SKL: pågående gemensamma projekt och aktiviteter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Projekt Infrastruktur 2.0
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Addera Stöd för PULL i EI
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Upphandlingsprojektet Infrastruktur IT 2.0
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius
Workshop för GIS samordnare
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Regionalt samarbete Tillit
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Rätt information till rätt person i rätt tid
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
E-hälsa och strategisk IT
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Att komma igång Checklistor och tips.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Återkoppling från spridningskonferenser
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Nya föreskrifter och allmänna råd
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokala eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Rapport från senaste styrgruppsmöte Info. projekten.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sambi, Stockholm Läns Landsting, Stockholm stad och Kommunförbundet Stockholms Län Urban Jarl SLL, HSF, e-Hälsa och strategisk IT.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SLL om tjänster för det kommunala området
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Områdesmöte Vårterminen 2015.
PoC Mobilt Efos
Möjligheter och utmaningar med Personuppgiftstjänsten och dess lösning för nationell ReservID-hantering.
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

SKL: pågående gemensamma projekt och aktiviteter NPÖ konsument Vägledning NPÖ ”NPÖ 2.0” Upphandling Infrastruktur 2.0 Kammarkollegiets upphandling av ”säkra kort” Utbildning i Tjänsteplattform för kommuner 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

Stödprojekt NPÖ konsument 2013 Status 26/1 2014

Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

Vägledning NPÖ – klar ”inom kort” Fokus på användning av NPÖ (hur uppnå nyttor) Målgrupper: - verksamhetschefer och ledare - användare (- IT-ansvariga och administratörer) 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

Nästa generations Patientöversikt Status januari 2014 ”NPÖ 2.0” Nästa generations Patientöversikt Status januari 2014

Nationell Tjänsteplattform Mobil klient Integrerad i journalen Webbklient Tjänstekontrakt Infrastrukturkomponenter NPÖ 2.0 Webb-klient Presentation Tjänstekontrakt Nationell Tjänsteplattform Infrastruktur Stödtjänster - PDL - Prestanda, mm Tjänstekontrakt NOD Vård Omsorg X Källsystem

Sömlös samexistens ”NPÖ1 – NPÖ2” (projektets ambition) Adapter Adapter

Aktuell status Förstudie webbklient genomförd Kompletterande behovsanalys Teknisk mappning mot LiÖs ”Panorama” Teknisk lösningsarkitektur / HTML5 Kartläggning av informationsbehov inför NPÖ 2.0 genomfört De informationsmängder som är mest efterfråga finns med få undantag redan i NPÖ. Fokus i det korta perspektivet är inte att införa flera informationsmängder än vad som finns i dag Dialog kring utvecklingssamverkan med Pascal Fler synergier och ”lessons learned” Snabbare utveckling (?) Samordnad förvaltning Alla tjänstekontrakt färdiga under Q1-2014 Rapporterna finns på: http://www.cehis.se/vardtjanster/npo_20/ Tjänstekontrakt: http://www.cehis.se/arkitektur_och_regelverk/pagaende_tjanstekontraktsutveckling/

Varför inte grönt ljus? NPÖ 2.0 baseras på den nationella infrastrukturen för eHälsa Alla kritiska komponenter ej fullt ut verifierade (eller utvecklade) Tillgänglighet och prestanda beroende av löst kopplade komponenter som samverkar till en helhet Kan vi någonsin få svarstider utan ”mellanlager”? Investeringar lokalt eller centralt Ej fritt valt arbete! Osäkerhet kring hur adaptrarna kommer att fungera Organisationen ej dimensionerad/anpassad för antagen volymökning?

Tidplan / Milstolpar Många projektexterna beroenden Omöjligt att i dagsläget göra en detaljerad tidplan Övergripande milstolpar Q1(2)-14 Alla tjänstekontrakt färdiga Q3-14 Möjlighet att kunna ansluta som producent med de nya kontrakten (informationen nås sedan via adapter i befintlig NPÖ) Q4-14 Ny webbklient färdig och därmed hela kedjan från producent till konsument Q2-15 Första ”kommersiella klienten” för NPÖ kan anslutas Q3-15 Nuvarande NPÖ avvecklad och alla infrastrukturmässiga och organisatoriska delar på plats för att hantera full last

Upphandling infrastruktur IT 2.0

Vilka tjänster gäller det? Katalogtjänst Identifieringstjänst Kommunikationstjänst Video- och distansmöte Säkerhetstjänster (förvaltning) Tjänsteplattform (förvaltning) 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

2013 Krav- och behovsanalys Övergripande tidplan 2013 Nulägesbeskrivning 2013 Krav- och behovsanalys 2014-Q2 Publicering av förfrågningsunderlag 2014-Q4 Avtalstecknande

Nyttan för kommuner och privata vårdgivare? 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

Nya, utvecklade tjänster… Datakommunikation Kommer att medge kommunikation på flera sätt, med större variation av metod, prestanda, tillgänglighet samt prissättning än idag Video och distansmöte Olika ”kvalitetsnivåer” för att skapa en mer flexibel tjänst Ej AV-utrustning, kommer via SKI Ökar intresset för att avropa dessa tjänster i kommunerna? Kommunikation – osäkert Video och distansmöte - sannolikt

Video och distansmöte – scenarios framtagna av delprojektgruppen Kvällspatrullen behöver konsultera medicinskt ansvarig sköterska Samordnad vårdplanering Utvecklingssamtal Tolkning inom socialtjänsten Funktionshinder Undervisning på distans Vänortutbyte Samarbete kommuner BIB (Befäl i beredskap )vid Räddningstjänsthändelser Extraordinära händelser Trafikolycka Vardagsnytta med systemet 2014-01-29 Lars Törnblom, SKL CeSam/eHälsa

”Inga förändringar” Säkerhetstjänster Tjänsteplattform Samma tjänster Eventuellt annan leverantör av förvaltningstjänster Tjänsteplattform Kommunerna får tillgång till förvaltarnas utbud, primärt kunskap (konsulting) kring etablering och förvaltning av regionala/lokala säkerhetstjänster och tjänsteplattformar och hur dessa länkas samman och användas som delar av en nationell driftarkitektur.

”Mindre förändringar…” Katalogtjänst Förlänger nuvarande avtal (för att vinna tid – lång migreringstid) Ansträngd tidplan, svårt med konsensus i arbetsgruppen, många lokala integrationer, krav på access via Tjänsteplattformen, … Identifieringstjänst Vissa förändringar, krav på andra bärare än kort Ej de fysiska korten, kommer via Kammarkollegiet - Behöver kommunerna en ”nationell katalog”, och i så fall till vad? Vad händer med svensk e-legitimation och identitetsfederationerna? Vad händer med behörighetsfederationerna (tex Sambi)? Hur många kommuner vill införa fysiska tjänstelegitimationer (plastkort) och hur många vill satsa på andra bärare av certifikat? Kommer vården hålla fast vid kravet på kort och hårda certifikat?

Kammarkollegiet upphandling av ”säkra kort” är klar Nu kan kommunerna avropa från dessa avtal Vad ska man tänka på?

Avrop av kort från Kammarkollegiets avtal - konsekvensanalys SITHS-kort ska i dagsläget inte avropas från kammarkollegiets avtal. Nuvarande avtal och rutiner för att utfärda SITHS-kort gäller fram till och med 2015-03-31. Övriga kort kan avropas från kammarkollegiets avtal För att undvika missförstånd ska en klargörande skrivelse skickas ut. För att undvika att någon organisation kommer att hamna i avtalslöst tillstånd tar projektet fram en tidplan där vi rekommenderar när kommuner och landsting ska göra avrop mot kammarkollegiet gällande SITHS-kort.

Flöden

UTBILDNING i Tjänsteplattformen för kommuner Förslag från arbetsgruppen 2014-01-22

Målbild för deltagarna IT-ansvariga ska efter utbildningen ha… Förstå hur man med TP kan skapa en miljö som möjliggör interoperabilitet utan att göra upprepade system-system lösningar Förstå att en anslutning av ett system för ett ändamål möjliggör återanvändning för andra ändamål (nya konsumenter av data) Förstå vikten av att driva detta på hemmaplan (motivera, planera, utbilda, ge stöd till verksamheten) Verksamhetsansvariga ska efter utbildningen ha… Förstått nyttan (i likhet med målet för IT-ansvariga) för all kommunal verksamhet som behöver utbyta information med andra organisationer, även om det primära behovet ligger inom socialtjänsten Förstått hur detta måste påverka förvaltningsplanerna, vilka ”VU-mål” som ska ingå och när i tiden de ska ligga

Förslag till rubriker i utbildningsmaterialet Inledning ”scoopet” Varför? Introduktion till federation Introduktion interoperabilitet? Block 1: Federationer Centrala initiativ Sambi e-legnämnden Vad händer och när händer det? Block 2: Tjänsteplattformen Principer med tjänsteplattformen (konceptet) Varför är tjänsteplattformen viktig? Anslutningsprinciper: att koppla system mot TP, tjänstekontrakt m.m. NPÖ 2.0 Sammanfattning (knyt ihop de 2 blocken) Hur går vi vidare? Hur ser de nationella målen ut för implementation? Vilka rekommendationer finns? Vad behöver man göra? Checklista för anslutning Hur börjar man? Hur lång tid tar det? Vad kostar det i tid? Var finns kompetenserna? Roller och ansvar När ska vi börja?