Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Reformens huvuddrag: Styrsystemet
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Poängplan för nationella program i gymnasieskolan Ämne Gymnasiepoäng Svenska eller svenska som andraspråk 100 Engelska 100 Matematik 100 Idrott.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Marknadsföring och försäljning
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Välkommen till svenska 1
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Psykologi Introduktion.
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Samhällsprogrammet.
Presentationens avskrift:

Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Välkomna till: Nya Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Människan – Världen - Medierna på Nyköpings gymnasium SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Högskoleförberedande program EK Ekonomiprogrammet ES Estetiska programmet HU Humanistiska programmet NA Naturvetenskapsprogrammet SA Samhällsvetenskapsprogrammet TE Teknikprogrammet

Syftet med programmet ”Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program.” ”Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.” SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Vad innebär det att vara högskoleförberedd? SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Vad innebär högskoleförberedelse? Till exempel Lära att lära Kritiskt tänkande Källkritiskt förhållningssätt Digital kompetens Hantera stora textmängder Kreativitet och entreprenörskap Belysa frågor ur flera perspektiv Problemlösningsförmåga Vetenskapligt förhållningssätt SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Examensmålen SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Examensmålen – centrala kunskapsområden och perspektiv demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö samhällens strukturer, verksamheter och funktioner samspel individ – grupp – samhällen människans livsvillkor lokalt till globalt makt . historiskt perspektiv samhällsförhållanden i Sverige och världen 7

Examensmålen - centrala förmågor formulera och utreda frågeställningar kommunicera och presentera söka, sovra och bearbeta information pröva och tillämpa teorier och metoder diskutera lösningar på problem skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter vetenskaplig medvetenhet och vetenskapligt förhållningssätt . olika skriv- och talsituationer 8

Entreprenörskap i SA ”Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.”

Gymnasiegemensamma ämnen – SA Svenska/ Svenska som andraspråk 300 p Engelska 200 p Matematik 200 p Idrott och hälsa 100 p Historia 100 p Samhällskunskap 100 p Religionskunskap 50 p Naturkunskap 100 p

Programgemensamma karaktärsämnen – SA Filosofi 50 p Moderna språk 200 p Psykologi 50 p

Inriktningarna SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Inriktning beteendevetenskap människors utveckling, socialisation och samspel människors agerande som individer och som deltagare i grupper, organisationer och samhällen kommunikation, lärande och ledarskap tillämpa samhällsvetenskapliga metoder

SA Samhällsvetenskapsprogrammet Beteendevetenskap Medier, information och kommunikation Samhällsvetenskap

Inriktning beteendevetenskap människors utveckling, socialisation och samspel människors agerande som individer och som deltagare i grupper, organisationer och samhällen kommunikation, lärande och ledarskap tillämpa samhällsvetenskapliga metoder

Inriktning beteendevetenskap Ledarskap och organisation Ledarskap och organisation, 100 p Pedagogik Kommunikation, 100 p Psykologi Psykologi 2a, 50 p Samhällskunskap Samhällskunskap 2, 100 p Sociologi Sociologi, 100 p

Inriktning medier, information och kommunikation mediernas roll i samhället och hur media påverkar människor individuellt och i grupp använda medieteknik för att förmedla budskap journalistik, information och reklam praktiskt pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer

Inriktning medier, information och kommunikation Mediekommunikation Journalistik, information och reklam 1, 100 p Medieproduktion Medieproduktion 1, 100 p Medier, samhälle och kommunikation Medier, samhälle och kommunikation 1, 100 p Psykologi Psykologi 2a, 50 p

Inriktning samhällsvetenskap kunskaper om samhällsstrukturer. människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. tillämpa samhällsvetenskapliga metoder.

Inriktning samhällsvetenskap Geografi Geografi 1, 100 p Historia Historia 2a, 100 p Religionskunskap Religionskunskap 2, 50 p Samhällskunskap Samhällskunskap 2, 100 p Samhällskunskap 3, 100 p

Programfördjupningen SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Programfördjupningspaket – exempel Beteendevetenskapsinriktningen Föreslagna kurser: Religionskunskap 2, 50 p Psykologi 2b, 50 p Ungdomskulturer, 100 p Etnicitet och kulturmöten, 100 p

Programfördjupningspaket – exempel Samhällsvetenskapsinriktningen Föreslagna kurser: Internationella relationer, 100 p Politik och hållbar utveckling, 100 p Humanistisk och Samhällsvetenskaplig specialisering, 100 p

Film- och TV-produktion 100 p Fotografisk bild 100 p Programfördjupningspaket – exempel Medier, information och kommunikation Föreslagna kurser: Film- och TV-produktion 100 p Fotografisk bild 100 p Grafisk kommunikation 100 p Film- och TV-kunskap

Programfördjupningspaket – exempel Språkprofil Föreslagna kurser: Språk, 100 p

Programfördjupningspaket – exempel Idrottsprofil Föreslagna kurser: RIG/NiU, 100 p Lärande och utveckling, 100 p

Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering (100 p) skolan väljer kunskapsområde förkunskapskrav fördjupad vetenskaplighet praktiska tillämpningar kan läsas flera gånger t.ex. hum. sam. specialisering – kriminologi, hum. sam. specialisering – europakunskap

Ämnesplaner SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna

Mål i syftet Undervisningen i ämnet medier, samhälle och kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om den historiska bakgrunden till dagens mediesituation, mediernas roll i samhället och deras betydelse för utvecklingen av demokratin och samtidskulturen. Förmåga att analysera svensk och internationell mediestruktur samt pågående förändringar inom medie- och kommunikationsområdet. Förmåga att använda grundläggande vetenskaplig kommunikationsteori för att analysera sambanden och samspelet mellan människor, medier och samhälle. Kunskaper om lagar, andra bestämmelser, överenskommelser och etiska regler inom medieområdet samt bakgrunden och motiven till deras utformning. Förmåga att kritiskt granska värderingar och attityder i mediernas budskap. Kunskaper om olika ägarintressen inom medieområdet, ägarnas möjligheter att påverka innehållet i medier samt opinionsbildningen i samhället. Förmåga att använda digitala medietillämpningar och olika källor för att söka, granska, tolka och värdera information samt förmåga att presentera resultat och mediebudskap med hjälp av varierande uttrycksformer.

Centralt innehåll – MSK 1 Mediernas tillkomst, utveckling och påverkan ur ett historiskt och dagsaktuellt perspektiv. Mediernas roll i samhället och deras betydelse för demokratin och samtidskulturen. Analys av nationella och internationella mediestrukturer samt pågående förändringar inom dem. Strukturer och ägandeförhållanden inom mediesektorn på såväl nationell som internationell nivå. Grundläggande kommunikationsteori samt masskommunikation via både traditionella medier och nya medieformer. Lagar och andra bestämmelser samt internationella överenskommelser och etiska regler inom kommunikationsområdet. Analoga och digitala medietillämpningars betydelse för medieutvecklingen såväl historiskt som nationellt och globalt samt som plattform för nationell och internationell opinionsbildning.

MSK – så hänger ämnet ihop Ämnets syfte Kunskaper om den historiska bakgrunden till dagens mediesituation, mediernas roll i samhället och deras betydelse för utvecklingen av demokratin och samtidskulturen. Förmåga att analysera svensk och internationell mediestruktur samt pågående förändringar inom medie- och kommunikationsområdet. Förmåga att använda grundläggande vetenskaplig kommunikationsteori… Centralt innehåll Mediernas tillkomst, utveckling och påverkan ur ett historiskt och dagsaktuellt perspektiv. Mediernas roll i samhället och deras betydelse för demokratin och samtidskulturen. Analys av nationella och internationella mediestrukturer samt pågående förändringar inom dem. Grundläggande kommunikationsteori samt masskommunikation via både traditionella medier och nya medieformer. Kunskapskrav C Eleven redogör utförligt för den svenska och internationella mediestrukturen. Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om utvecklingstendenser inom dagens massmedier och kommunikation. I arbetet använder eleven med säkerhet någon kommunikationsteori för att beskriva samband mellan människor, medier och samhälle. .…

Kunskapskrav från MSK 1 – exempel C A Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. Dessutom redogör eleven översiktligt för enkla samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. … I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala medietillämpningar och andra källor för att söka, granska, tolka och värdera information. Eleven värderar med enkla omdömen informationens relevans och källornas trovärdighet. Eleven presenterar med viss säkerhet sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt. Eleven redogör utförligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. Dessutom redogör eleven utförligt för samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala medietillämpningar och andra källor för att söka, granska, tolka och värdera information. Eleven värderar med enkla omdömen informationens relevans och källornas trovärdighet. Eleven presenterar sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt samt formulerar sig självständigt i förhållande till källorna. Eleven redogör utförligt och nyanserat för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för komplexa samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. I arbetet använder eleven med säkerhet digitala medietillämpningar och andra källor för att söka, granska, tolka och värdera information. Eleven värderar med nyanserade omdömen informationens relevans och källornas trovärdighet. Eleven presenterar med säkerhet sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt samt formulerar sig självständigt i förhållande till källorna.

Gymnasiearbete 100 p Visar att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand samhällsvetenskapligt kunskapsområde: formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete skriftlig rapport, eller i relevanta fall i en medieproduktion eller på annat lämpligt sätt utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse kort sammanfattning på engelska respons på andras arbeten

SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna Internationella projekt: FN-skola, FN-rollspel, Gymnasiearbete i Indien, Tessin hjälper Högskoleanknytning: VFU från LiU Värdegrund: Skolbioprojekt Temavecka media: TV, Radio, tidningar

Efter gymnasiet? Arkeologi Informationskunskap Psykologi Beteendevetenskap Internationell ekonomi Religionsvetenskap Bibliotekskunskap Internationellt arbete Sociologi Etnologi Journalistik Statsvetenskap Freds- och konfliktvetenskap Juridik Utvecklingsstudier Förvaltningskunskap Lärarutbildning …. Genusvetenskap Medie- och kommunikationsvetenskap Geografi Personalvetenskap

Välkommen till tre bra år på SA! SA Nyköpings gymnasium Människan – Världen - Medierna