Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon Göran Lindbergh KTH Energirelaterad fordonsforskning 2014
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon Tidsplan Projektstart: 2014-01-01 Projektslut: 2016-12-31 Ingående parter KTH (Huvudsökande) Lunds universitet, Chalmers, Sandvik Materials Technology, AB Volvo, Scania AB, Volvo Personvagnar AB, Powercell Sweden AB, Intertek Semko AB, Vätgas Sverige Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI), Energi & Miljö Total projektbudget: 12 667 kkr Stöd: 9 800 kkr
vätgas + syrgas vatten (bränsle) syrgas (luft) vatten + värme Anod Katod Elektrolyt O2 2e- + 2H+ H2 ½O2 H+ H2O H2 + ½ O2 H2O vätgas + syrgas vatten
Global försäljning av bränsleceller – olika tillämpningar Källa: The Fuel Cell Industry Review 2013
Global försäljning av bränsleceller – olika regioner i världen Källa: The Fuel Cell Industry Review 2013
”Bilen som bara släpper ut ånga” ”Här är elbilen som inte ger föraren räckviddsångest. Full tank räcker över 50 mil. Ur avgasröret kommer endast vattenånga.” DN 2012-04-28
Prognos kostnad PEMFC-system för fordon 80 kW system projected to high-volume manufacturing (500,000 units/year) Källa: DOE Fuel Cell Technologies Office Record, Fuel Cell System Cost – 2013
Projektbeskrivning Projektet fokuserar på områden som är centrala för den långsiktiga utvecklingen av PEMFC, nämligen: nya komponenter inkluderande ädelmetallfria katalysatorer, bipolära plattor och membran med bättre egenskaper avseende temperatur- och fukttålighet, förbättrad livslängd, vilket inkluderar kartläggning av åldringsprocesser och utveckling av testmetoder, samt integrationen av komponenter i bränsleceller och system.
Arbetspaket WP 1: Förbättrade komponenter WP 1.1: Polymera elektrolyter WP 1.2: Elektroder WP 1.3: Bipolära plattor WP 2: Integration WP 2:1 Teknisk integration WP 2:2 Metoder och standarder WP 2:3 Produktion och infrastruktur WP 3: Teknik- och omvärldsbevakning
Utvärdering av kontaktresistansen b) c) Ex-situ simulated environment Ex-situ In-situ Bi-polar plate samples (area: 7 cm2)
Förväntade resultat Nationell kompetenshöjning inom såväl akademin som näringsliv inom området lågtemperaturbränsleceller, med speciellt fokus på vätgasbränsleceller för framdrift av fordon Forskarutbildning av doktorander Vidareutveckling av den nationella kompetensen kring membran Vidareutveckling av den nationella kompetensen kring ädelmetallfria katalysatorer Vidareutvecklade material och testmetoder för bipolära plattor Ökad kunskap kring frågor om integration av bränsleceller i transportsektorn Årlig rapport från teknik- och omvärldsbevakning av PEMFC