NNFF 3.nasjonale forskningskonferense- Bergen 6-7/10-08 ”Från ord till handling” Berith Nyqvist Cech Karlstad University.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
En dag på Skogsgrinden…
Barnanpassad utredning
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Att kläcka och vaska idéer
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Åk 9 - året då det händer -.
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Livskvalitet och psykisk hälsa hos dem som nyligen fått permanent uppehållstillstånd. En forskningsstudie utförd vid Asyl- och Integrationshälsan i samarbete.
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
- en kompetensmiljö för Attraktivt Arbete
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
Utvärdering av BBIC på Södertörn
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Varmt välkomna till Skelleftehamn, Ånge, Iggesund Sandviken, Stockholm, Helsingborg Kumla, Skoghall, Boxholm Oskarshamn och Trollhättan.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Göran Svanelid.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Barn har rätt att höras Åsa Landberg
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Utvärderingsmöte för personalen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sv Virtuella organisationen Nulägesrapport av VO John Evans Elisabeth Sundelin.
Framtidskartläggning
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Empowerment i teori och praktik?
Askheim,O P & Starrin (red)(2007) Empowerment i teori och praktik
Presentationens avskrift:

NNFF 3.nasjonale forskningskonferense- Bergen 6-7/10-08 ”Från ord till handling” Berith Nyqvist Cech Karlstad University

Syfte  Att beskriva hur forskning kan vara en del av socialt omsorgsarbete, hær beskrivet genom en forskningscirkel tillsamamns med personer med utvecklingsstørning

Metod  Jag som forskare arbetar tillsammans med 6 personer med utvecklingsstørning  Ålder: 21 – 64 år  Vi har arbetat tillsammans upp till 14 år  Vi arbetar i s k ”forskningscirklar”  De ær experter på sina livs villkor och berættar om sina erfarenheter

Metod…..  Vi møts var fjortonde dag…  Utifrån deras livsberættelser om sina erfarenheter finner vi frågor  Dessa frågor blir våra forskningsfrågor  Och ett praktiskt, pedaogiskt verktyg før att finna kontakytor med samhællet runt dem  Dessa kontakter tas oftast utifrån deras egna førslag

Metod….  Deltagarna i forskningscirkeln bjuder in dessa experter till oss…  Intervjuerna genomførs av deltagarna  Dessa intervjusvar bandspelas, renskrives och øverlæmnas till gruppen før godkænnande  Dessa anteckningar blir våra lægesrapporter

Resultat på vægen…..  Vi har tillsammans funnit intressanta forskningsfrågor om deras vardagsliv  Olika fenomen visar sig før oss  Vi finner kænslor av skam och utanførskap  Vi finner æven att det finns stolthet øver vem man ær och vad man kan  Vi finner att ord kan innebæra handlingar før att nå førændring

Några slutsatser...  Forskningscirklarna ær inspirerade av empowerment-metoden  Vårt arbete tillsammans skaopar økad sjælvtillit och stolthet  Ibland uppvisar deltagarna en glædje øver vårt arbete – och att deras liv har blivit bættre efter vårt arbete

Några slutsatser…  Våra berættelser kan visa på effekter av god social omsorgspersonal och deras handlingar før den funktionshindrades bæsta  Ibland visar deras berættelser tyværr på motsatsen  Deltagarna i forskningscirkeln vill gøra något før att førændra och førbættra sina liv – och andras  De vill visa att ord kan leda till handling!

Tack før att ni lyssnade!