressorhuset i hög hastighet, vilket leder till obalans. Var noga att göra rent innan byte av turbo, inklusive turborör, insug, intercooler osv.
2. BRIST AV SMÖRJNING Utmattningssprickor som skapats av metallfriktion och höga temperaturer, på grund av blockerade oljekanaler, felaktigt placerad packning, användning av flytande packningar eller dålig oljekvalité.
3. OREN OLJA Lagerskador som orsakats av en hög koncentration kol, suspenderad i oljan. Brukar inträffa på grund av förlängda oljebytesintervaller (även kallat longlife), eller generellt dåligt underhåll.
4. FÖR HÖG HASTIGHET ELLER TEMPERATUR Turboskador som orsakats av att turbon fått arbeta utanför sitt maxvärde, eller utanför fordonstillverkarens specifikation. Underhållsproblem, motorproblem eller trimning kan göra så turbons turbinhjul roterar i hastigheter utanför dess gränsvärden, vilket gör att kompressor- och turbinhjul slits ut.