Energieffektiva Västsverige - Workshop om energianvändningen i transportsektorn – Presentation för nätverket GAME Godstransporter GÖTEBORG, 2012-03-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Börjar ert fiber ta slut?
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Europaparlamentariker
Land transport Danmark Sweden
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Logistik, Business Logistics
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
GNS järnväg Håkan Sjöström
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Landtransport Ungern Sverige DB Schenker DB Schenker i Ungern Schenker Kft. 17 kontor 215 anställda kvm lageryta DB Schenkerkontor i Ungern.
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Kommunfastigheter Örebro, 1 Copyright 2005 © TAC SVENSKA AB ”Säkra och lönsamma fastigheter genom system i samverkan”
Fossilbränslefri region
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Vindkraft ONE Nordic koncernen
Landtransport Rumänien Sverige
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Speditören och miljön Nordiska Speditörsförbundets (NSF) styrelsemöte Stockholm Joakim Stoppenbach, STIF miljögrupp.
Landtransport Frankrike Sverige
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Landtransport Kroatien Sverige
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Landtransport ÖsterrikeSverige DB Schenker DB Schenker i Österrike Schenker & Co AG 11 terminaler anställda kvm lageryta Hanterar.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
DB SCHENKERdirect Snabba trasporter av partigods
Verktygslåda Konceptmoduler Konsulttjänster DB SCHENKERconcepts Specialdesignade transport- och logistiklösningar.
DB Schenker Miljöfrågan i fokus
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Landtransporter av styckegods Tillvalstjänster E-tjänster DB SCHENKERsystem Säkra transporter av styckegods.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Landtransport Turkiet Sverige
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Landtransport Grekland Sverige
Landtransport Schweiz  Sverige
Landtransport Sverige Norge
Landtransport Belgien Sverige
Landtransport Holland Sverige DB Schenker DB Schenker i Holland Schenker B.V. Finns på 21 platser i Holland, varav 4 är terminaler kopplade till.
Landtransport Sverige Finland
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Presentationens avskrift:

Energieffektiva Västsverige - Workshop om energianvändningen i transportsektorn – Presentation för nätverket GAME Godstransporter GÖTEBORG, 2012-03-20 Monica Jadsén Holm

Deutsche Bahn Group DB Schenker Sverige, juli 2011

2010 genererade DB Schenker 18,9 miljarder euro av den totala intäkten Intäkter 2010 i € miljoner EBIT 2010 i € miljoner DB Bahn Long Distance 3 729 DB Bahn Regional 7 559 DB Bahn Urban1) 1 272 DB Arriva2) 1 046 DB Netze Track 4 580 DB Netze Stations 1 044 DB Netze Energy 2 501 DB Schenker Rail 4 584 DB Schenker Logistics 14 310 DB Services 1 274 3) 34 410 1 866 1) Inget eget affärsområde från och med januari 2011, ingår nu i DB Regional: 2) Helt konsoliderat från 1 sep, 2010 (förutom Arriva Germany); 3) Skillnad mellan totalsumman för affärsområden och DB-koncernen beror på konsoliderings- och andra effekter DB Schenker Sverige, juli 2011 3

DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer Marknadsposition i världen 2010, intäkter i € miljarder. DHL 26,9 DB Schenker 14,3 Kühne+Nagel 12,2 Ceva 6,8 DSV 5,7 Panalpina 5,2 Uti 3.4 DB Schenker Sverige, juli 2011

DB Schenker Sverige 14, 7 miljarder SEK i omsättning 4 000 anställda 4 000 lastbärare 300 samverkande åkerier med 6 000 anställda 17,4 miljoner gods- och paketsändningar per år (Drygt 66 000 sändningar per dag) Hanterar 83 600 sjö- och flygsändningar per år Integrerade och effektiva lösningar för tredjepartslogistik Skräddarsydda transportnätverk för kunder med specialbehov Konsultverksamhet för logistik på taktisk och strategisk nivå (År 2010) DB Schenker Sverige, juli 2011

DB Schenker erbjuder integrerade logistikkedjor Värdeskapande tjänster Värdeskapande tjänster Kundanpassade transportlösningar från dörr till dörr, track-and-trace Supply chain management Key account management DB Schenker Sverige, juli 2011 6

Energieffektivisering i transportsektorn – Godstransporter på väg Fordon & Bränsle Sparsam körning & Hastighetsanpassning Logistiklösningar, kollektivtrafik för gods, citylogistik c/o -adresser Byte av transportslag – intermodalitet Schenker AB, Avdelning eller presentationens namn, 2010-

Fordon och bränslen Nya fordon är bränslesnålare än äldre fordon Fördel för åkeriet – lägre bränslekostnad Nackdel för åkeriet - investeringskostnad i nytt fordon – skrotningspremier eller andra morötter saknas. Ny fordonsteknik (hybrider etc.) kan också innebära lägre bränsleförbrukning Fördel för åkeriet lägre bränsleförbrukning Nackdel för åkeriet - hög investeringskostnad – ett fåtal bidrag finns att söka Nackdel för åkeriet - osäkerhet om funktionalitet och ev. andrahandsvärde Nya bränslen Fördel – biobränslen ger lägre CO2-utsläpp Nackdel – passar inte alla typer av fordon Nackdel - kylaggregat kanske inte klarar alternativbränslet Nackdel – infrastruktur för tankning inte utbyggd CEN TC 320 – standard för emissionsberäkning Hållbarhetskriterier för bränsle Schenker AB, Avdelning eller presentationens namn, 2010-

Minskad bränsleförbrukning Omvärldens krav på fordonstillverkare

Sparsam körning och hastighetsanpassning Genom att hålla förarna utbildade i sparsam körning så sparar vi cirka 5 % på bränsleförbrukningen Fördel för åkeriet – lägre bränslekostnad Nackdel – utbildningskostnaden samt att vara av med förarna under utbildningstiden Genom att sänka hastigheten sparas bränsle - Exempel – sänk 2 km/h och spara drygt 1 % i bränsleförbrukning' Fördel – lägre bränsleförbrukning och ökad trafiksäkerhet Nackdel - inga YKB (Yrkesförar-kompetensbevis) är ett EU-direktiv gällande yrkesförare. Sparsam körning ingår i utbildningen Schenker AB, Avdelning eller presentationens namn, 2010-

Huvuddelen av fordonen levererar till få adresser per dag! Logistiklösningar: CITYLOGISTIK: Nuläge Många fordon i stadskärnan, men med få leveranser per fordon Fördelning av antalet leveranstillfällen 15 % av fordonen står för 80 % av volymen! Mätningar visar att transporter till varumottagare i stadskärnor utgörs av en stor mängd transportörer. Det är huvudsak leveranser från Bud Firmabilar Större aktörer Servicefordon >5 1-5 Huvuddelen av fordonen levererar till få adresser per dag <1 Många fordon, få leveranser Huvuddelen av fordonen levererar till få adresser per dag! Källa: Halmstads kommun

30 % minskning av körsträckan Logistiklösningar: Citylogistik Schenkers lösning Mer gods per fordon och kortare körsträckor 2(2) Körning till och från distributionszon 30 km Antal stopp per fordon st 40 Avstånd mellan stopp 0,4 0,25 Antal fordon 20 15 Körsträcka per fordon 42 Total körsträcka 840 600 Besparing körsträcka jmf med nuläge 28,6% Koldioxid per stopp - kg 0,91 kg 0,65 Koldioxid totalt - kg 546,0 390,0 Kväveoxider per stopp - kg 0,0056 0,0040 Kväveoxider totalt - kg 3,36 2,40 Bränsleförbrukning totalt- liter 210 liter 150 Antal stopp totalt Nuläge Mer gods per fordon samt mindre zoner ! 30 % minskning av körsträckan Källa: Schenker

Kollektivtrafik för gods - nätverkstrafik Previous Structure Merge in transit concept W1 W1 W2 W3 W2 W3 W4 W4 W5 Previous set up: Customers’ cargo from the different factories in Europe was sent directly to the different customers in Europe New set up: Customers’ cargo from the different factories in Europe is merged in transit and delivered to the destinations as combined shipments. Monetary and environmental benefits for customer DB Mobility Logistics AG, Eco Solutions bei DB Schenker, Stand Mai 2011

Uppskattad total sparpotential CO2 i % till 2020 Sjupunktsprogrammet Uppskattad total sparpotential CO2 i % till 2020 Aktivitet Vid start 2006 Status 2010 DB Schenker Sverige, juli 2011

DB Schenker LOGISTICS Vårt miljöarbete… energieffektivisering börjar på hemmaplan DB Schenker Logistics Arlanda Stad och Landvetter är certifierade som Green Building – vilket innebär 25 % lägre energianvändning än motsvarande icke certifierade byggnad. Schenker AB, 07.04.2017 15

Vad kan vi inom transportsektorn göra? Stimulera och stötta forskning och utveckling av ny teknik. Testa och införa den nya och mer miljöanpassade tekniken. Förmedla kunskap till våra kunder om vad som kan göras. Skapa transporttjänster som ökar kundernas ’miljöprestanda’ och stärker deras miljöprofil. Öka samverkan mellan transportslagen för att hitta nytänkande och mer effektiva totala transportlösningar. Ha en ständig dialog och samarbete med våra intressenter – fordonstillverkare, bränsleleverantörer, transportörer, kunder m fl. Men även med våra ’konkurrenter’... Ta fram metoder för att mäta och kontinuerligt följa upp våra utsläpp!

Önskelista – TRANSPORTKÖPARE Ställ relevanta och tydliga krav! Följ upp kraven och ge feedback till leverantören! Använd er av logistikbranschens kompetens – tidigt! Ta ökad kontroll över transporterna! Synliggör produkternas miljö-belastning/klimatpåverkan för slutkonsument. Initiera och ta aktiv del i förbättringsprogram!

Tack för mig! Schenker AB, Avdelning eller presentationens namn, 2010-