Trender inom statsförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Checklista för jurister
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Vägledning för webbutveckling
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Att söka och förvalta kunskap
Sociala medier Maria Holm
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Åke Svensson, CSN. Åke Svensson, CSN Inledning och presentation Syfte och mål med utbildningen Vad är Myndighetsnätverket Varför gör vi det här tillsammans?
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Information
AU Digital samverkan LO Process
En digitalt samverkande offentlig förvaltning ger medborgarnytta och effektivitet Offentliga rummet 2014 ”Sverige ska bli bäst i världen på att använda.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Koncept för Digital samverkan
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
P4 En modern, tillgänglig och effektiv myndighet med service anpassad till nutidens krav
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Anslutning till Mina meddelanden
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Michael Anefur Nationell hemlöshetssamordnare Socialdepartementet
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Sammansatta bastjänster för enklare informationsförsörjning
G2. Arkitektur som håller ordning
Samverka bör man – hur gör man?
Digitalisering för bättre välfärd
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Mina meddelanden sprider sig över landet
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Veronica Barkman & Pär Sundström Avdelningen Invånartjänster
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Svensk e-legitimation - Vägen framåt mot en gemensam lösning Eva Ekenberg, kanslichef Inger Greve, kommunikationsansvarig Offentliga rummet 27 maj 2016.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Öppna geodata Att tänka på innan presentationen:
Gott samarbete primärvård - psykiatri
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Jämlik psykiatrisk vård
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
E-vägledning under utveckling
Presentationens avskrift:

Trender inom statsförvaltningen Viktoria Hagelstedt

Först några begrepp… Förvaltningen – offentliga organisationer, såsom statliga myndigheter, landsting och kommuner Kund – ett samlingsbegrepp för exempelvis medborgare, privatperson, invånare, brukare, patient, student, ombud, användare, företagare, företag och alla andra som har behov av tjänster eller service från offentlig verksamhet

Vad har påverkat utvecklingen den senaste tiden?

Tillgången

Mobiliteten

Enkelheten

Dialogen

Öppenheten

eGenerationen

Snabbt

E-utveckling

Hur ser målbilden ut?

Så enkelt som möjligt för så många som möjligt

Vilka krav ställer detta på statsförvaltningen?

Privatpersoner och företag önskar enkla och mobila tjänster som utgår från deras behov Myndigheter ska vara effektiva och rättsäkra men ska ge service

Vi behöver förstå ”kundens” situation Företagets hela livscykel Medborgarens hela liv

Detta kräver att myndigheter samverkar

Varför E-delegationen?

Vilka är med i E-delegationen? 16 myndigheter och SKL

Tjänster och information från en enskild organisation Enklare Öppnare Effektivare Förälder Företagare Sjuk Nyanländ Arbetslös Student Bostadslös Efterlevande Enskilt Gemensamt Näringslivet Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från privata sektorn e-legitimation Mina ärenden E-arkiv och e-diarium Mina fullmakter Mina meddelanden Effektivare informationsförs. xx xx xx Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, kunskap, säkerhet)

Vad har E-delegationen gjort? Strategi för myndigheternas arbete med e-förvaltning Lämnat förslag på E-legitimationsnämnden, Statens servicecenter och Utvecklingsmyndigheter Vägledningar och riktlinjer Förstudier och projekt för förvaltningsgemensamma tjänster Förstärkt samordning - inrättat ett programråd och programkontor En nationell utvecklingsportfölj Följer upp utvecklingen av myndigheters e-förvaltning Nätverk och flera olika forum på sociala medier Seminarier och konferenser

En kollegial modell

Vägledningar Digital samverkan Nyttorealisering Sociala medier Effektiv it-försörjning Direktåtkomst Behovsdriven utveckling Webbutveckling Återanvändning av offentlig information (PSI) m.m.

Nationella utvecklingsportföljen http://nationellautvecklingsportföljen.se/

Hur åstadkommer vi en sammanhållen förvaltning?

Nya tider ställer nya krav Jag och min livshändelse står i centrum Samlade tjänster Enkelhet, tillgänglighet och service Rådgivning istället för information Öppenhet och inflytande

Gemensamma tjänster som är på gång Mina meddelanden Min ärendeöversikt Fullmaktstjänster Effektivare informationsförsörjning E-arkiv och e-diarium Katalogtjänster över tjänster och information

Önskade framtidsscenarier Utveckling utifrån livshändelser för medborgare och företag Effektivt informationsutbyte på ”baksidan” Möjligheter att anpassa ”min” dialog med myndigheter Samverkande tjänster gör att ”jag” får en helhetsbild Myndigheterna följs upp utifrån förmåga och nytta i samverkan inte enbart enskilt

Vad bör jag tänka på?

De små stegen är viktigast…

Hur kan du göra? Ta tillvara kund-synpunkter och använd den interna förslagslådan! Hur ser ”kundens” process ut och hur ser myndighetens process ut? Vilka myndigheter fler än vi har ”kunden” med att göra i detta fall?

Hur kan du göra? Mät nyttan och satsa på projekt som är effektiva båda för myndigheten och användaren Återanvänd lösningar och information! Ställ frågan: Vad bör vi göra, vad kan någon annan göra?

Några sista tips! Använd E-delegationens vägledningar! Sök i den nationella utvecklingsportföljen och i tjänstekatalogen Hitta nätverk av kollegor på andra myndigheter

Tack för mig! viktoria.hagelstedt@regeringskansliet.se edelegationen.se facebook.com/edelegationen twitter.com/edelegationen