Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Skola + näringsliv = sant Mari Elfving, Lindeskolan
Teknikcollege i Lindesberg Teknikprogrammet Informations- och medieteknik Teknikvetenskap Industriprogrammet Produkt- och maskinteknik Mari Elfving, Lindeskolan
APL på studieförberedande program, varför? Lång tradition på Lindeskolan Teknik- och Industriinriktning Projektarbetet (före Gy11) i samarbete med näringsliv Hålla kontakt med verkligheten APL – 2 veckor/ läsår Ämnesövergripande Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan elevförberedelser APL från åk.1, 1 gång/termin Ämnesövergripande arbete Teknik Svenska Samhällskunskap (Engelska, abstract) Svenskundervisningen Skiva pm Källor Vetenskapliga artiklar Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan gymnasiearbetet Verklighetsförankringen ”Riktiga jobb” Produktutveckling Samarbetet skola-näringsliv Arbetslivet = verkligheten Krav Mari Elfving, Lindeskolan
Inledningen till nygammalt samarbete Telefonkontakt med företag Presentera vår idé Informera skillnaden mellan Projektarbetet - Gymnasiearbetet Nya kriterier på vetenskapligt arbetssätt Projektförslag E-post Skriftlig information utifrån telefonsamtalet Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan Hur gjorde vi? Inbjudan till näringslivet PBL - ProblemBaseratLärande Projektförslag diskuteras – Vad är rimligt? Eleverna tar del av projektförslag Även företag utan projekt bjöds in! Idéskapande Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan Genomförande Start Vt åk 2 Möte mellan företagens företrädare och elever Företagen ger ingående presentation av projektuppgifter Eleverna väljer projekt Tid för företag/elever Fördelning av handledare, på skolan Resterande fyra dagar tillbringas på företaget Loggbok skrivs på lärplattformen Moodle Elever i Åk 1 deltar i förberedande syfte Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan Genomförande Höstterminen Åk3 Miniseminarium vid skolstart för att friska upp minnet Ytterligare en vecka tillbringas på företaget, första veckan i september Eleverna har på tiden för Gymnasiearbetet möjlighet att ha fortlöpande kontakt med företaget. Första stora avstämning av projektet vid höstlovet Projektet genomförs fram t.om. december Tät handledarkontakt och förberedelse inför redovisningen i januari Mari Elfving, Lindeskolan
Redovisning av projekt –muntlig/praktisk del Vårterminen Åk3 Redovisning av projektet i januari Deltagare Företagsrepresentanter och/eller handledare från företagen Rektor Representant från TC Handledare på skolan Åk 1 och 2 deltar i förberedande, utbildande syfte Mari Elfving, Lindeskolan
Redovisning av projekt - skriftlig del Vårterminen Åk3 Rapportskrivning under hela processen, med loggbok som stöd Samarbete med svenskan Respons via handledare Februari - Första utkast klart vid sportlovet Mars – Slutrapport April – Opponentskap och respons på annat Gymnasiearbete Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan Årshjulet 6. Januari – Åk3 Redovisning av projekt Företagsrepresentanter/handledare Handledare på skolan Åk 1 och 2 deltar 5. November/december – Åk3 Tät kontakt mellan elev/företag/handledare 7. Januari/Februari– Åk3 Fokus på rapportskrivning 1:a utkast klart v.7 RAPPORT 4. Oktober (v.43) – Åk3 Gemensam avstämning, alla grupper 8. Mars – Åk3 Rapport klar LOGGBOK 9. April – Åk3 Opponentskap Åk 1 och 2 deltar 3. September – Åk3 APL på företaget 2. Augusti - Åk 3 Miniseminarium Åk 2 deltar 1. April/Maj - Åk 2 Inledning av Gymnasiearbetet Möte med företagen Projektval APL på företaget Mari Elfving, Lindeskolan
Mari Elfving, Lindeskolan Frågor? Mari Elfving, Lindeskolan