1. Uppgiften presenteras

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Advertisements

Samtala om böcker.
Referat En sammanfattning.
Anneli och Christians Datorskola
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Källbystugans kvalitetsarbete
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
Informationssökning.
INFORMATIONSKOMPETENS 3
- källförteckning och referat
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Insändare Struktur och respons.
PsycINFO databas inom psykologi Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min frågeställning är: Hjälper avslappning om man har problem.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
En vetenskaplig rapport
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Källkritik på Internet
Källor! Hur gör man egentligen?
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Att skriva källförteckning
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Debattera.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationssökningsprocessen:
KÄLLKRITIK En metod.
©Else-Britt Hellström
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Hur skriver man ett reportage?
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Referat Vad är det?.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att söka information och bli källkritisk
Olika texter du behöver känna till
Elev loggbok.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
KÄLLKRITIK En metod.
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Presentationens avskrift:

1. Uppgiften presenteras Tratten Ett stöd när du ska skriva en inlämningsuppgift 1. Uppgiften presenteras 2. Välja ämne 3. Läsa på 4. Hitta en frågeställning 5. Samla information 6. Förbereda redovisningen (t.ex. skriva) 7. Utvärdering 1. Uppgiften presenteras Läraren lämnar ut uppgiften och du ska nu välja vad du vill skriva om. Det är enklare att skriva ett bra arbete om du väljer några frågor att svara på. Följ Trattens sju steg så får du hjälp!

2. Välja ämne Ett ämne jag tycker verkar intressant är… _________________________________________________________ Vad vet jag redan om ämnet/området? Varför valde jag ämnet? Vad vill jag lära mig om ämnet?

Vilka källor finns om ämnet? Gör en sökning och skriv upp de som verkar användbara! Slå upp ämnet i uppslagsverk för att få en överblick över ämnet (NE, Wikipedia m.fl.) Finns det böcker? ( www.gotabiblioteken.se ) Finns det artiklar? (DN.se, SvD.se, Corren.se , popularhistoria.se m.fl.) Finns det användbar information på Internet? (Kolla t ex på www.lankskafferiet.se)

3. Läsa på Läs i uppslagsverk! Kolla innehållsförteckningar och sammanfattningar (om det finns) i de böcker du hittat! Vad handlar artiklarna du hittat om? Hittade du något som du inte redan visste om ämnet? Skriv upp intressanta frågor!

4. Hitta en frågeställning Vilken del av ämnet verkar mest intressant? Vad vill du skriva om? Finns det information om denna frågeställning? Uppslagsverk? (Sökord?) Artiklar? Böcker? Information på Internet? Glöm inte att värdera dina källor! Använd checklistan!

5. Samla information Är de källor du hittat i dina tidigare sökningar användbara? Samla mer specifik information om din frågeställning! Sök böcker, artiklar, länkar, intervjuer m.m. Vilka uppgifter behöver jag i min källförteckning/referenslista? - Bok. Författarens namn, bokens titel, förlag och utgivningsår. - Artikel. Författarens namn, artikelns titel, tidningens titel, utgivningsår och vilket nummer/datum. - Internetsida. Författarens namn, sidans titel, URL (adress)och det datum du var inne och läste på sidan.

6. Förbereda redovisningen Läs igenom dina anteckningar och bestäm hur du ska lägga upp din text! Välj hur du vill använda dina källor: citera, referera eller formulera med egna ord? Ange källa oavsett vilket du väljer! Exempel på hur du kan få en överblick över dina källor och hur du ska använda dem: Källa Vad säger källan? Hur använda källan? Ex: Ulf Ekman, En andlig ledare, Uppsala: Livets ords förlag 2003 Att abort är dåligt och borde förbjudas Referera + citat av stycket om att abort är mord (s. 54) Dina egna reflektioner och åsikter om ämnet ska ”binda ihop” arbetet.

7. Utvärdering Har du gått igenom Trattens sju steg i ditt arbete? Om inte: varför? Vilken fas i Tratten var svår/jobbig? Är du nöjd/missnöjd? Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång?