Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Världens resurser är begränsade
Johan Yngvesson SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
Solenergi- dagar Datum Ort.
VÄRLDENS SKILLNAD.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Trender inom elförbrukning och elgenerering
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
Uppföljande revision nr Likvor AB
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Solceller: Forskning och Utveckling
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Delfinansierat av: VISION: SKAPA REGIONALA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR 4000 LADDBARA FORDON PÅ 4 ÅR I 4 REGIONER OLLE JOHANSSON VD, POWER CIRCLE.
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Dataföreningen i Sverige
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund,
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Programkonferens Etanol
FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Strukturella kompositbatterier för energieffektiva fordon
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. 1 MILJARD Nära 1 miljard kronor per år satsat på svensk fordonsforskning inom ramen för FFI, varav hälften.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Alternativa energibärare – etanol, biogas och vätgas
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Avfall och återvinning
OECD Territorial Review of Sweden
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Monolitiskt Integrerade Energilagringsmoduler
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Solljus, elektricitet och kemiskt bränsle som energibärare
Luleå tekniska universitet
Forskning. Bred forskning, från naturvetenskap till samhällsplanering Forskningen involverar fler än medarbetare –Fler än 600 personer tillhör fakulteten.
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
Genomförande Framtidens lärande Tre ledord: Tillgänglighet - Tillväxt - Konkurrenskraft Stärka e-lärandeutvecklingen i Skåne/Blekinge genom att bygga en.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Högtemperaturlitiumbatterier (HT-LiB):
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
Energiseminarium Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen Bild 1 (9)
Nästa generation batterier för hybrid- och elfordon [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 11,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV, Amiens,
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Samspelseffekter vid deaktivering av efter- behandlingskatalysatorer för biobränsledrift Projektbudget 25,7 MSEK Sökta medel: 50 % Projektgrupp Hanna Lind.
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Laddinfrastruktur inom Klimatklivet Martina Wikström Informationsmöte om Klimatklivet hos Länsstyrelsen Dalarna
1 2 3 FAST - Fabric for Antibacterial Superficial wound Treatment 2015
Fuel Cell Conference 2019 Bertil Wahlund Energiforsk
Presentationens avskrift:

Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon Göran Lindbergh KTH Energirelaterad fordonsforskning 2014

Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon Tidsplan Projektstart: 2014-01-01 Projektslut: 2016-12-31 Ingående parter KTH (Huvudsökande) Lunds universitet, Chalmers, Sandvik Materials Technology, AB Volvo, Scania AB, Volvo Personvagnar AB, Powercell Sweden AB, Intertek Semko AB, Vätgas Sverige Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI), Energi & Miljö Total projektbudget: 12 667 kkr Stöd: 9 800 kkr

vätgas + syrgas  vatten (bränsle) syrgas (luft) vatten + värme Anod Katod Elektrolyt O2 2e- + 2H+ H2 ½O2 H+ H2O H2 + ½ O2  H2O vätgas + syrgas  vatten

Global försäljning av bränsleceller – olika tillämpningar Källa: The Fuel Cell Industry Review 2013

Global försäljning av bränsleceller – olika regioner i världen Källa: The Fuel Cell Industry Review 2013

”Bilen som bara släpper ut ånga” ”Här är elbilen som inte ger föraren räckviddsångest. Full tank räcker över 50 mil. Ur avgasröret kommer endast vattenånga.” DN 2012-04-28

Prognos kostnad PEMFC-system för fordon 80 kW system projected to high-volume manufacturing (500,000 units/year) Källa: DOE Fuel Cell Technologies Office Record, Fuel Cell System Cost – 2013

Projektbeskrivning Projektet fokuserar på områden som är centrala för den långsiktiga utvecklingen av PEMFC, nämligen: nya komponenter inkluderande ädelmetallfria katalysatorer, bipolära plattor och membran med bättre egenskaper avseende temperatur- och fukttålighet, förbättrad livslängd, vilket inkluderar kartläggning av åldringsprocesser och utveckling av testmetoder, samt integrationen av komponenter i bränsleceller och system.

Arbetspaket WP 1: Förbättrade komponenter WP 1.1: Polymera elektrolyter WP 1.2: Elektroder WP 1.3: Bipolära plattor WP 2: Integration WP 2:1 Teknisk integration WP 2:2 Metoder och standarder WP 2:3 Produktion och infrastruktur WP 3: Teknik- och omvärldsbevakning

Utvärdering av kontaktresistansen b) c) Ex-situ simulated environment Ex-situ In-situ Bi-polar plate samples (area: 7 cm2)

Förväntade resultat Nationell kompetenshöjning inom såväl akademin som näringsliv inom området lågtemperaturbränsleceller, med speciellt fokus på vätgasbränsleceller för framdrift av fordon Forskarutbildning av doktorander Vidareutveckling av den nationella kompetensen kring membran Vidareutveckling av den nationella kompetensen kring ädelmetallfria katalysatorer Vidareutvecklade material och testmetoder för bipolära plattor Ökad kunskap kring frågor om integration av bränsleceller i transportsektorn Årlig rapport från teknik- och omvärldsbevakning av PEMFC