Ledarskap mot bättre vetande – om behoven av ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter Assessio Summit #11 2012-09-19 Ekon Dr Mats Tyrstrup.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Steget till chefskap - om läkare som verksamhetschefer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ledarskap och arbetsliv
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
”Everyday Leadership”
Ett arbete med att etablera
Distriktet i Stockholm
Individuellt utvecklingssamtal - mall
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Processorienterat förbättringsarbete
Internationalisering
Lokalt kollektivavtal om samverkan
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
GIRAFF TEST Linda Törnström och Anders Rapp.
Hattrick Ett starkt lokalt nätverk för ungdomsfotbollen i Linköping med tre tydliga mål! ”Ingen vet hur det slutar, men det var här det började.” Samarbete.
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kommunikationsavdelningen
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Kjell Mo 1 Chefer/ Normativ 1 dag Regional arena Lokal arena Insatser Sektorer DuC´s 3 dag Alla / övriga1 dag Störning Utbildningar ”Samverkansledning”
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Hva vil eiere? Erfaringer fra Sverige Marcus Wallenberg Ordförande SEB Närings- och handelsdepartementets Eierskapskonferanse 2007 den 24 maj i Oslo.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Välkommen!
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Ledarskap.
Enig ledning som skickar samma signaler
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Tips för det praktiska ledarskapet
Att styra och leda ett lärosäte
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Ledarskap mot bättre vetande – om behoven av ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter Assessio Summit #11 2012-09-19 Ekon Dr Mats Tyrstrup

Ledarskap i organisationer Koordinera Mål Visioner Motivera Strategi Planer Genomföra Kommunicera

Ledarskap i organisationer Visioner Genomföra Planer Motivera TID Strategi Koordinera Mål Kommunicera Man kan veta saker om händelser som inte har inträffat ännu Ledarskap som “orsak” och verkligheten som “verkan”

Osäkerhet och tidshorisonter

“Typiska aktiviteter” Chefers arbete “Typiska aktiviteter” “Dåliga samveten” Brandkårsutryckningar Förnya strategier Schemalägga arbete Prova nya metoder Ge direktiv/instruktioner “Prata med Olle” Rapporter av olika slag Vara tillgänglig Planera och följa upp Reflektera/Följa upp Fattar diverse småbeslut Tid att tänka framåt Lösa allehanda problem Odla mitt nätverk Epost och möten Omvärldsbevakning

“Typiska aktiviteter” Chefers arbete “Typiska aktiviteter” “Dåliga samveten” Brandkårsutryckningar Förnya strategier Schemalägga arbete Prova nya metoder Ge direktiv/instruktioner “Prata med Olle” Rapporter av olika slag Vara tillgänglig Planera och följa upp Reflektera/Följa upp Fattar diverse småbeslut Tid att tänka framåt Lösa allehanda problem Odla mitt nätverk Epost och möten Omvärldsbevakning

Chefers arbete Operativt, kortsiktigt, reaktivt, “chefen” Strategiskt, långsiktigt, proaktivt, “ledaren” Brandkårsutryckningar Förnya strategier Schemalägga arbete Prova nya metoder Ge direktiv/instruktioner “Prata med Olle” Rapporter av olika slag Vara tillgänglig Planera och följa upp Reflektera/Följa upp Fattar diverse småbeslut Tid att tänka framåt Lösa allehanda problem Odla mitt nätverk Epost och möten Omvärldsbevakning 80 – 90 % 10 – 20 %

Chefers arbete Operativt, kortsiktigt, reaktivt, “chefen” Strategiskt, långsiktigt, proaktivt, “ledaren” Brandkårsutryckningar Förnya strategier Schemalägga arbete Prova nya metoder Ge direktiv/instruktioner “Prata med Olle” Rapporter av olika slag Vara tillgänglig Planera och följa upp Reflektera/Följa upp Fattar diverse småbeslut Tid att tänka framåt Lösa allehanda problem Odla mitt nätverk Epost och möten Omvärldsbevakning 80 – 90 % 10 – 20 %

Chefers arbete Operativt, kortsiktigt, reaktivt, “chefen” Strategiskt, långsiktigt, proaktivt, “ledaren” Direkt handling 40 % Brandkårsutryckningar Förnya strategier Fattar diverse småbeslut Prova nya metoder Ge direktiv/instruktioner “Prata med Olle” Lösa allehanda problem Vara tillgänglig Epost och möten Reflektera/Följa upp Planera och följa upp Tid att tänka framåt Rapporter av olika slag Odla mitt nätverk Schemalägga arbete Omvärldsbevakning Administration 40 % Förändring och utveckling 20 %

En tidsmodell Vilka kronologiska samband finns mellan aktiviteter och händelser som äger rum i en organisation? DÅTID NUTID FRAMTID TID (HISTORIA) SOM: Dåtid = Nutid = Framtid UPPREPNING Dåtid ≈ Nutid ≈ Framtid FÖRÄNDRING Dåtid ≠ Nutid ≠ Framtid TILLFÄLLIGHETER

Förändring & Utveckling (20 %) Tid och chefers arbete OSÄKERHET Tillfälligheter Förändring Direkt Handling (40 %) Förändring & Utveckling (20 %) Administration (40 %) Upprepning TIDSHORISONT

Redan inträffade eller Tid och chefers arbete OSÄKERHET Redan inträffade eller pågående händelser Framtida händelser Improvisera Visualisera Utvärdera Planera TIDSHORISONT Händelser Handlande Händelser Reaktiv Proaktiv

Redan inträffade eller Tid och chefers arbete OSÄKERHET Redan inträffade eller pågående händelser Framtida händelser Improvisera Visualisera Ledarskap 60 % Chefskap 40 % Utvärdera Planera TIDSHORISONT Händelser Handlande Händelser Reaktiv Proaktiv