Kvalitetskonkurrens i vårdsystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Steget till chefskap - om läkare som verksamhetschefer
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
En definition av styrning Att påverka beslutsfattandet i organisationen. Ofta via olika former av signaler. Mer beteendevetenskap än teknik.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Videokonsultation med medborgare
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Vad ser du? Anne Bylund.
WWF IN SHORT WWF is in over 100 countries, on 5 continents +100 WWF was founded In WWF has over 5,000 staff worldwide +5,000 WWF has over 5 million.
Vårdval - ur universitetssjukvårdens perspektiv
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Välkommen till Ledardagen!
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
Mattis Bergquist
Ramverk för patientmedverkan
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Länsgemensam ledning i samverkan
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
En ny patientfokuserad modell för vården
Detta är God Vård.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Vårdval i primärvården
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Offensiv kvalitetsutveckling
Organisatoriska förändringar i sjukvården
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Framtidskartläggning
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, vetenskaplighet.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
på personer i behov av hjälp
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Omställningen av hälso- och sjukvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Processen för Balanserad Styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Kvalitetskonkurrens i vårdsystem Jan – Inge Lind

Två observationer Den administrativa hierarkins svagheter Avsaknad av patientperspektiv i system för styrning och ledning

Brister i den administrativa hierarkin Den är för långsam Den är för kostsam Den är för chefscentrerad Den i många fall inte längre behövs

Alternativa möjligheter Viktiga aspekter Professionell Marknad Federativ Kritiska relationer Professionell och klient Leverantör och kundbeställare Samspel mellan organisatoriska enheter Dominerande utmaning Samordna yrkes-specialister kring enskilda klienter Skapa utvecklings-tryck Ta tillvara på lokal kunskapsutveckling för helheten Embryo till lösningsidé Individuellt ansvar Gemensam problemlösning Kvalitetsstöd Beställarkompetens Kvalitetskonkurrens Multicenterkultur för innovationsspridning Organisations- principer

Vad säger forskningen? ”Those using rhetoric of efficiency tend to favor market solutions. Those focusing on equity favor democratic control of the system. Those focusing on effectiveness favor professional control of the system.” (Twaddle 2002, sid 5 – 6)

Min tolkning Att ställa om från dagens producent och funktionsfokuserad verksamhetsmodell till en Patient- och processfocuserad modell!

Dynamiken i den nya verksamhetsmodellen kräver… baserad på… leder till bättre… finansieras med… genom… Patient- Resultatbaserad ersättning Professionell självkontroll process resultat Patientgrupp

Tanketekniker/metoder Scenarios – Hur skulle det kunna bli? Historisk analys – Lärdomar från tidigare reform – försök? Pilotstudier – Fungerar konceptet i praktiken? Dilemmaanalys – Hur ser omställningsutmaningarna ut?

Metoder i sampel Dilemmaanalys Yttre logiker Scenarios ”Nästa vårdsystem” Historisk analys Patientfokuserad pilotstudie Dilemmaanalys Inre logiker

Scenario Dagens vårdsystem Nästa vårdsystem Administrativ budgetkontroll Professionell självkontroll Utgår från dagens produktionsenheter Utgår ifrån värdeskapande för patienter och patientgrupper Förfinar egen del i vårdkedjor Utvecklar och förnyar vårderbjudanden Akuta sparbeting Planerad kostnadsminimering/ prevention Etablerade chefsroller i fokus Nya ledarroller i fokus Traditionella ”internmarknader” och entreprenader Äkta kvalitetskonkurrens

Styrkor och svagheter i tidigare styrmodeller Koncept Resultat +/- Alternativ möjlighet Dalamodellen Behovsfokus/ Befolkningsområden Bryt ner till patientgrupper BUM-modeller Tydligare uppdrag/ Administrativ huvudfokus Värdeskapande beställare i nytt system för professionell självkontroll Entreprenader och privatisering Tillfälligt lägre kostnader/ Få innovationer Krav på förbättringar och Förnyelse Skånsk Livskraft Patientfokus/ Genomförande i dagens linje Skapa en ny processorienterad linje med fokus på stora patientgrupper Processorganisation på HLD i Lund Patientprocesser i fokus/ Innanför sjukhusets väggar Gränsöverskridande Patientprocesser Hilma, Ester, Nisse etc ”Projektsyndrom” Bygga in kontinuitet i resultatuppföljning Strokepiloter Kvalitetsfokus/ Oklar kostnadsbild Nya relationer mellan kvalitet och kostnader genom MOEL resultat Valfrihetsreform Ökat utbud och tillgänglighet/kapacitetsproblem och mest sjuka äldre Identifiera och följ upp ”mest sjuka äldre”

Yttre dilemmaanalys Tydliga tendenser Vårdens kärnvärden hotade Patientens ökande makt Patienter faller mellan stolarna Administrativ hierarki (styrning) Historisk budget +/- (ersättning) Volymer och prestationer (uppföljning) Autonoma vårdenheter (ledning)

Piloter för bättre patientresultat ”Det nya sättet att mäta innebär kanske att vi kommer att slippa dagen ofta själlösa uppföljning och i stället motivera att göra vårt allra bästa och inte bara det som är bra nog”. ”Det är bra att bli betittad med andras ögon och dessutom gränsöverskridande horisontellt. Det minskar risken för suboptimering”.

Piloter för bättre patientresultat ” ”

Summering I vårdkedjan I patientprocessen Producerar producenten och konsumerar konsumenten Kan patienten bli medproducent Gör var och en sitt och lämnar över Arbetar man tillsammans från början - gränsöverskridande Betonas produktionsmål och ”inre effektivitet” Fokuseras patientresultat och ”yttre effektivitet” Positionerar/förfinar sin del i vårdkedjan Utvecklar man helhetserbjudanden Trycks vårdprogram ut uppifrån Mobiliserar lokala team Finns den monolog- och kamerale beställaren Finns den dialog- och medicinskt kunnige beställaren Ersätts resursanvändning Ersätts för patientresultat MOEL

Förändringskrafter och stabiliserande motkrafter – hur ser balansen ut? Tidigare försök? Tryck från patienter och politiker? Invasion utifrån? Trägen vinner….?!

”Förnyelsehierarkin” Ägarnivån – ägarkonkurrens? Koncernnivå – nytt system för professionell självkontroll Strategisk nivå – patientgrupper som utgångspunkt Operativa nivån – patientprocesser som utgångspunkt

Nya aktörsroller i patientfokuserad verksamhetsmodell Patienten – från passiv mottagare till aktiv medverkande Politiker – från ”produktions- till kvalitets-politiker” Vårdprofessionella – från ”var och en gör sitt” till ansvar för hela patientprocessen Administratörer – från administrativt system för kostnadskontroll till nytt system för professionell självkontroll med nya karriärer, belönings- och ersättningssystem

Slutsatser I den nya verksamhetsmodellen.. -är vårdens huvuduppgift är att sträva efter att åstadkomma bättre  resultat för  patienter  så kostnadseffektivt som möjligt för alla patientgrupper . I princip kan det definieras som en kvot: patientresultat per krona. I praktiken kan det på sin höjd skapa tryck mot förbättring och förnyelse ( =äkta kvalitetskonkurrens) och en större öppenhet för att lära av andra. Vi kallar det MOELresultat  på patientgruppsnivå (Medicinskt, Omhändertandemässigt inom en Ekonomisk resursram, och med hälsorelaterad Livskvalitet )

Slutsatser - krävs för många tunga patientgrupper ett gränsöverskridande teamarbete som ofta inkluderar vårdprofessionella från både, kommunal, primär- och sjukhusvård. - är det viktiga att resurser allokeras för att producera helhets- och delprocessresultat för patientgrupper,  att utgå från resultat  och att resultat återföres till teamledare så att de kan  styra sig själva och därmed stärka den professionella självkontrollen och en systematiskt kvalitetskonkurrens mellan  olika lokala lösningar - är det vårderbjudanden som konkurerar och centralt  att det finns en rimlig MOELkonkurrens mellan  olika systemlösningar - krävs ambitiösa mål och minisstandards för varje patientgrupp- då skapas en direkt länk mellan lägsta och högsta beslutsnivåer