I choose not to! WOBBLE WEEK 1 by Emma Holmquist Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week 33-34 Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week 33-34.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Advertisements

Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Enheter introduktion Hur lång är du?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Den engelska ing-formen
Högtidstal Retorik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Översättningar på internet
Lösningsfokuserat arbetssätt
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
ENGELSK GRAMMATIK.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
Futurum Framtid alltså
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
En PowerPoint om PowerPoint
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Det svenska kulturarvet: spår 1
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Debattera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Pågående form (ing-form)
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
SPARKVIPA.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Att skriva dikter.
Hur du tar hand om din kunskap
Chapter Week Week 36 – Hello again. Survey Step 1: Write your name and the 1 of September on top of your survey sheet. CHAPTER WEEK Name:_ Emma __ Date:
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Procedurellt potpurri Dagens samtalsämnen –Klipp (Cut) –If-then-else –fail/0 –repeat/0 Att läsa –The Art of Prolog, kapitel 11 –Relevant avsnitt i Learn.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Witch way is the right way? Häxväg är den rätta vägen?
Exempel på skriftligt omdöme
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Verbets grundform som presensform I (you, we, they, my brothers) play tennis on Wednesdays Jag (du/ni, vi de, mina bröder) spelar tennis på onsdagar Tillsammans.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Futurum Framtid alltså
För att vi ska kunna beskriva...
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
The passive voice For the 8th graders.
Verb Verb är ord som berättar vad som händer eller vad någon gör
Verbs in the progressive
Possessiva pronomen.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

I choose not to! WOBBLE WEEK 1 by Emma Holmquist Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week 33-34

I choose not to! Detta är er första Wobble Week-lektion. Det är lektion du även kan titta på hemma. En Wobble Week kommer oftast innehålla: Minst ett oregelbundet verb (oftast tre) – denna gång blir det verbet ”välja”. Genomgång av sådant som man har nytta av att förbereda sig på inför nya kapitel. ____. Övningar där du tränar på att formulera dig i tal och skrift. ____. En kortare gloslista, som du inte blir förhörd på, men som ökar ditt ordförråd. Detta är er första Wobble Week-lektion. Det är lektion du även kan titta på hemma. En Wobble Week kommer oftast innehålla: Minst ett oregelbundet verb (oftast tre) – denna gång blir det verbet ”välja”. Genomgång av sådant som man har nytta av att förbereda sig på inför nya kapitel. ____. Övningar där du tränar på att formulera dig i tal och skrift. ____. En kortare gloslista, som du inte blir förhörd på, men som ökar ditt ordförråd. WOBBLE WEEK

I choose not to! Även om vi jobbat med detta tidigare, kan det vara bra med en repetition: Det finns olika typer av ord. I stället för typer av ord säger vi ”ordklasser” Orden dog, cat och rain tillhör ordklassen för saker och varelser: ”substantiv”. Du kan ofta sätta the framför dessa ord: The dog sees the cat in the rain. Orden wet, sad och alone säger hur något är. De tillhör ordklassen ”adjektiv”. De beskriver ett substantiv: The sad dog sees the wet cat in the rain, all alone. Även om vi jobbat med detta tidigare, kan det vara bra med en repetition: Det finns olika typer av ord. I stället för typer av ord säger vi ”ordklasser” Orden dog, cat och rain tillhör ordklassen för saker och varelser: ”substantiv”. Du kan ofta sätta the framför dessa ord: The dog sees the cat in the rain. Orden wet, sad och alone säger hur något är. De tillhör ordklassen ”adjektiv”. De beskriver ett substantiv: The sad dog sees the wet cat in the rain, all alone. ORDKLASS ER Photo: Wiki Commons Erkännande: I, JlantzyJlantzy "My life as a dog ( )" by Helgi Halldórsson from Reykjavík, Iceland – My life as a dog. Licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 via Wikimedia Commons – a_dog_( ).jpg#mediaviewer/a_dog_( ).jpg#mediaviewer/File:My_life_as_a_dog_( ).jpg

I choose not to! Orden do, make och eat beskriver vad man kan göra. De tillhör ordklassen ”verb”. Men först Bara för att man kan göra pannkakor, göra självmål eller göra någon glad, så blir inte ”pannkakor”, ”självmål” eller ”någon glad” några verb. Det är ”göra” som är själva verbet. Tänk att det är sysslor eller aktiviteter som man kan sätta ”att” framför - ”att göra”, eller ”att äta” ”Att” blir på engelska ”to”: It can take a long time to make a cookie, but it takes no time to eat it. Orden do, make och eat beskriver vad man kan göra. De tillhör ordklassen ”verb”. Men först Bara för att man kan göra pannkakor, göra självmål eller göra någon glad, så blir inte ”pannkakor”, ”självmål” eller ”någon glad” några verb. Det är ”göra” som är själva verbet. Tänk att det är sysslor eller aktiviteter som man kan sätta ”att” framför - ”att göra”, eller ”att äta” ”Att” blir på engelska ”to”: It can take a long time to make a cookie, but it takes no time to eat it. VER B en varning

I choose not to! Tipsen för att känna igen ett verb är alltså De är sysslor eller aktiviteter Man kan sätta ”att” framför på svenska Man kan sätta ”to” framför på engelska För att göra det lite svårare, så kan samma verb sägas på många sätt. I try to like everybody. I like my class very much. I liked the hamburgers for lunch yesterday. I have liked songs a lot, that I don’t like anymore. My mother likes some songs, that my father doesn’t like. Tipsen för att känna igen ett verb är alltså De är sysslor eller aktiviteter Man kan sätta ”att” framför på svenska Man kan sätta ”to” framför på engelska För att göra det lite svårare, så kan samma verb sägas på många sätt. I try to like everybody. I like my class very much. I liked the hamburgers for lunch yesterday. I have liked songs a lot, that I don’t like anymore. My mother likes some songs, that my father doesn’t like. VERB SOM ÄNDRAR FORM Vad är skillnaden?

I choose not to! Men vänta, man kan ju inte sätta ”to” framför ”like” i varje mening?!? Nej, att sätta ”to” framför är bara ett test för att se om ordet är ett verb. I meningar funkar det bara när verbet är i temat grundform, även kallat infinitiv. Infinitiv/GrundformNutid/PresensDåtid/ImperfektPerfekt __________ ( efter have, has och had) ___________________________________________________________________ ( efter have, has och had) I try to like everybody. I like my class very much.I liked the hamburgers.I have liked songs. that I don’t like anymore. Här funkar ”to” men inte där.My mother likes some songs that my father doesn’t like. Men vänta, man kan ju inte sätta ”to” framför ”like” i varje mening?!? Nej, att sätta ”to” framför är bara ett test för att se om ordet är ett verb. I meningar funkar det bara när verbet är i temat grundform, även kallat infinitiv. Infinitiv/GrundformNutid/PresensDåtid/ImperfektPerfekt __________ ( efter have, has och had) ___________________________________________________________________ ( efter have, has och had) I try to like everybody. I like my class very much.I liked the hamburgers.I have liked songs. that I don’t like anymore. Här funkar ”to” men inte där.My mother likes some songs that my father doesn’t like. VERB SOM ÄNDRAR FORM Några teman:

I choose not to! I exemplet med ”like” så fanns bokstäverna från grundformen med i alla former, även i liked och likes. Detta har det gemensamt med de flesta andra verb och dessa verb kallas ”Regelbundna verb”. När du lärt dig ett regelbundet verb så vet du hur det förändras i olika temaformer. like, liked, have liked eller play, played, have played eller spela, spelade, har spelat ”Oregelbundna verb” Den grupp verb som inte följer detta mönster kallas ”Oregelbundna verb” Infinitiv/GrundformNutid/PresensDåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose chosen It’s hard to choose. I choose apple pie for dessert.I chose vanilla ice cream. I have chosen waffles. Det är svårt att välja. Jag väljer äppelpaj till dessert.Jag valde vaniljglass. Jag har valt våfflor. I exemplet med ”like” så fanns bokstäverna från grundformen med i alla former, även i liked och likes. Detta har det gemensamt med de flesta andra verb och dessa verb kallas ”Regelbundna verb”. När du lärt dig ett regelbundet verb så vet du hur det förändras i olika temaformer. like, liked, have liked eller play, played, have played eller spela, spelade, har spelat ”Oregelbundna verb” Den grupp verb som inte följer detta mönster kallas ”Oregelbundna verb” Infinitiv/GrundformNutid/PresensDåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose chosen It’s hard to choose. I choose apple pie for dessert.I chose vanilla ice cream. I have chosen waffles. Det är svårt att välja. Jag väljer äppelpaj till dessert.Jag valde vaniljglass. Jag har valt våfflor. OREGELBUNDNA VERB Till efterrätt väljade jag vaniljglass. Jag har alltid väljat äppelpaj förut. Den som lär sig oregelbundna verb slipper låta så här i en engelsmans öron. Eeh, okej!

I choose not to! Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/Imperfekt Perfekt__ choosechose chosen (to) choose(choose) chose chosen lång u-ljud - skrivs såhär [ʧu:z] kort öu-ljud [әʊ] kort öu-ljud [әʊ] Nutid står i parentes eftersom den oftast är likadan som infinitiv. På de sista sidorna i arbetsboken för Champion 6 finns över 70 oregelbundna verb till, och i engelska språket finns hundratals, men känn ingen stress. Det man inte lär i skolan stöter man på och lär sig senare i livet. Ni lär er oftast 3 verb åt gången. Ni kommer att få lära er genvägar till att minnas hur de böjs. Inte ens vi lärare kan ALLA böjningar, men man fortsätter lära även efter skoltiden. Ju fler du kan desto naturligare kommer ditt språk att bli. Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/Imperfekt Perfekt__ choosechose chosen (to) choose(choose) chose chosen lång u-ljud - skrivs såhär [ʧu:z] kort öu-ljud [әʊ] kort öu-ljud [әʊ] Nutid står i parentes eftersom den oftast är likadan som infinitiv. På de sista sidorna i arbetsboken för Champion 6 finns över 70 oregelbundna verb till, och i engelska språket finns hundratals, men känn ingen stress. Det man inte lär i skolan stöter man på och lär sig senare i livet. Ni lär er oftast 3 verb åt gången. Ni kommer att få lära er genvägar till att minnas hur de böjs. Inte ens vi lärare kan ALLA böjningar, men man fortsätter lära även efter skoltiden. Ju fler du kan desto naturligare kommer ditt språk att bli. OREGELBUNDNA VERB

I choose not to! Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose have chosen (to) choose(choose) chose have chosen Komplettera meningarna i tal och, om du vill, skrift där du lägger in rätt form av choose. Stöter du på ord du inte kan i meningarna kan du kolla på gloslistan på nästa sida. Facit finns på sista sidan. When I was a baby, my parents ____________ my clothes. This week I ___________ Corn Flakes for breakfast everyday, except yesterday. I always__________ film when we go to the cinema, because my taste is the best. Everytime I __________ to go against my parents orders, I have been grounded. If it would be easy ____________ friends, nobody would be lonely. Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose have chosen (to) choose(choose) chose have chosen Komplettera meningarna i tal och, om du vill, skrift där du lägger in rätt form av choose. Stöter du på ord du inte kan i meningarna kan du kolla på gloslistan på nästa sida. Facit finns på sista sidan. When I was a baby, my parents ____________ my clothes. This week I ___________ Corn Flakes for breakfast everyday, except yesterday. I always__________ film when we go to the cinema, because my taste is the best. Everytime I __________ to go against my parents orders, I have been grounded. If it would be easy ____________ friends, nobody would be lonely. VNINGSUPPGIFT Ö

I choose not to! GLOSLISTA infinite [ ˈɪ nf ɪˈ n ɪ t]oändlig infinity [ ɪ n ˈ f ɪ n ɪ ti] oändlighet present[presnt]närvarande presence [presns] närvaro verbal[v:ᴈbl]verbal, språklig frame[fre ɪ m]ram own goal [ ˈ әʊn ˈ gәʊl]självmål increase [ ɪnˈkriːs]utöka, förstora vocabulary [ voʊˈkæbjəlɛri]ordförråd wisely [ˈwaɪzlɪ]vist, klokt infinite [ ˈɪ nf ɪˈ n ɪ t]oändlig infinity [ ɪ n ˈ f ɪ n ɪ ti] oändlighet present[presnt]närvarande presence [presns] närvaro verbal[v:ᴈbl]verbal, språklig frame[fre ɪ m]ram own goal [ ˈ әʊn ˈ gәʊl]självmål increase [ ɪnˈkriːs]utöka, förstora vocabulary [ voʊˈkæbjəlɛri]ordförråd wisely [ˈwaɪzlɪ]vist, klokt to chooseatt välja I choosejag väljer mum choosesmamma väljer I chose jag valde I have chosenjag har valt parentsföräldrar exceptförutom the cinemabiografen becausedärför att taste smak against emot have been groundedhar fått utegångsförbud would skulle lonelyensam to chooseatt välja I choosejag väljer mum choosesmamma väljer I chose jag valde I have chosenjag har valt parentsföräldrar exceptförutom the cinemabiografen becausedärför att taste smak against emot have been groundedhar fått utegångsförbud would skulle lonelyensam Att lära dig glosor som du inte blir förhörd på förbättrar också din engelska. Det visar sig i andra lektions- och provuppgifter. Frivillig inlärning Inget förhör

I choose not to! Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose have chosen (to) choose(choose) chose have chosen chose When I was a baby, my parents _ chose __ my clothes. (Dåtid, du är ju ingen bebis längre) have chosen* This week I have chosen*_ Corn Flakes for breakfast everyday, except yesterday. (Chose funkar också. Vi vet att det inte är nutid eftersom yesterday finns med.) choose I always_ choose _ film when we go to the cinema, because my taste is the best. (Eftersom ”when we go” står i nutid blir det nutid. Även ”my taste is the best” står i nutid.) have chosen Everytime I _ have chosen _ to go against my parents orders, I have been grounded. Eftersom det står ”have been grounded” i slutet, väljer vi perfekt. ”I have chosen to go against” = ”jag har valt att gå emot” to choose If it would be easy _to choose ___ friends, nobody would be lonely. Eftersom mening börjar ”Om det hade varit lätt” förstår vi att fortsättningen är ”att välja” = ”to choose”. Alltså grundform/infinitiv. Temat för hur man böjer verbet choose är alltså: Infinitiv(Nutid/Presens)Dåtid/ImperfektPerfekt _______ choosechose have chosen (to) choose(choose) chose have chosen chose When I was a baby, my parents _ chose __ my clothes. (Dåtid, du är ju ingen bebis längre) have chosen* This week I have chosen*_ Corn Flakes for breakfast everyday, except yesterday. (Chose funkar också. Vi vet att det inte är nutid eftersom yesterday finns med.) choose I always_ choose _ film when we go to the cinema, because my taste is the best. (Eftersom ”when we go” står i nutid blir det nutid. Även ”my taste is the best” står i nutid.) have chosen Everytime I _ have chosen _ to go against my parents orders, I have been grounded. Eftersom det står ”have been grounded” i slutet, väljer vi perfekt. ”I have chosen to go against” = ”jag har valt att gå emot” to choose If it would be easy _to choose ___ friends, nobody would be lonely. Eftersom mening börjar ”Om det hade varit lätt” förstår vi att fortsättningen är ”att välja” = ”to choose”. Alltså grundform/infinitiv. VNINGSUPPGIFT - FACIT Ö